• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-12 21:41:39 följande:
    Har någon av er behandlats med bara kortison, fragmin och/eller trombyl innan ni gick vidare med utredningen i Aten?
    Japp, hela kitet!
  • Poussin

    Jag har inte behandlats med något utav dem innan utan det är helt nytt för mig.
    Jag ska ta 5 mg Prezolon 2 ggr/dag från CD1 och sen Clexane 40mg (1 spruta) och Trombyl  1 gång / dag fr o m ET. Jag vet att vissa har ökat på Prezolon dosen och jag dividerar fortfarande med mig själv hur jag ska göra.
    Dr D "skrev ut" Prezolon 5 mg och Clexane 40 mg, så jag kan tyvärr inte svara om de finns i andra doser, men det gör de säkert.

  • CurlyRed

    Hjärtefröjd- jag testade fragmin,prednisolon och progynon (östrogen) vid Fet i dec, när vi misstänkte immuno men inte hunnit träffa dr D. Och det är enda gången vi fått PLUS på 4,5 år . Tyvärr fick vi missfall i V6, men det bevisade ju att vi har immuno problem, så då åkte vi ner till Aten bums 2v senare! Ego- hade uppföljnings samtal idag m dr D på tfn. Han tyckte mina värden såg rätt ok ut för att va bara 3v efter missfallet. Dvs med rätt behandling i samband m nästa IVF bör vi ha goda chanser att bli gravida igen . Hoppas så han har rätt. Däremot undrade han hur HSG röntgen gått... Och vi kan ju inte göra det förrän dag 5-10. Men om den ser inflammerad ut så borde vi ev ta bort den menade han. Kan öka chanserna att behålla graviditet med 200%... Dvs om den är inflammerad är NK celler förhöjda och då påverkar det även livmodern... Men jag vet tyvärr att läkarna här inte kommer säga samma sak... Min Gyn tex sa bara att om det är blockerat spelar ingen roll eftersom vi gör IVF... Få dom att tro på immunologiska orsaker blir nog svårt... Däremot har jag mer ont där sen missfallet, förut bara runt ÄL men nu känner jag flera gånger per dag. Så kanske får trycka på det, precis som dig Zin. På fredag blir det hysto läkaren iallafall. Så det går ju framåt... Men om bara mensen kunde komma... Aldrig har man väl längtat så till den Poussin- nu är det strax sprutdax för dig eller? Myran - hur går det för dig? Vad blir nästa steg, Aten eller CFC? Tjorven- visst är Fertile xx bläää att dricka ? Kram alla!

  • Poussin

    Curly - Det är klart att du kommer att bli gravid vid nästa försök eller kanske t o m innan dess genom hemmaförsök! Flört Skönt att Dr D tyckte det såg bra ut och mycket spännande med fredagens möte med hysto läkaren! Och det är klart att du ska göra som Zin om det behövs!

    Myran - Är också nyfiken på hur det går för dig!

    Ingen mens i sikte, sååå irriterande att den inte dyker upp, men det är ju bara att vänta in den. Var lite orolig för att CvL inte gjorde ÄP och ET alla dagar i veckan, men ringde och pratade med dem idag och blev lugnad då de utför bägge alla dagar. Glad Hoppas dock att tant röd behagar dyka upp imorgon, vet inte om cykeln försöker bli mer normal, har ju 24 dagar i vanliga fall och imorgon blir det CD 28... Jag vill ju komma igång ju!
    Och så har jag fått grymt ont i halsen och hosta. Hur länge var du sjuk efter ditt IL dropp Zin?

    Kram!

  • myran6801

    Hej tjejer! Lustigt här är en till som fått vänta på mensen denna månad! 29 dagar var denna cykel, brukar vara 25! Har inte bestämt hur vi gör med Aten än. Kram

  • Zinfandel

    Fick gå tillbaks och kolla Glad I 5 dagar efter IL hade jag hemsk huvudvärk, mådde illa och var yr.

    Curly: åhh vad det stör mig att de säger att det inte spelar nån roll vid IVF - nä, de behövs inte men det kan spela en avgörande roll vad blockeringen beror på!! Om du bestämmer dig för att ta bort dem för att få ner NK och för at ta det säkra för det osäkra så maila mig så ska jag berätta hur jag gick tillväga, det är inte omöjligt alls Glad

     

  • CurlyRed

    Tjejer - vi kanske ses och hänga lite, då brukar väl mensen komma på samma gång lustigt att vi är sena alla 3 Zin- tack! Återkommer efter HSG röntgen så får vi se. Kram!

  • CurlyRed

    Glömde säga att jag blev förkyld 2 dar efter IL och det har hållt i sig 2 veckor! Så snacka om sänkt immunförsvar, jag som aldrig är sjuk tar det positivt!

  • Gloxi

    Hej tjejer,

    Får man haka på här? Med 5 misslyckade ivf i bagaget funderar jag nu allvarligt på att åka ner till Athen och kolla immunologin inför nästa ivf. Inför mitt senaste försök gjorde jag otaliga blodprover och även hysteroskopi, men allt var bara toppen. Trots det blir jag inte gravid (har dock blivit det 2 gånger, första via insemination och andra vid första ivf:en, men båda gångerna slutade illa runt v. 8).

    Ni som har fått IL, hur lång tid tar det att få 1 påse?

    Jag förstår på er att ni inte berättar för er klinik att ni får immunbehandling, men jag har tänkt att vara ärlig med det. Bor nämligen i Danmark och här kan man inte bara vända sig till vilken läkare, som helst. Därför har jag tänkt att försöka få CFC till att ge mig IL om jag behöver det. Skrattande 

  • CurlyRed

    Hej Gloxi - välkommen hit! Du är i gott sällskap, här har vi alla gjort många återföringar, men nu ska vi bli gravida tillsammans ! Köp boken "is your body baby friendly" av Allan E Bear om immunologi och Fertilitet, den är bra att ha läst innan Aten, så får du grundläggande info. Finns på nätet på alla bokhandels. IL tar ca 1 timme att få, men känns inte obehagligt. Lycka till!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!