• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    295173 visningar
    2610 svar
    2610
    295173

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Äldre 24 Mar 15:15
    Mosaik skrev 2015-03-23 17:43:33 följande:

    Nu drar det ihop sig! Idag har jag opponerat och responderat på c-uppsatsen! Känns underbart att vara ännu ett steg närmare målet. Nu är det bara 2,5 veckor kvar till teoretiska NKSE, nervöst men vill att tiden skall gå så man kan få det överstökat nån gång :-/
    Hur går det för er andra?


    Härligt! Grattis! Skönt när uppsatsen är klar. Vi fick till sist VG på vår. Evigt kämpande kändes det som :D

    Vi har haft en Omvårdnadstenta som påminner mycket om nkse för att förbereda oss för den. Fick VG på den så det känns väldigt skönt och jag känner mig mindre orolig för nkse nu än innan.

    Just nu har precis avslutat min långa basplacering på HIA och börjat på min akutplacering på IVA. Jättespännande!

    Hur har det gått med jobb och lön för er andra? Jag har fått fast tjänst på akuten med 24500kr i månadslön plus tillägg på 1500 kr som region Skåne har på vissa tunga avdelningar. Känner mig nöjd med det ändå!
  • Äldre 24 Mar 17:02

    Gud vad skönt för er som börjar bli färdiga! Halvvägs genom termin fem nu och jag är sååå sugen på sommarlov nu så det är inte sant, är riktigt less på skolan just nu. Längtar efter sommarlov, sen är det "bara" examensarbetet, slutpraktik, läkemedelsräkningstenta och NKSE kvar. Är skitnervös inför NKSE. Men många brukar ju klara den så hoppas att även jag gör det. Har hittills sluppit omtentor helt så man kan ju hoppas att det betyder att jag är redo när det är dags ;) heja er! Inte långt kvar tills examen nu ju! :)

  • Äldre 24 Mar 18:16

    Ja men tiden går snabbt. Halva denna terminen har ju gått nu och jag fattar inte var den har tagit vägen. Hade ändå 8 veckors praktik på ett och samma ställe och det har bara sagt svisch!!

    Har du börjat kolla på vad ni ska skriva om momalicious? Tyckte ändå det var rätt kul att skriva uppsats även om man var RÄTT trött på att titta på den till sist.

  • Äldre 25 Mar 08:18
    Emmeliina skrev 2015-03-24 18:16:33 följande:

    Ja men tiden går snabbt. Halva denna terminen har ju gått nu och jag fattar inte var den har tagit vägen. Hade ändå 8 veckors praktik på ett och samma ställe och det har bara sagt svisch!!

    Har du börjat kolla på vad ni ska skriva om momalicious? Tyckte ändå det var rätt kul att skriva uppsats även om man var RÄTT trött på att titta på den till sist.


    Ja det går så jäkla fort. Kan inte fatta att det är termin fem nu. Känns som igår som jag började. Nej inte än, eller ja, jag har funderat lite och kikat på gamla uppsatser men inte bestämt nåt ännu. Tyckte det var jättekul att skriva b-uppsatsen även om den är mycket mindre men jag gillar att skriva. Så länge man väljer ett intressant ämne. Men jag räknar med att bli trött på det också ;) största frågetecknet nu är om jag får göra min praktik hemma, läser på distans och vill inte göra praktiken i andra sidan landet, särskilt eftersom vår slutpraktik går över jul och nyår. Så jag håller tummarna!
  • Äldre 25 Mar 10:14

    Jaha du läser på distans? Har det funkat bra tycker du? Har kollat på lite kurser att läsa på distans och 25% fart från Umeås universitet som då är helt internetbaserade.

  • Äldre 25 Mar 10:45
    Emmeliina skrev 2015-03-25 10:14:07 följande:

    Jaha du läser på distans? Har det funkat bra tycker du? Har kollat på lite kurser att läsa på distans och 25% fart från Umeås universitet som då är helt internetbaserade.


    Jodå det funkar väldigt bra. Det enda jag märkt är att vi har lite tyngre arbetsbelastning än kompisar som läser här hemma reguljärt. Men det funkar jättebra. :) vissa kurser vi läser är helt på distans medan andra är nödvändiga med innedagar. :)
  • jhk88
    Äldre 8 Apr 19:33

    Jag behöver hjälp med min motivation... 

    Jag går termin 3 och har failat läkemedelsräkning tre gånger nu och känner mig så extremt dålig så att jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag vet att jag behärskar detta med räkningen, det som är att jag har gjort extrema slarvfel och  jag vet att i verkligheten så är inga slarvfel tillåtna...  Det som jag har failat på är:

    tillfälle nr1: Missade att räkna division och räknade istället multiplikation... Det var ett extremt slarvfel och har hittat felet direkt när jag efter tentan pratat med klasskompisar. 

    Tillfälle nr2: Jag råkade räkna 24/8=4... SÅÅÅ slarvigt! 

    Tillfälle nr3: Jag har missat att skriva dit ett gångertecken när jag räknat ut att det går 1000 IE/10 ml... 

    Jag är så extremt rädd för att jag ska faila återigen när jag skriver omtenta nästa lördag... Jag har bara ett tillfälle kvar efter det och klarar jag det inte då så måste jag gå om kursen...

  • Äldre 8 Apr 22:57
    jhk88 skrev 2015-04-08 19:33:51 följande:

    Jag behöver hjälp med min motivation... 

    Jag går termin 3 och har failat läkemedelsräkning tre gånger nu och känner mig så extremt dålig så att jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag vet att jag behärskar detta med räkningen, det som är att jag har gjort extrema slarvfel och  jag vet att i verkligheten så är inga slarvfel tillåtna...  Det som jag har failat på är:

    tillfälle nr1: Missade att räkna division och räknade istället multiplikation... Det var ett extremt slarvfel och har hittat felet direkt när jag efter tentan pratat med klasskompisar. 

    Tillfälle nr2: Jag råkade räkna 24/8=4... SÅÅÅ slarvigt! 

    Tillfälle nr3: Jag har missat att skriva dit ett gångertecken när jag räknat ut att det går 1000 IE/10 ml... 

    Jag är så extremt rädd för att jag ska faila återigen när jag skriver omtenta nästa lördag... Jag har bara ett tillfälle kvar efter det och klarar jag det inte då så måste jag gå om kursen...


    Du klarar det. Ta det bara lugnt. Det är ingen prestige i att gå ut ur salen först. Jag brukar alltid tänka; är det här svaret logiskt? Är det inte det så har jag gjort fel. Räkna alla svar baklänges för att kontrollera, då är det lätt att hitta fel. Gå igenom svaren några gånger när du är färdig. Vi har två läkemedelstenor, en i t2 där vi skulle ha 90 procent och en i t6 där vi ska ha 100 procent. Det går, jag lovar.
  • JA77
    Äldre 9 Apr 06:45
    jhk88 skrev 2015-04-08 19:33:51 följande:

    Jag behöver hjälp med min motivation... 

    Jag går termin 3 och har failat läkemedelsräkning tre gånger nu och känner mig så extremt dålig så att jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag vet att jag behärskar detta med räkningen, det som är att jag har gjort extrema slarvfel och  jag vet att i verkligheten så är inga slarvfel tillåtna...  Det som jag har failat på är:

    tillfälle nr1: Missade att räkna division och räknade istället multiplikation... Det var ett extremt slarvfel och har hittat felet direkt när jag efter tentan pratat med klasskompisar. 

    Tillfälle nr2: Jag råkade räkna 24/8=4... SÅÅÅ slarvigt! 

    Tillfälle nr3: Jag har missat att skriva dit ett gångertecken när jag räknat ut att det går 1000 IE/10 ml... 

    Jag är så extremt rädd för att jag ska faila återigen när jag skriver omtenta nästa lördag... Jag har bara ett tillfälle kvar efter det och klarar jag det inte då så måste jag gå om kursen...


    Ta hem sprutor! Då blir det mer konkret! Fyll med vatten eller någon del saft. 
  • Äldre 9 Apr 14:13

    Räkna om och om igen, minst 3 ggr. Gå igenom alla dina uträkningar noggrant, steg för steg. Stressa inte.
    Är det logiskt svar du fått?

    Håller tummarna för dig på lördag!


    blääääääääääää
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!