• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Che, jag tycker du ska börja m fragmin, fragminet och il var de absolut viktigaste medicinerna för oss enl dr D - även om han ville att jag skulle äta pred från äl också. Han hävdade att il stod för 80 procent av effekten, fragminet för 15 och resterande för resten av effekten. Han menade nog inte så exakt men det gav ändå en fingervisning. Eftersom du har haft upprepade missfall kanske du ska köra på m hela kittet även om du inte fått svar ännu!

  • Strumpan81

    Che jag försökte instruera sambon att klämma åt så det inte skulle bli så mkt blodspill. Det gick sådär Så helt utan blodspill blev det inte.

    Jag har fått NaCl på recept och doppaggregat hittade jag i Grekland. Första gången skulle jag ta 150 IL + 100 ml NaCl och andra gången 120 IL + 100 NaCl. Jag blandar inte utan kör in det via 3-vägskran, så att det går in parallellt. Det var så Dr D rekommenderade mig att göra.

    Jag skulle börja med alla mediciner utom IL om jag vore dig, och avvakta ordination på IL innan du tar det.

    Ninni nån fördel ska man ju ha när man jobbar inom vården

  • che71
    Strumpan81 skrev 2013-03-16 20:27:54 följande:
    Che jag försökte instruera sambon att klämma åt så det inte skulle bli så mkt blodspill. Det gick sådär Så helt utan blodspill blev det inte.

    Jag har fått NaCl på recept och doppaggregat hittade jag i Grekland. Första gången skulle jag ta 150 IL + 100 ml NaCl och andra gången 120 IL + 100 NaCl. Jag blandar inte utan kör in det via 3-vägskran, så att det går in parallellt. Det var så Dr D rekommenderade mig att göra.

    Jag skulle börja med alla mediciner utom IL om jag vore dig, och avvakta ordination på IL innan du tar det.

    Ninni nån fördel ska man ju ha när man jobbar inom vården
    Fick du det receptet på NaCl av en svensk läkare?
    Är det 100 ml påsar?
    Är IL påsarna 250 ml som den jag har med mig hem?
    Drar du ut det som inte ska användas först?
  • che71
    Strumpan81 skrev 2013-03-16 20:27:54 följande:
    Che jag försökte instruera sambon att klämma åt så det inte skulle bli så mkt blodspill. Det gick sådär Så helt utan blodspill blev det inte.

    Jag har fått NaCl på recept och doppaggregat hittade jag i Grekland. Första gången skulle jag ta 150 IL + 100 ml NaCl och andra gången 120 IL + 100 NaCl. Jag blandar inte utan kör in det via 3-vägskran, så att det går in parallellt. Det var så Dr D rekommenderade mig att göra.

    Jag skulle börja med alla mediciner utom IL om jag vore dig, och avvakta ordination på IL innan du tar det.

    Ninni nån fördel ska man ju ha när man jobbar inom vården
    Hur snabbt gick det in?
    I Aten gick det på ca 30 min o jag tror att det var 150 IL o 100 NaCl.
    Grön pvk eller räcker det med rosa?
  • Strumpan81

    NaCl fick jag av svensk läkare.
    När jag tog 150 ml IL drog jag inte ut. Det finns tydlig mängd anvisning på påsen så det var lätt att se hur mycket som gått in. Då jag tog 120 ml drog jag ut 130 ml först.

  • che71
    TWH skrev 2013-03-16 20:17:28 följande:
    Che, jag tycker du ska börja m fragmin, fragminet och il var de absolut viktigaste medicinerna för oss enl dr D - även om han ville att jag skulle äta pred från äl också. Han hävdade att il stod för 80 procent av effekten, fragminet för 15 och resterande för resten av effekten. Han menade nog inte så exakt men det gav ändå en fingervisning. Eftersom du har haft upprepade missfall kanske du ska köra på m hela kittet även om du inte fått svar ännu!
    Ok då börjar jag med Fragmin ikväll.
    Tack snälla!!
    80% wow!!!

    Tur att jag fick IL i måndags, det borde ju i så fall vara ca 1 vecka efter ÄL, o så ville han att jag skulle göra sen ändå, IL dropp 5-6 dagar efter ÄL.
    Undrar när han har fått svar på USA proverna?!
    Kanske jag för säkerhets skull bokar in dropp på VC till på torsdag  första gången så det går "rätt till"!
    Hoppas jag hinner få instruktioner från Dr D tills dess så jag kan visa ssk hur det ska göras, hur mycket o så.
  • Strumpan81

    Kan nog va bra att ta IL på vårdcentral. Det är bara det att det verkar så svårt att hitta mån VC som vill ställa upp. Jag ska göra ett försök att hitta en VC jag med.

  • che71
    Strumpan81 skrev 2013-03-16 20:47:55 följande:
    Kan nog va bra att ta IL på vårdcentral. Det är bara det att det verkar så svårt att hitta mån VC som vill ställa upp. Jag ska göra ett försök att hitta en VC jag med.
    Var bor du?
  • Lully Hill

    Che71- Wow jag håller tummarna!! Oroa dig inte för vinet. Det är så tidigt och det var så lite du drack. Embryot lever på gulkroppen ännu. Det är sedan då moderkakan och ditt blod ger näring som alkoholen är skadlig.


    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!