• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lully Hill
    HollyGolightly skrev 2012-03-13 18:21:00 följande:
    Hörni, jag behöver lite råd. Idag var vi på möte hos Anette Sjösten på Läkargruppen Victoria och precis som jag anade sa hon egentligen bara att vetenskapen inte kommit längre än så här så de vet inte varför jag inte blir gravid. Jag fiskade lite kring immunologi och hon var ju medveten om teorin men sa att det enda man kan tänkas testa är just Prednisolon som inte sänker immunförsvaret men verkar inflammationsdämpande. Jag fick recept på 10 mg per dag.

    Det goda med besöket var att maken nu är villig att kontakta Aten, och det tänker jag göra ikväll. Det jag undrar är bara - hade ni testat ett till FET med Prednisolon innan ni satsade på Aten? Vi har ju aldrig testat det, samtidigt tänker jag att det kanske är lika bra att inte trigga immunförsvaren ännu mer i onödan? Eller är det bara vettigt eftersom Prednisolon KAN funka? 
    Holly! Om jag vore du skulle jag spara på dina frysisar tills du är helt säker att du vill köra på. Som du ser här i tråden kan det bli det svårare och svårare att få fram bra ägg. Äggen är värda sin vikt i guld!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    CurlyRed skrev 2012-03-13 17:35:08 följande:
    Hej lully - tack för dina stöttande ord!ja jag gick raka spåret till SO men han såg samma sak på VUL med... Så ska dit imorn och ta HCG och få resultat på min besökstid på torsdag och så nytt HCG på fredag om det ser ok ut. Nej tänker absolut inte börja m tabletterna innan jag vet att det inte finns minsta chans! Och om det nu är så sorgligt då ringer jag bums till Sabbatsberg och bokat in hysyeroskopin, för då kanske det är polypen som bidrar till missfallen. Har ju redan remiss och ligger vilande i deras kö eftersom jag blev gravid, så borde gå på några veckor att få OP tid. Men nu ska vi ju hoppas på det bästa!!
    Curly, skönt att du har en plan nu! Och att SO tar hand om dig!
    Kan det vara så att du inte är så långt gången som du tror? Det kanske bara är några veckor gammalt? Du var ju lite osäker på när du blev gravid! Hoppas ännu och vill inte tro det värsta! Kramisar
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Poussin

    Tack så mycket allesammans, ni är så rara! HjärtaCurly - Jag tror som sagt på att ÄL skedde senare än ni trodde och att det är en liten "made in Sweden" istället för "made in Greece"!!
    Bra med backup plan, men hoppas av hela mitt hjärta att ni inte ska behöva den! Stora varma kramar Hjärta

    Kram till er alla!

  • HollyGolightly
    Lully Hill skrev 2012-03-13 20:07:40 följande:
    Holly! Om jag vore du skulle jag spara på dina frysisar tills du är helt säker att du vill köra på. Som du ser här i tråden kan det bli det svårare och svårare att få fram bra ägg. Äggen är värda sin vikt i guld!
    Hmm, nu blev jag väldigt osäker! Zinfandel, är det alltså många som klarar sig på bara Prednisolon? Kombinerar man med något (Trombyl etc) då, eller är det bara Prednisol som gäller? Jag har beställt Fertile XX och fiskolja, men inte fått dem ännu men min plan är att äta det också. 

    Lully, hittills har jag inte haft problem att få fram ägg, jag fick 12 första gången (även om bara två blev befruktade) och 13 andra (8 befruktade), och senaste IVFen var i oktober. Vi har ett färskförsök (plus eventuella frysisar) kvar på Huddinge, när våra nuvarande eskimåer är slut. Bör jag ändå skippa Predniförsöket och gå direkt på Grekland?

    Kom på en annan sak också som är relevant i sammanhanget - om Aten INTE funkar på första försöket, får man bara mer medicin utskrivet av Dr D då och gör ett nytt försök här hemma, eller hur funkar det? Eller har det funkat för er alla på första försöket? (Curly, har fortfarande hopp om dig!)

    Oavsett om jag testar prednisolon eller kör grekland direkt och det misslyckas så har jag alltså fyra kvar. Däremot känner jag att jag inte vill ge prednisolonet en chans om det inte är särskilt sannolikt att det hjälper, men jag har liksom inte lyckats bilda mig en uppfattning om hur vanligt det är att det räcker?
  • CurlyRed

    Tack alla ni rara vänner!! Hjärtefröjd och Holly- jag skulle råda att gå igång med Aten först, spara era FET tills ni har fått diagnos och dämpat försvaret. Jag gjorde ju som ni funderar och själv medicinerade och det ledde ju visserligen till första plusset, men blev ju missfall i januari i v6... Tror prednisolon hjälper till en viss gräns, men har ni immun problem är risken stor att det blir missfall! Dr D sa samma sak - att det var det han var orolig för... Men förstår precis hur ni tänker eftersom vi gjorde samma sak...

  • HollyGolightly
    CurlyRed skrev 2012-03-13 20:37:17 följande:
    Tack alla ni rara vänner!! Hjärtefröjd och Holly- jag skulle råda att gå igång med Aten först, spara era FET tills ni har fått diagnos och dämpat försvaret. Jag gjorde ju som ni funderar och själv medicinerade och det ledde ju visserligen till första plusset, men blev ju missfall i januari i v6... Tror prednisolon hjälper till en viss gräns, men har ni immun problem är risken stor att det blir missfall! Dr D sa samma sak - att det var det han var orolig för... Men förstår precis hur ni tänker eftersom vi gjorde samma sak...
    Ja, det är det som oroar mig! Jag har ju aldrig fått missfall, "bara" missed abortion, men det skulle definitivt kännas mer knäckande att äntligen bli gravid och sen få missfall än att få ett till minus på stickan. Ska diskutera det med Dr D när vi får kontakt, jag har ju redan mailat honom och om man han också tycker att det känns meningslöst så litar jag på det. (Även om det så klart skulle kännas skönt att slippa utgift och resor ...)
  • Lully Hill
    HollyGolightly skrev 2012-03-13 20:47:44 följande:
    Ja, det är det som oroar mig! Jag har ju aldrig fått missfall, "bara" missed abortion, men det skulle definitivt kännas mer knäckande att äntligen bli gravid och sen få missfall än att få ett till minus på stickan. Ska diskutera det med Dr D när vi får kontakt, jag har ju redan mailat honom och om man han också tycker att det känns meningslöst så litar jag på det. (Även om det så klart skulle kännas skönt att slippa utgift och resor ...)
    Bra idé! Diskutera med Dr D! När han hör din bakgrund kan han ana sig till ditt problem. Då kan han säga om det finns en chans med bara kortison. För mig är i alla fall IL dropp huvudmedicinen och helt avgörande. Kortison ger ett visst stöd. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel

    Holly: haha, jag var ensam om den idén och ingen bra marknadsförare för IL Flört Kortison är knappast bara ett visst stöd, det är det vanligaste preparatet världen över vid transplantationer, missfall, många misslyckade IVFer och äggdonation för att förhindra bortstötning. Jag tycker absolut man kan köra trappstegsmodellen innan man går på tyngsta artilleriet om man inte har diagnosticerade immunproblem men vill man spara tid & embryon så är naturligtvis immunterapi att föredra direkt. De flesta, som inte lyckas på första, andra och kanske tredje IVFet lyckas oftast med en mellandos alt högre dos Pred, sen finns ytterligare en liten klick dit vi tillhör som behöver ytterligare behandling då pred inte räcker. Bästa exemplet bland oerhört många andra, är Enya i 40-tråden som lyckades på 10:e färskförsöket med 16 mg Pred runt ET men det finns många fler exempel. Ja, ta ett snack med Dr D och utvärdera din situation!

  • HollyGolightly
    Zinfandel skrev 2012-03-13 21:46:46 följande:
    Holly: haha, jag var ensam om den idén och ingen bra marknadsförare för IL Flört Kortison är knappast bara ett visst stöd, det är det vanligaste preparatet världen över vid transplantationer, missfall, många misslyckade IVFer och äggdonation för att förhindra bortstötning. Jag tycker absolut man kan köra trappstegsmodellen innan man går på tyngsta artilleriet om man inte har diagnosticerade immunproblem men vill man spara tid & embryon så är naturligtvis immunterapi att föredra direkt. De flesta, som inte lyckas på första, andra och kanske tredje IVFet lyckas oftast med en mellandos alt högre dos Pred, sen finns ytterligare en liten klick dit vi tillhör som behöver ytterligare behandling då pred inte räcker. Bästa exemplet bland oerhört många andra, är Enya i 40-tråden som lyckades på 10:e färskförsöket med 16 mg Pred runt ET men det finns många fler exempel. Ja, ta ett snack med Dr D och utvärdera din situation!
    Tack, det ska jag göra! Huuu, det är så himla många parametrar i det här barnalstrandet att man blir alldeles snurrig. Men jag är SÅ TACKSAM för att jag hittade er, annars hade ju ett samtal som det med läkaren idag knäckt en totalt. Inte kul att höra "det finns inget mer vi kan göra", men om man har en plan B (som jag nu förhoppningsvis har tack vare er) så känns det mer som en bekräftelse på att det rätt att söka sig vidare. 
  • Zinfandel

    Bra tänkt Holly! Ja, man får själv besluta vilken linje man ska gå på, ibland får magkänslan avgöra. Det finns även de som inte behöver åka till Aten utan som får IL hör hemma via Dr D, det är tydligen en ny variant som ju är bra, bortsett från att man inte får svar på alla prover. Prata med Dr D och fatta ett beslut därefter, han är mycket rak & ärlig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!