• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    293795 visningar
    2610 svar
    2610
    293795

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • M1rell­a
    Äldre 18 Feb 10:20
    tvekan skrev 2016-02-18 09:36:38 följande:

    Jag har fått lära mig att det är bäst att först dra upp NaCl och sedan morfin, då det blir mer exakt. Drar du först upp morfin och sedan NaCl så är det lätt hänt att dra upp för mkt NaCl vilket medför fel koncentration. Haha, hoppas du förstår, vad luddigt det blev ;)


    Använder man Mini spiks på NaCl flaskan så blir mängden rätt oavsett vad man drar upp först eftersom man inte drar upp NaCl med spruta.
  • Äldre 18 Feb 10:34
    M1rella skrev 2016-02-18 10:20:26 följande:
    Använder man Mini spiks på NaCl flaskan så blir mängden rätt oavsett vad man drar upp först eftersom man inte drar upp NaCl med spruta.
    finns ingen anledning att dra upp NaCl med spike. Bara att dra upp med spruta
  • M1rell­a
    Äldre 18 Feb 11:27
    tvekan skrev 2016-02-18 10:34:26 följande:

    finns ingen anledning att dra upp NaCl med spike. Bara att dra upp med spruta


    Vill man ha korrekt mängd är det faktiskt lättare att dra upp med Mini Spike. Och det blir lättare om man vill dra upp ex morfinet först.

    Vet inte om du vet vad mini spika är, men ska försöka bifoga en bild.

  • Äldre 26 Feb 22:52

    Termin 6 - helt galet!

    Söker jobb och går på en massa intervjuer. Snart är det dags att jobba på riktigt =)


    blääääääääääää
  • Äldre 9 Mar 02:37

    Går nu termin 3 och det är superkul då vi har tre VFU-placeringar denna termin. Vad har ni andra fått göra? Och hur har er sista termin, alltså T6 sett ut? Längtar så och med tanke på hur tiden bara rusar iväg så känns det inte som så långt kvar. 

  • Tillsa­mmans4
    Äldre 10 Mar 09:52
    Blivande syrra skrev 2016-03-09 02:37:56 följande:

    Går nu termin 3 och det är superkul då vi har tre VFU-placeringar denna termin. Vad har ni andra fått göra? Och hur har er sista termin, alltså T6 sett ut? Längtar så och med tanke på hur tiden bara rusar iväg så känns det inte som så långt kvar. 


    Beror nog på vilken skola du går på. På Ersta skrev vi C-uppsatsen i termin 5 (vet att det finns skolor som skriver den i termin 6 istället) då den sista terminen bestod mest av VFU så som KUA, BVC, MVC, Psyk etc. Sedan hade vi också en egen praktisk examination (inte NKSE) utan 5 olika stationer där man muntligt eller skriftligt besvarar på frågor under ca 5 minuter. Exempel station 1: Diabetes, station 2: Hygien, station 3: Läkemedelsberäkning etc. 
  • Tillsa­mmans4
    Äldre 10 Mar 09:53
    Chetti skrev 2016-02-26 22:52:51 följande:

    Termin 6 - helt galet!

    Söker jobb och går på en massa intervjuer. Snart är det dags att jobba på riktigt =)


    Inom vilket område vill du börja arbeta inom när du är klar med examen? :)
  • Äldre 8 Aug 00:38

    Bumpar liv i tråden igen. Skulle vara kul att snacka lite med er studenter, särskilt med er som ska börja termin 4 nu (som jag själv). Har ni börjat fundera på ämne till ert examensarbete än eller om ni ska vidareutbilda er?

  • jhk88
    Äldre 8 Aug 19:44
    Felizia7 skrev 2016-08-08 00:38:18 följande:

    Bumpar liv i tråden igen. Skulle vara kul att snacka lite med er studenter, särskilt med er som ska börja termin 4 nu (som jag själv). Har ni börjat fundera på ämne till ert examensarbete än eller om ni ska vidareutbilda er?


    Hej hej =) Jag skrev min uppsats i termin fem och det är så bra att du funderar på ämne redan nu! =) Se till också att om du/ni gör en litteraturstudie, gör sökningar efter artiklar i databaserna redan nu och försäkra er om att det finns tillräckligt material om ert ämne. Jag och min uppsatspartner skrev om sjuksköterskans attityd i förhållande till suicidnära patienter inom somatisk vård. Lite småknepigt ämne men sjukt intressant. 

    Jag kommer definitivt att vidareutbilda mig, jag ska bli barnmorska och jag är mer än säker efter en sommar på förlossningen! <3
  • jhk88
    Äldre 8 Aug 19:45

    Ska också tillägga att jag gick i termin fem nu i våras :P 

  • Äldre 5 Sep 02:34

    Blåser liv i tråden. Så spännande, nu är man äntligen på sluttampen av sin sista termin. Har mestadels praktik kvar vilket ska bli riktigt kul, känner mig så redo jag kan. Hur har ni andra det? Har ni T6:or redan blivit erbjudna jobb och var ska ni börja arbeta som nyexade? Själv börjar jag nog på avdelning, tänker rehabavdelning eller liknande, kanske lite lugnare tempo för en nybliven ssk.

  • Mat
    Äldre 16 Nov 13:53

    Hej! Jag läser termin 6. Jag har aldrig skrivit i tråden förut men hade varit kul om vi kan peppa varandra nu den sista tiden. Tycker att det varit så mycket stress de senaste veckorna. Har också haft mkt ångest pga praktiken och NKSE. Är det fler som är sjukt nervösa? Förstår egentligen inte varför jag stressar upp mig så? Jag har ju klarat tidigare termin utan problem.


    NKSE- tenta imorgon?? TIPS på vad ni tror man absolut inte får missa att läsa på om? 


    Jag har min praktiska NKSE nästa vecka... Har ni några peppande ord? Jag är så nervös inför den :(

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!