• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • stumpan81

    Hur är Dr Braverman i jämförelse med Dr Gorgy i London? Jag tänker på priser, lätt att förstå, kunskap osv...

  • stumpan81

    ok, någon annan som vet? Verkar som att man inte behöver resa dit, utan kan få hjälp via telefon. Bara man har en läkare här hemma som kan utföra hans behandling.

  • Jam08

    Hej på er tjejer, har läst in mig på tråden och några av era presentationer och det är spännande läsning. En ny värld för mig..  Jag har ju gjort 7 fulla IVF er utan grav, så nu är det dags att ta tag i detta på riktigt. Vi har manlig faktor, "inga" problem med mig enligt läkarna. Har varit i kontakt med Dr D i Aten och vill nu bara boka resa dit! Jag har fyllt i formulären och skickat, men svaren dröjer.. vill inte ligga på för mycket, men måste verkligen boka flygbiljetter då vi ska kombinera det med semester. 

    Jag känner mig lite mer hoppfull nu när det finns mer att ta reda på,något måste ju vara fel. Sen är jag rädd att hoppas för mkt på att detta ska funka, det finns ju verkligen inga garantier i denna värld, men jag hoppas åtminstone att jag får SVAR på varför det inte fungerad med 7 ggr och fina embryon och många ägg.

    Varit i kontakt med Penny också på Serum som rekommenderade att min man skulle kolla sina spermier i en sk "karaotype" någon som vet något om detta? Där skulle det kosta 300 € . Vad jag förstår är det en slags kromosomanalys. Hon rek också hysteroskopi, men det känns lite konstigt att göra en sådan när jag inte haft några problem, cystor eller spottings eller oregelbundna blödningar mm. Känns dumt att jaga runt och göra ingrepp som kanske är onödiga bara för saks skull.. eller hur tänker ni? En hysto på Serum kostar nästan 200 €!! det är ju vld kostsamt om man dessutom ska gå t Dr D. Fortfarande novis på detta område, så jag behöver lite råd. 

    I juni blir det förhoppningsvis utredning och start a behandling i Aten. Tänker också "tänk om han inte hittar något fel" behandlas ALLA med intralipider eller? Många tankar, många frågor. 

    Han skrev att svaren skickas iväg mån och tis , betyder det att man borde boka besök någon av de dagarna?

    Nästa steg nu, skicka ner blodprover till Serum för att kolla dold klamydia och lite annat. Sen Aten i juni. Nästa IVF i augusti. 

  • Zinfandel

    Jam: vi hade heller inga fel... Men Dr D misstänkte blockerade äggledare (den ena visste vi), vätska & endo, det har ingen av alla fertilitetsläkare eller gyn jag varit hos anat. Mycket riktigt, vid laporaskopin uppdagades blockeringar, vätska och endo... Har heller inte haft några som helst symtom, väldigt regelbundna cykler, aldrig för ont, inte mycket blödningar, aldrig cystor eller myom. Så mitt svar är - ja, lita helt & hållet på Penny. Efter det behöver du aldrig gå och undra. Dessutom kan man ha fått trots att man aldrig haft, det kan ju komma nån gång.

  • Jam08

    Nu har jag äntligen pratat med Dr D, ett långt samtal, mest frågor från honom om alla mina behandlingar. Han misstänkte att mina äggledare inte riktigt fungerade som de skulle och också något med äggkvalitén. Detta trodde han hade immunologiska förklaringar. Han rådde mig inte att göra några ingrepp som hysto eller lapro utan ta blodprov och skicka ner och börja med Fertile XX och Omega 3. 

    Jag tänkte höra om ni har tips på var jag kan få tag i Fertile XX? Någon som har tips?

    Känns skönt att "vara på väg någonstans" och att det äntligen händer något som kan ge lite svar, framförallt skönt med en läkare som går till botten med ens problem.

    Han ville att jag skulle besöka Aten så nära min behandling här som möjligt. De stänger hela augusti, så det får blir slutet på juli då. Beräknar behandling i slutet av aug.

     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!