• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ljusgläntan

    Jag fick dokumenten idag så jag håller på och skriver för fullt här. ;)

    Jag behandlades mot bv och jag testade självmedicinering pred. + trombyl vid vårt senaste ivf och nu när det inte funkade heller tar vi nu steget med Aten.

    Vi kommer åka om en månad ungefär. Man har blivit hoppfull igen!! Efter många ivf och missfall kanske man nu äntligen hittar vad allt beror på.. Man kan ju alltid hoppas.

    Är så tacksam att fl finns så man kan träffa andra i liknande situation!!

  • Påskliljan
    Tack Zinfandel.

    Jag har nu också fått svar från Dr D och ska skriva tillbaka och be om dokumenten som man ska fylla i. Vi kommer nog också att åka till Aten om en dryg månad. Ska bli spännande. Vi har dock inte någon IVF inplanerad utan tänkte fråga om man kan försöka på naturlig väg samtidigt som man gör immunbehandling. Är det någon som vet hans åsikt om det?
  • singhatjejen

    Hej alla :) jag har nu fått första kontakten med Dr D och jag har bett honom skicka dokumenten som han pratade om. Vad innehåller dessa dokument egentligen - och vad är det han kommer att vilja veta vid telefonkonsultationen?

    Jag har suttit och gått igenom mina journaler bland annat från förlossningen och upptäcker flera saker som ytterligare stärker mina misstankar om att min kropp slår bort embryona. 
    Det känns både positivt - att kanske hitta en lösning och en förklaring - och negativt som i varför har ingen läkare ställt sådana här frågor inför IVF:n. Suck.

    Däremot blir jag väldigt nervös över hur mycket man måste översätta egentligen från journalerna? Jag förstår de ju knappt fast de står på svenska - att sen översätta, jag inser att jag har tappat jättemycket engelska genom åren...
    Skäms

  • Zinfandel

    Det kan rent av vara så att han råder er att försöka själva! Han har gjort det till några som gjort flera ivf, och gett dem rådet att prova hemma några gånger först och det har lyckats Glad Men han kan också vara ärlig och säga att det kommer bara att gå med ivf.

    Ni behöver inte översätta bokstav för bokstav, summera innehållet men var noggranna. Ju mer info han har, desto lättare att ge er rätt behandling!

  • singhatjejen

    Tack, Zinfandel!
    För egen del har jag dock två blastocyster i frysen som jag vill göra det bästa av. Jag tror inte att jag kan bli gravid på egen hand överhuvudtaget.
    Jag har försökt att skriva ned så mycket som möjligt från hela historien och saker från journaler som kan vara av intresse, så man tränar sig lite i alla fall - man vill ju verkligen inte missa något som kanske är avgörande... Hittar dock inte journalerna från utredningen, men det var ju också fem år sedan den gjordes så den kanske inte ens är giltig längre (har ju också varit gravid en gång emellan)

    Ljusgläntan: Vore kul att träffa någon mer i samma läge när man ändå är där :) Jag har dock inte fått dokumenten av honom än.. :( han har väl fullt upp och jag som är så ivrig att komma igång! :) Det ska bli SÅ spännande att se vad han säger!

  • Ljusgläntan

    Singha - jag väntar med på svar från honom så han har nog mycket att göra nu. Hoppas vi får svar snart... När planerar du att åka dit?

  • singhatjejen

    Ljusgläntan:ja,hoppas hoppas... Jag kan åka med ganska kort notis - så jag hoppas så snart som möjligt. Gärna nu i juni :) Och du?

  • Ljusgläntan

    Singha - jag siktar på att åka dit i juli..

    Nån som vet om man betalar honom med kort där eller om man måste ha med kontanter?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!