• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    293798 visningar
    2610 svar
    2610
    293798

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Sweet Sofia
    Äldre 6 Dec 21:39
    Sweet Sofia skrev 2014-12-06 21:36:51 följande:
    Jag gjorde det och lärde mig massor. Men det är egentligen inget bra att göra ifall något skulle hända, man kan riskera sin framtida legitimation.
    Inom hsv.
  • Tillsa­mmans4
    Äldre 10 Dec 15:57

    Lämnade in C-uppsatsen idag, det blir att opponera i början av januari och sedan är en ny termin igång. Den sista terminen (VA?!). Idag fick vi de preliminära VFU-platserna för våren, är så nervös! 3 veckor VC, 2 veckor KUA, 5 veckor psykiatri, 1 vecka BMM samt 1 vecka BVC. 12 veckors praktik i rad! Vi har haft praktik sedan termin 2 (började då med 6 veckor äldrevård) och har sedan har 5 veckor på medicin i termin 3, 5 veckor kirurgi i termin 4 och denna termin var det 5 veckor palliativ. Men hur i världen ska det gå med 12 veckor utan paus? VFU är så mycket jobbigare än att "bara" arbeta eller "bara" gå i skolan, man ska göra båda samtidigt samt skriva en massa inlämningsuppgifter. Kommer vara helt slut efter det, tur att man får sätta sig på skolbänken igen en månad eller så innan sommaren börjar.

    Hur går det för ni andra? Slutspurt inför julen? :D

  • Äldre 10 Dec 17:11
    Tillsammans4 skrev 2014-12-10 15:57:47 följande:

    Lämnade in C-uppsatsen idag, det blir att opponera i början av januari och sedan är en ny termin igång. Den sista terminen (VA?!). Idag fick vi de preliminära VFU-platserna för våren, är så nervös! 3 veckor VC, 2 veckor KUA, 5 veckor psykiatri, 1 vecka BMM samt 1 vecka BVC. 12 veckors praktik i rad! Vi har haft praktik sedan termin 2 (började då med 6 veckor äldrevård) och har sedan har 5 veckor på medicin i termin 3, 5 veckor kirurgi i termin 4 och denna termin var det 5 veckor palliativ. Men hur i världen ska det gå med 12 veckor utan paus? VFU är så mycket jobbigare än att "bara" arbeta eller "bara" gå i skolan, man ska göra båda samtidigt samt skriva en massa inlämningsuppgifter. Kommer vara helt slut efter det, tur att man får sätta sig på skolbänken igen en månad eller så innan sommaren börjar.

    Hur går det för ni andra? Slutspurt inför julen? :D


    Vi har 13 veckor den här terminen utan paus. Är jobbigt. Jobbigast är nu på slutet tycker jag när det bara är några veckor kvar och julen närmar sig, vill bara plugga så jag får vara ledig över jul typ. Blä.
  • Tillsa­mmans4
    Äldre 10 Dec 20:16
    Momalicious skrev 2014-12-10 17:11:09 följande:
    Vi har 13 veckor den här terminen utan paus. Är jobbigt. Jobbigast är nu på slutet tycker jag när det bara är några veckor kvar och julen närmar sig, vill bara plugga så jag får vara ledig över jul typ. Blä.
    Oj, 13 veckor?! Skönt att du snart är klar då och får vila upp dig under julen. :) Har du något tips för att man ska klara sig igenom alla veckorna?
  • Äldre 10 Dec 20:49
    Tillsammans4 skrev 2014-12-10 15:57:47 följande:

    Lämnade in C-uppsatsen idag, det blir att opponera i början av januari och sedan är en ny termin igång. Den sista terminen (VA?!). Idag fick vi de preliminära VFU-platserna för våren, är så nervös! 3 veckor VC, 2 veckor KUA, 5 veckor psykiatri, 1 vecka BMM samt 1 vecka BVC. 12 veckors praktik i rad! Vi har haft praktik sedan termin 2 (började då med 6 veckor äldrevård) och har sedan har 5 veckor på medicin i termin 3, 5 veckor kirurgi i termin 4 och denna termin var det 5 veckor palliativ. Men hur i världen ska det gå med 12 veckor utan paus? VFU är så mycket jobbigare än att "bara" arbeta eller "bara" gå i skolan, man ska göra båda samtidigt samt skriva en massa inlämningsuppgifter. Kommer vara helt slut efter det, tur att man får sätta sig på skolbänken igen en månad eller så innan sommaren börjar.

    Hur går det för ni andra? Slutspurt inför julen? :D


    Det kommer nog gå jättebra! Vi hade också 12 veckor förra terminen (t4), också många korta och tiden går jättesnabbt. Intensivt men roligt!

    Vi har också fått våra placeringar nu till nästa termin (sista!!!). Jag ska vara 8 v på HIA, 2 v på IVA, 1 v anestesi/op och 3 v hemsjukvård. Också allt på en gång. Har bara en första dag i skolan i början på terminen sen börjar praktiken dag 2. Men är sååå redo för sista terminen nu. Är jätteskoltrött. Trött på uppsatsen, tentor, att inte kunna planera sitt liv ordentlig. Vill bara ha ett schema och jobba. Har fått en fast tjänst på akuten nu också så jag är så redo!
  • Äldre 11 Dec 16:47
    Tillsammans4 skrev 2014-12-10 15:57:47 följande:

    Lämnade in C-uppsatsen idag, det blir att opponera i början av januari och sedan är en ny termin igång. Den sista terminen (VA?!). Idag fick vi de preliminära VFU-platserna för våren, är så nervös! 3 veckor VC, 2 veckor KUA, 5 veckor psykiatri, 1 vecka BMM samt 1 vecka BVC. 12 veckors praktik i rad! Vi har haft praktik sedan termin 2 (började då med 6 veckor äldrevård) och har sedan har 5 veckor på medicin i termin 3, 5 veckor kirurgi i termin 4 och denna termin var det 5 veckor palliativ. Men hur i världen ska det gå med 12 veckor utan paus? VFU är så mycket jobbigare än att "bara" arbeta eller "bara" gå i skolan, man ska göra båda samtidigt samt skriva en massa inlämningsuppgifter. Kommer vara helt slut efter det, tur att man får sätta sig på skolbänken igen en månad eller så innan sommaren börjar.

    Hur går det för ni andra? Slutspurt inför julen? :D


    Vi hade 8 veckors VFU (med juluppehåll efter 6 veckor) i slutet av termin 3 och sen i termin 4 körde vi igång med 12 veckors praktik (teorivecka någon gång när det blev ny kurs) på olika ställen (typ BB, akuten, psykiatri o.s.v.). Den perioden blev väldigt intensiv med praktik nästan hela tiden. Men det gick. Tillslut blev jag nästan van med det och när det blev tillbaka till skolan så kändes det rätt slappt, hehe...
  • Äldre 11 Dec 16:48
    Emmeliina skrev 2014-12-10 20:49:07 följande:
    Det kommer nog gå jättebra! Vi hade också 12 veckor förra terminen (t4), också många korta och tiden går jättesnabbt. Intensivt men roligt!

    Vi har också fått våra placeringar nu till nästa termin (sista!!!). Jag ska vara 8 v på HIA, 2 v på IVA, 1 v anestesi/op och 3 v hemsjukvård. Också allt på en gång. Har bara en första dag i skolan i början på terminen sen börjar praktiken dag 2. Men är sååå redo för sista terminen nu. Är jätteskoltrött. Trött på uppsatsen, tentor, att inte kunna planera sitt liv ordentlig. Vill bara ha ett schema och jobba. Har fått en fast tjänst på akuten nu också så jag är så redo!
    Hur känner du inför att börja direkt på akuten som färdig ssk?
    Jag funderar lite på om jag ska köra på det eller om jag ska börja på ett "lugnare" ställe först och bli lite varm i kläderna. Men det är akuten som jag vill jobba på sen. Undrar lite hur du tänker bara. Har du jobbat på akuten som uska innan? Vad ser du som för- och nackdelarna med att börja där direkt?
  • Äldre 11 Dec 17:14

    Hej alla! Hoppar in här och hoppas nån kan hjälpa mig!:)

    Jag har kommit i Örebro på sskprog. men är reserv i uppsala, Gävle och Norrköping. Jag vill helst in i uppsala då jag bor där. Gävle och Norrköping är närmare hem (än Örebro, är åt lite fel håll för mig) och jag har lite vänner där. Men min undran är om nån vet något om nkp eller gävle? Gävle har jag hört lite både och om och har inte fått bra rankning.. Men är rätt nära hem. Det är halvdistans men tror jag flyttar dit om jag kommer in där då det ändå är ca 3 träffar i veckan. Nån som har erfarenhet eller tips hur jag ska göra. Vill ha en bra utbildning och lätt att lära känna nya människor.

    Skulle uppskatta all hjälp jag kan få!!:)

  • Äldre 12 Dec 10:01
    mystery88 skrev 2014-12-11 16:48:23 följande:
    Hur känner du inför att börja direkt på akuten som färdig ssk?
    Jag funderar lite på om jag ska köra på det eller om jag ska börja på ett "lugnare" ställe först och bli lite varm i kläderna. Men det är akuten som jag vill jobba på sen. Undrar lite hur du tänker bara. Har du jobbat på akuten som uska innan? Vad ser du som för- och nackdelarna med att börja där direkt?
    Jodå har fått vänja mig lite vid tanken av det. Först kändes det alldeles för mäktig men nu känns det ok! Jag har erfarenhet som usk innan i 10 år och har jobbat där som usk sedan i somras och det är nog mycket pga det som gör stt det känns bra. Hade jag inte haft erfarenhet av det förut hade jag nog velat börja på AVA eller en lite mer avdelningaliknande först och sen jobba mig dit istället :p

    Fördel ser jag som att jag får jobba med det jag faktiskt vill. Jag har arbetat så pass länge ändå att jag vet vad jag vill och känner mig själv så pass bra så jag vet vad jag pallar. Och skulle det kännas som jag tagit mig vatten över huvudet så får jag ju helt enkelt säga upp mig och börja någon annanstans. Just nu finns det så extremt mycket lediga jobb på det sjukhuset också så det är i princip bara att välja och vraka.

    Har du någon erfarenhet inom vård eller akuten sedan innan? Det är iaf det som gjort att jag tycker det känns ok stt börja där direkt.
  • Äldre 12 Dec 16:14
    Tillsammans4 skrev 2014-12-10 20:16:29 följande:
    Oj, 13 veckor?! Skönt att du snart är klar då och får vila upp dig under julen. :) Har du något tips för att man ska klara sig igenom alla veckorna?
    Vi går tyvärr över jul och sista veckan är vecka 2 så blir inte så värst lugnt över jul. Jag vet faktiskt inte. Fokusera på en period i taget, vi har varit på tre olika ställen och varje gång har jag bara fokuserat på den kursen och det stället. Annars har jag inte tips. Har tyckt att det varit okej fram tills nu när jag längtar efter att "bara" plugga.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!