• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    293856 visningar
    2610 svar
    2610
    293856

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Äldre 15 Nov 11:16
    Momalicious skrev 2014-11-14 22:55:02 följande:

    Tänk att snart är en termin till slut! I januari börjar T5 och jag känner mig bara såå redo att vara färdig snart. Särskilt nu den här terminen när vi i princip har VFU hela terminen. Galet att jag påbörjar T5 om två månader, känns verkligen som alldeles nyss jag med nervösa steg gick in i aulan första dagen.


    Haha ja tiden går såååå snabbt. Vi är mitt uppe i vårt examensarbete nu och har börjat planera var vi ska ha praktik nästa (och sista!!) terminen. Jag kommer antagligen ha min långa basplacering 8 veckor på HIA, där kommer jag även göra nkse bedsiden sen. Är sååå nervös inför det men ser mycket fram emot det. Tycker hjärta är svårt, och så då dessutom hjärtintensiven. Men det ska bli så otroligt lärorikt och kul tror jag :)
  • Äldre 15 Nov 22:58
    Emmeliina skrev 2014-11-15 11:16:17 följande:
    Haha ja tiden går såååå snabbt. Vi är mitt uppe i vårt examensarbete nu och har börjat planera var vi ska ha praktik nästa (och sista!!) terminen. Jag kommer antagligen ha min långa basplacering 8 veckor på HIA, där kommer jag även göra nkse bedsiden sen. Är sååå nervös inför det men ser mycket fram emot det. Tycker hjärta är svårt, och så då dessutom hjärtintensiven. Men det ska bli så otroligt lärorikt och kul tror jag :)
    Spännande! Vad skriver ni om? Skriver b-uppsats nu så har börjat fundera på vad jag ska skriva om på examensarbetet haha :) tror nog det är bra att göra nåt man tycker är lite svårt, man lär sig nog mer då. Tror det är toppen med HIA! Jag är också nervös över bedsiden, men är mer nervös över den skriftliga delen. Känns som precis vad som helst kan komma liksom. Men jag behöver kanske inte vara nervös riktigt än, är ju ett år kvar innan dess i alla fall haha!
  • Äldre 17 Nov 06:53
    Momalicious skrev 2014-11-15 22:58:24 följande:
    Spännande! Vad skriver ni om? Skriver b-uppsats nu så har börjat fundera på vad jag ska skriva om på examensarbetet haha :) tror nog det är bra att göra nåt man tycker är lite svårt, man lär sig nog mer då. Tror det är toppen med HIA! Jag är också nervös över bedsiden, men är mer nervös över den skriftliga delen. Känns som precis vad som helst kan komma liksom. Men jag behöver kanske inte vara nervös riktigt än, är ju ett år kvar innan dess i alla fall haha!
    Vi skriver om mötet med anhöriga vid plötsligt dödsfall. Ett väldigt intressant ämne men inte helt lätt att hitta studier gjorda om det, speciellt inte kvalitativa, vilket vi tycker är lite konstigt. Ja tänk på att inte göra det för svårt för er bara, tänk mer på att ha ett syfte, frågeställning om något som intresserar er, så man orkar hålla på med det ett par månader :) vad skriver ni om i er b-uppsats? nja tentan är jag inte så orolig för av någon anledning. Tänker att eftersom det kan komma vad som helst så kan det inte vara så djupgående som till cellnivå utan mer omvårdnads frågor och det borde man kunna tills dess :p aja jag får väl se! Ett halvår kvar av nagelbitande :D
  • Äldre 18 Nov 16:18
    Emmeliina skrev 2014-11-17 06:53:15 följande:
    Vi skriver om mötet med anhöriga vid plötsligt dödsfall. Ett väldigt intressant ämne men inte helt lätt att hitta studier gjorda om det, speciellt inte kvalitativa, vilket vi tycker är lite konstigt. Ja tänk på att inte göra det för svårt för er bara, tänk mer på att ha ett syfte, frågeställning om något som intresserar er, så man orkar hålla på med det ett par månader :) vad skriver ni om i er b-uppsats? nja tentan är jag inte så orolig för av någon anledning. Tänker att eftersom det kan komma vad som helst så kan det inte vara så djupgående som till cellnivå utan mer omvårdnads frågor och det borde man kunna tills dess :p aja jag får väl se! Ett halvår kvar av nagelbitande :D
    Vi har inte så fria tyglar med b-uppsatsen. Den ska handla om ett identifierat omvårdnadsbehov med tillhörande åtgärd som ska testas och utvärderas. Vi gör VFU i äldreomsorgen och det är där vi ska göra det. Så det blir nog många uppsatser om elimination, nutrition och trycksår tror jag. :P
  • Äldre 20 Nov 11:10

    Jag blir färdig sjuksköterska nu till sommaren. Känns så otroligt skönt att snart äntligen vara klar med utbildningen och få komma ut och börja jobba. :)

    Jag har två frågor till er:

    1. Jag planerar att vara ledig under sommaren och göra lite annat och vill därför inte börja jobba förrän i augusti/september. Tror ni att detta är något som arbetsgivare skulle se som alltför negativt med tanke på det stora behovet av sjuksköterskor just under sommaren? Hur tänker ni om detta? Någon mer som funderar på att vara ledig över sommaren och börja jobba sen?

    2. Hur långt innan bör man börja söka jobb? Är det alldeles för tidigt att börja tänka på det i till exempel mars om man vill börja i augusti/september?

  • Äldre 20 Nov 19:02
    mystery88 skrev 2014-11-20 11:10:55 följande:

    Jag blir färdig sjuksköterska nu till sommaren. Känns så otroligt skönt att snart äntligen vara klar med utbildningen och få komma ut och börja jobba. :)

    Jag har två frågor till er:

    1. Jag planerar att vara ledig under sommaren och göra lite annat och vill därför inte börja jobba förrän i augusti/september. Tror ni att detta är något som arbetsgivare skulle se som alltför negativt med tanke på det stora behovet av sjuksköterskor just under sommaren? Hur tänker ni om detta? Någon mer som funderar på att vara ledig över sommaren och börja jobba sen?

    2. Hur långt innan bör man börja söka jobb? Är det alldeles för tidigt att börja tänka på det i till exempel mars om man vill börja i augusti/september?


    Du måste ju inte söka jobb som har anställningsstart innan slutet av sommaren. Om du kommer på en intervju där tjänsten ska tillsättas typ 15 juni, så är du nog inte aktuell om du inte vill börja förrän i augusti. Det kommer säkert finnas andra sökande som kan tänka sig att börja då. Däremot så finns det ju jobb aviserade hela tiden för sjuksköterskor. Du får helt enkelt göra som du vill. Finns säkert för- och nackdelar med båda. Tror det är tidigt att börja i mars, de flesta vill ju ha någon tillsatt inom ett par månader. Men du får ju helt enkelt kolla. Hittar du drömjobbet då så kanske du kan kan tänka dig att börja tidigare, är du den perfekta personen kanske arbetsgivaren kan vänta osv. :) bara att kolla läget och se hur det ser ut. Det är mitt råd.
  • Äldre 20 Nov 19:04

    Jag känner för övrigt t5or som fått jobb redan nu, men då är det ju sommarvik liksom.

  • JA77
    Äldre 20 Nov 22:17
    mystery88 skrev 2014-11-20 11:10:55 följande:

    Jag blir färdig sjuksköterska nu till sommaren. Känns så otroligt skönt att snart äntligen vara klar med utbildningen och få komma ut och börja jobba. :)

    Jag har två frågor till er:

    1. Jag planerar att vara ledig under sommaren och göra lite annat och vill därför inte börja jobba förrän i augusti/september. Tror ni att detta är något som arbetsgivare skulle se som alltför negativt med tanke på det stora behovet av sjuksköterskor just under sommaren? Hur tänker ni om detta? Någon mer som funderar på att vara ledig över sommaren och börja jobba sen?

    2. Hur långt innan bör man börja söka jobb? Är det alldeles för tidigt att börja tänka på det i till exempel mars om man vill börja i augusti/september?


    Du kommer inte vara aktuell för sommarvik, så sök i så fall i början av juni innan cheferna tar semester. 
  • Äldre 20 Nov 22:25
    mystery88 skrev 2014-11-20 11:10:55 följande:

    Jag blir färdig sjuksköterska nu till sommaren. Känns så otroligt skönt att snart äntligen vara klar med utbildningen och få komma ut och börja jobba. :)

    Jag har två frågor till er:

    1. Jag planerar att vara ledig under sommaren och göra lite annat och vill därför inte börja jobba förrän i augusti/september. Tror ni att detta är något som arbetsgivare skulle se som alltför negativt med tanke på det stora behovet av sjuksköterskor just under sommaren? Hur tänker ni om detta? Någon mer som funderar på att vara ledig över sommaren och börja jobba sen?

    2. Hur långt innan bör man börja söka jobb? Är det alldeles för tidigt att börja tänka på det i till exempel mars om man vill börja i augusti/september?


    Mars är nog lite tidigt att börja söka då. Slutet på maj/ juni hade jag nog kollat runt, då är förhoppningsvis de flesta sommarviken färdiga och de kanske har mer koll på tiden efter. Dock kan man ju tänka sig att det kanske är svårare att få något då eftersom de som har sommarvik kanske har lättare att få fortsatt.

    Idag fick jag reda på att jag får en fast tjänst på akuten här i Ystad direkt när jag är klar i juni! :D och nästa vecka ska de gå ut med hur mycket de ska höja grundlönerna här nu. Nu är det så krisigt att de ska höja de mer än de tänkt, så hoppas de tänker till ordentligt och drar till med 25K. En kan ju önska iaf :)
  • Äldre 28 Nov 18:01

    Är det någon som har erfarenhet av att jobba som ssk efter T5? Blivit erbjuden jobb på min praktikplats i sommar och är då färdig med T5. Har fått lite snabb info bara, typ att jag bara skulle gå dag, att jag bara skulle gå med legitimerade sjuksköterskor, att jag inte får göra vissa saker och att legitimerade sköter vissa uppgifter så som rond osv. All input uppskattas!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!