• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    293852 visningar
    2610 svar
    2610
    293852

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Äldre 9 Apr 22:15
    jhk88 skrev 2015-04-08 19:33:51 följande:

    Jag behöver hjälp med min motivation... 

    Jag går termin 3 och har failat läkemedelsräkning tre gånger nu och känner mig så extremt dålig så att jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag vet att jag behärskar detta med räkningen, det som är att jag har gjort extrema slarvfel och  jag vet att i verkligheten så är inga slarvfel tillåtna...  Det som jag har failat på är:

    tillfälle nr1: Missade att räkna division och räknade istället multiplikation... Det var ett extremt slarvfel och har hittat felet direkt när jag efter tentan pratat med klasskompisar. 

    Tillfälle nr2: Jag råkade räkna 24/8=4... SÅÅÅ slarvigt! 

    Tillfälle nr3: Jag har missat att skriva dit ett gångertecken när jag räknat ut att det går 1000 IE/10 ml... 

    Jag är så extremt rädd för att jag ska faila återigen när jag skriver omtenta nästa lördag... Jag har bara ett tillfälle kvar efter det och klarar jag det inte då så måste jag gå om kursen...


    Säger samma som föregående talare har gjort. Tänk logiskt (dock är vissa lärare luriga hos oss iaf och vill att vi ska lita på vårt räknesätt och gör helt orimliga tal), räkna baklänges, räkna 3-4 ggr på alla tal, ta det lugnt! Det kommer gå!

    Imorgon är det dags för NKSE!! Börjar bli lite nervig nu. Har pluggat lite på gamla tentor men det är ju omöjligt att sammanfatta 3 års plugg. Hur har ni andra gjort som också ska göra den inorgon?
  • Äldre 11 Apr 09:30
    Emmeliina skrev 2015-04-09 22:15:54 följande:
    Säger samma som föregående talare har gjort. Tänk logiskt (dock är vissa lärare luriga hos oss iaf och vill att vi ska lita på vårt räknesätt och gör helt orimliga tal), räkna baklänges, räkna 3-4 ggr på alla tal, ta det lugnt! Det kommer gå!

    Imorgon är det dags för NKSE!! Börjar bli lite nervig nu. Har pluggat lite på gamla tentor men det är ju omöjligt att sammanfatta 3 års plugg. Hur har ni andra gjort som också ska göra den inorgon?
    Hur kändes det? Håller tummarna att det gick vägen!
  • Äldre 11 Apr 16:59

    Äntligen är NKSE gjord! Kändes jättebra för mig. Tentan var inte alls så svår som förväntat.

    Jag har pluggat på en sammanställning jag gjort av sjukdomar, tillstånd, organ, lkm, prover och vårdhandboken.

    Känns som om livet kommet tillbaka efter veckor av ångest.

    Hur gick det för er andra T6or?


  • Äldre 12 Apr 23:47

    Tyckte också det gick jättebra! Var verkligen basic omvårdnadsfrågor tyckte jag ändå. Tyckte den sista läkemedelsfrågan var lite knepig, kunde ju gjorts på många olika sätt och ändå vara jämnt fördelat över dygnet.

    Nu har jag bara en tenta på måndag om en vecka sen är det förhoppningsvis klart. Galet!!! Och efter den får jag veta när jag ska göra bedside :)

  • Äldre 13 Apr 20:46

    Får man nån typ av "hjälp" om typ vad som kan komma på NKSE innan man gör den? Alltså det jag menar är väl typ om det kan komma en fråga om nån sjukt ovanlig sjukdom eller väldigt specifika saker om behandlingar och sånt man inte nödvändigtvis har stenkoll på? Eller är det mer typ diabetes, hjärtsvikt, stroke osv? Fattar ni hur jag menar? Är så sjukt nervös inför den.

  • Sweet Sofia
    Äldre 13 Apr 21:03
    Momalicious skrev 2015-04-13 20:46:45 följande:

    Får man nån typ av "hjälp" om typ vad som kan komma på NKSE innan man gör den? Alltså det jag menar är väl typ om det kan komma en fråga om nån sjukt ovanlig sjukdom eller väldigt specifika saker om behandlingar och sånt man inte nödvändigtvis har stenkoll på? Eller är det mer typ diabetes, hjärtsvikt, stroke osv? Fattar ni hur jag menar? Är så sjukt nervös inför den.


    Om du läser på LTU så har de genomgång av NKSE frågor före provet. Sedan finns det gamla tentor att få tag på och ibland kan man ha "tur" att få en gamla tenta på provet. De återanvänder tentorna.
  • Äldre 13 Apr 22:30
    Momalicious skrev 2015-04-13 20:46:45 följande:

    Får man nån typ av "hjälp" om typ vad som kan komma på NKSE innan man gör den? Alltså det jag menar är väl typ om det kan komma en fråga om nån sjukt ovanlig sjukdom eller väldigt specifika saker om behandlingar och sånt man inte nödvändigtvis har stenkoll på? Eller är det mer typ diabetes, hjärtsvikt, stroke osv? Fattar ni hur jag menar? Är så sjukt nervös inför den.


    Vi fick ingen hjälp sådär direkt. Fast vi hade en Omvårdnadstenta för ca 1,5 månad sen som skulle vara lite förberedande.

    Men plugga på extentor är nog mitt tips. Så får man rätt bra hum om hur frågorna ställs, hur svåra de är osv.
  • Äldre 14 Apr 19:25
    Sweet Sofia skrev 2015-04-13 21:03:59 följande:
    Om du läser på LTU så har de genomgång av NKSE frågor före provet. Sedan finns det gamla tentor att få tag på och ibland kan man ha "tur" att få en gamla tenta på provet. De återanvänder tentorna.
    Yes jag läser på LTU, så då hoppas jag att vi får en genomgång nästa termin :)
  • Äldre 14 Apr 19:26
    Emmeliina skrev 2015-04-13 22:30:58 följande:
    Vi fick ingen hjälp sådär direkt. Fast vi hade en Omvårdnadstenta för ca 1,5 månad sen som skulle vara lite förberedande.

    Men plugga på extentor är nog mitt tips. Så får man rätt bra hum om hur frågorna ställs, hur svåra de är osv.
    Tack för tipset! :)
  • Äldre 15 Apr 08:54

    Ja plugga på gamla NKSE-tentor och försök att utvidga dom frågorna lite så att du lär dig en helhet runt frågan om de skulle vinkla den på ett annat sätt eller fråga en annan sak om just den sjukdomen tex.
    Jag sammanställde ju lite om typ alla sjukdomar jag kunde komma på, såhär i efterhand lite onödigt men samtidigt väldigt lärorikt!
    Vårdhandboken är A och O att plugga på, många av de gamla frågorna är tagna direkt ur vårdhandbokens "testa dig själv"-frågor.

    Lycka till!


Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!