• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Chetti
    Momalicious skrev 2015-09-08 14:27:35 följande:

    Så var T6 igång. Just nu skriver vi examensarbetet, sedan väntar 10 veckor slutpraktik och NKSE. Är sååååå nervös för NKSE. Både bedsiden och det skriftliga. Har ingen aning hur jag ska plugga, känns så sjukt mycket. Känns så galet konstigt att jag är färdig i januari. Att man snart ska börja jobba. Wah!


    Hej!

    Vi skriver vår C-uppsats nu i termin 5. Härligt att du snart är klar! Tiden går så snabbt
    blääääääääääää
  • Chetti
    mamac skrev 2015-09-17 19:32:18 följande:

    Fråga! Nån som studerat på ersta eller annan skolai stockholm! Vad tyckte ni? Svårt? Mycket muntliga redovisningar osv! Tack! :)


    Hej!

    Jag går på Ersta. Vissa kurser var tunga och då måste man plugga mycket för att klara de stora salstentorna medan vissa kurser är lätta med hemtentor/grupparbeten. Muntliga redovisningar är det ibland men det är inte så farligt.
    blääääääääääää
  • Momalicious

    Skrev NKSE i fredags. Har aldrig känt mig så missnöjd med en tenta förut. Fy fan. Och nu ska man plågas i 11 dagar till innan man får veta resultatet. Usch. Vill inteeeee behöva göra om tentan...
    Imorgon är det 60 dagar kvar till examen i alla fall. Har bara praktiska NKSE kvar samt att vårt examensarbete behöver revideras lite. Ja, och så kanske den skriftliga NKSE också då. Vill bara att det ska bli 27 november nu så jag får veta! Att skriva det jäkla provet var verkligen lika hemskt som jag föreställt mig. Och när man ser svaren när man vänder blad så står inte alltid just det man skrivit med fastän man vet att det är rätt och då blir man osäker på om man kommer få poäng eller inte.

    Gör min sista praktik nu och trivs skitbra! Känner verkligen att jag vet vad jag håller på med (kanske inte alltid såklart), det kommer rätt naturligt nu. Hur går det för alla andra?

  • thiswillhurt
    Momalicious skrev 2015-11-16 14:40:56 följande:

    Skrev NKSE i fredags. Har aldrig känt mig så missnöjd med en tenta förut. Fy fan. Och nu ska man plågas i 11 dagar till innan man får veta resultatet. Usch. Vill inteeeee behöva göra om tentan...
    Imorgon är det 60 dagar kvar till examen i alla fall. Har bara praktiska NKSE kvar samt att vårt examensarbete behöver revideras lite. Ja, och så kanske den skriftliga NKSE också då. Vill bara att det ska bli 27 november nu så jag får veta! Att skriva det jäkla provet var verkligen lika hemskt som jag föreställt mig. Och när man ser svaren när man vänder blad så står inte alltid just det man skrivit med fastän man vet att det är rätt och då blir man osäker på om man kommer få poäng eller inte.

    Gör min sista praktik nu och trivs skitbra! Känner verkligen att jag vet vad jag håller på med (kanske inte alltid såklart), det kommer rätt naturligt nu. Hur går det för alla andra?


    Åhhh, gruvar mig otroligt mycket över NKSE, och jag börjar bara termin 4 nästa vecka... Hur gick det för dig? Tar gärna emot information hur både den praktiska och teoretiska biten går till, och även exempel på frågor från tentan! =) 
    Måste säga att tiden gått fort när man tittar tillbaka, men skola är fruktansvärt tråkigt, så det går segt om man tänker nutid! Har klarat alla kurser utan större bekymmer, men jag tycker det är dötrist. VFU håller mig vid liv, tackålov ;-P
    Nån fler som har samma känsla?
  • Rosavansinne
    thiswillhurt skrev 2016-01-12 22:32:06 följande:
    Åhhh, gruvar mig otroligt mycket över NKSE, och jag börjar bara termin 4 nästa vecka... Hur gick det för dig? Tar gärna emot information hur både den praktiska och teoretiska biten går till, och även exempel på frågor från tentan! =) 
    Måste säga att tiden gått fort när man tittar tillbaka, men skola är fruktansvärt tråkigt, så det går segt om man tänker nutid! Har klarat alla kurser utan större bekymmer, men jag tycker det är dötrist. VFU håller mig vid liv, tackålov ;-P
    Nån fler som har samma känsla?
    Njä, jag har läst massa kurser som är jätteintressanta. Men visst blir det drygt ibland när man skriver rapport efter rapport efter rapport. Men ämnena i sig är ju ändå rätt roliga. Men så är jag innerst inne en nörd som siktar på doktorstitel i framtiden. :)

    Jag skulle börjat termin 6 på måndag, men pga diverse omständigheter tar jag en termin med studieuppehåll. Det suger faktiskt rätt fett... Men men, det är vad det är. Och jag får sjuhelvetes massa erfarenhet av att jobba som uska på sjukhuset. Mest pga bra syrror som låter mig göra en hel del mer än jag borde få som uska. Inom ramen för vad som är lagligt vill säga :)
  • GrimbartStrike

    Sparkar liv i tråden, tycker att det är så kul att komma hit och läsa då och då :)


    Jag går nu i termin 5, helt sjukt! Det går så otroligt fort. Just nu är jag mitt i 30 veckors praktik (10 veckor i termin 4 direkt följt av 20 veckor i termin 5) det är både jätteroligt och jobbigt. Praktiken i sig har hitills varit över förväntan, jag har gjort 10 veckor på kardiologen och är nu i slutet av mina 5 veckor på missbruksenheten. Har haft det jättebra på båda ställena. Skolan suger dock musten ur mig ibland, men på något vis ordnar sig det mesta verkar det som.


     


    Det känns som att man är på upploppet nu, tiden flyger förbi. När jag började var jag en av alla som ville bli barnmorska. Det vill jag nog fortfarande, men ju mer jag ser ju mer förstår jag att det finns otroligt många roliga inriktningar som intresserar mig :)


    Ska bara ta mig igenom läkemedelsräkningen först. Hur många tentor är det liksom rimligt att fucka up? Slarvfelens drottning, svarar i minuter när de frågar om timmar, glömmer 5 bar osv. Börjar bli pinsamt nu Tycker inte att matten är svår alls, är bara fruktansvärt slarvig och dålig på att läsa..

  • M1rella
    mystery88 skrev 2016-02-17 23:23:34 följande:

    När man ska späda morfin, ska man dra upp morfin eller natriumklorid i sprutan först? Vad har ni lärt er?


    Jag brukar dra upp NaCl först eftersom det är mest mängd och då lättast att dra upp först. Men det spelar ingen roll vilket man drar upp först så länge mängden är rött.
  • tvekan
    mystery88 skrev 2016-02-17 23:23:34 följande:

    När man ska späda morfin, ska man dra upp morfin eller natriumklorid i sprutan först? Vad har ni lärt er?


    Jag har fått lära mig att det är bäst att först dra upp NaCl och sedan morfin, då det blir mer exakt. Drar du först upp morfin och sedan NaCl så är det lätt hänt att dra upp för mkt NaCl vilket medför fel koncentration. Haha, hoppas du förstår, vad luddigt det blev ;)
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!