• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    295297 visningar
    2610 svar
    2610
    295297

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Äldre 15 Dec 14:47
    Emmeliina skrev 2014-12-12 10:01:29 följande:
    Jodå har fått vänja mig lite vid tanken av det. Först kändes det alldeles för mäktig men nu känns det ok! Jag har erfarenhet som usk innan i 10 år och har jobbat där som usk sedan i somras och det är nog mycket pga det som gör stt det känns bra. Hade jag inte haft erfarenhet av det förut hade jag nog velat börja på AVA eller en lite mer avdelningaliknande först och sen jobba mig dit istället :p

    Fördel ser jag som att jag får jobba med det jag faktiskt vill. Jag har arbetat så pass länge ändå att jag vet vad jag vill och känner mig själv så pass bra så jag vet vad jag pallar. Och skulle det kännas som jag tagit mig vatten över huvudet så får jag ju helt enkelt säga upp mig och börja någon annanstans. Just nu finns det så extremt mycket lediga jobb på det sjukhuset också så det är i princip bara att välja och vraka.

    Har du någon erfarenhet inom vård eller akuten sedan innan? Det är iaf det som gjort att jag tycker det känns ok stt börja där direkt.
    Jag har en kompis som började på akuten direkt efter examen och hon tyckte det gick jättebra! :)
  • Äldre 11 Jan 15:48

    Hej alla! 

    Jag undrar om det är någon som har övningstentor/instuderingsfrågor till farmakologi/patofysiologi/läkemedelsräkning? Jag tänkte att jag skulle vara ute i god tid med att börja plugga på det så att jag sätter tentorna på första försöket =) Jag börjar T3 (ESH) nästa måndag (19/1). Skulle vara hur gulligt som helst i fall det är någon som vill dela med sig! 

    Tack på förhand! 

  • Äldre 11 Jan 16:25

    mah.se/fakulteter-och-omraden/Halsa-och-samhalle-startsida/Student-pa-HS/Tentamen/Gamla-tentamina---Sjukskoterskeprogrammet/

    Här är en del av våra gamla tentor som vi övar på. Just den patofysiologikursen vi hade nu i T5 finns såklart inte, men annars är där ett par stycken på de flesta kurser :)

    Vi ska ha ha opponering/respondering på tisdag och onsdag av vår kandidatuppsats, så sjukt nervös! Det är nästan värre än hela uppsatsskrivandet.

    Och om en vecka börjar T6, sista terminen. Heeeelt galet!

  • Äldre 12 Jan 21:20

    Tack så mycket för länken! 

  • Tillsa­mmans4
    Äldre 14 Jan 11:26

    sskstudent skrev 2015-01-12 21:20:54 följande:

    Tack så mycket för länken! 


    Hej kära student på ersta. Går själv där och börjar termin 6 på onsdag. Kollade igenom gamla dokument och hittade exempelfrågor till examinationen. Kan du skicka din mail till mig så kan jag bifoga exempelfrågor (står även lite av mina svar, lite kladd) om du vill ha. :) Det är en tuff tenta och det är få som klarar den på första försöket så det är bra att du är ute i god tid.
  • Tillsa­mmans4
    Äldre 14 Jan 11:28
    Emmeliina skrev 2015-01-11 16:25:32 följande:

    Vi ska ha ha opponering/respondering på tisdag och onsdag av vår kandidatuppsats, så sjukt nervös! Det är nästan värre än hela uppsatsskrivandet.

    Och om en vecka börjar T6, sista terminen. Heeeelt galet!


    Hade opponering förra veckan och idag ska jag ut i "vårdverksamheten" och presentera min uppsats för en avdelning. Suck, vill bara bli klar. Har inte fått tillbaka uppsatsen ännu heller, vill få ett G och kunna gå vidare. :)

    Nästa vecka, termin 6! Herre gud, vi börjar med praktik direkt. Vad har ni under den sista terminen? :)
  • Äldre 14 Jan 22:56

    Usch ja nu är respondering och opponering klar iaf. Vi fick inte godkänt direkt för läraren ville att vi skulle försöka få det till ett VG och det gick inte att komplettera till om man blev godkänd först. Så nu måste vi sitta och fixa med resultatdiskussionen, det värsta på hela uppsatsen för ett VG som vi egentligen skiter i. Vi hade varit nöjda med ett G liksom. Vad skrev ni om?

    Vår praktik börjar också direkt. Terminen börjar på måndag och sen går vi ut i praktik på tisdag. Vi har 8 v praktik inom somatiken, 3 v inom akutsjukvård och 3 veckor inom hemsjukvård. Och sen bara tentor och uppgifter intryckt där under tiden :p ni då?

  • Tillsa­mmans4
    Äldre 15 Jan 11:25

    Jag skrev min uppsats själv (bad om det), skrev om upplevelsen av långvarig smärta. Vad skrev ni om för ämne? Fick tillbaka och skrev om små saker på uppsatsen så som "vilket tempus ska detta ord vara i" mm. Skickade in det i måndags och väntar på svar. Var en mening hon skrev för hand som jag inte kunde tolka (massa kladd), skrev och berättade det för henne och sa att jag kan göra om den biten också bara jag får reda på vad hon ville. xD Tänkte att det var bättre att hon kollade igenom hela revideringen om hon ändå skulle gå igenom uppsatsen och se vad hon menade/ville.

    Samma här (skrev fel i tidigare inlägg) men introduktion 08:30-17:00 på måndag (föreläsning/färdighetsträning venös och arteriellt insufficiens och linda ben på eftermiddagen) och börjar praktiken på tisdagen. Har mailat praktikplatsen men inte fått något svar ännu om när/hur/var jag börjar. :/ Suck. Börjar med 3 v VC, 2 v KUA, 1 v BMM, 1 v BVC och 5 v psykiatri. Och som du skriver, tentor och uppgifter under den tiden också. Är klar med all praktik i andra veckan av april och sedan är det lite i folkhälsovetenskap samt någon etik/livsåskådningsvetenskaplig kurs. Sedan är terminen över. Låter inte så mycket när man skriver det såhär på någon mening men det kommer att bli en tuff men samtidigt rolig termin. :) KUA är jag nog mest nervös inför, man ska gå runt som en självständig sjuksköterska där och arbeta med andra studenter (sjukgymnast-, läkar- och sjuksköterskestudenter). Det innebär också praktik på helger under just den perioden, vilket vi i vanliga fall inte har.

  • Äldre 15 Jan 12:37

    Vi har skrivit om anhörignärvaro vid återupplivning. Väldigt intressant men nu känner vi oss färdiga :p vill bara bli av med den.

    Ja vi har också KUA hos oss men jag är i en grupp som inte har det pga platsbrist så det är lite surt. Hade gärna velat gå på det också. Men vad skönt att ni slipper helger, det gör ju inte vi :p

    Hur är det med arbete för dig efter? Har du fått nått eller du har inte börjar leta än?

  • Äldre 24 Jan 23:12

    Sista terminen, börjar se slutet i tunneln! :)

    Snart kommer NKSE-tentan och jag undrar om det är någon som har några övningstentor? Jag har bara en, men delar gärna med mig och tar tacksamt emot om någon har... 

    Skönt att börja kunna kika på det redan nu, för oj vad mycket man hunnit glömma :S

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!