• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Strumpan81

    Che hurra för att strecket är kvar!!

    Vaginal provtagning kan du göra fast du är gravid. Du kan även ta cellprov. Det du ska fundera på innan du tar cellprov här hur du skulle göra om provet visar cellförändringar som måste tas bort. För det går inte att ta bort under en graviditet - utan tidigast 3 månader efter förlossningen. Skulle du stå ut med att veta att du har cellförändringar i 9 månader utan att göra nått åt det? Om svaret är att du skulle behålla graviditeten oavsett cellförändringens grad - så skulle jag vänta till efter graviditeten. Du kommer att ha nog att oroa dig över ändå
    Men det beror ju också på hur längesedan det var du sist tig cellprov och hur det såg ut.

    Ja det är rätt påse IL du har på 250 ml och 20%. Det är beställningsvara. Jag har kollat med 4 apotek och alla hade en beställningstid på 4-6 dagar. IL tillverkas på beställning uppe i Umeå och skickas sedan ner. Därav väntetid.

    Lycka till!

  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-03-17 07:33:34 följande:
    Tack! Det låter ju bra att man ser på påsen.

    Har ni alla som fått IL dropp på recept från svensk läkare haft problem att hämta ut på apotek?
    Finns det inne menar jag på de flesta ifall det skulle bli bråttom.
    Är det 250 ml 20% det ska vara? (så står det på min enda påse i alla fall)
    Jag har hemma om du behöver snabbt Tungan ute
  • Zinfandel
    Vilaa skrev 2013-03-16 23:27:58 följande:

    Ja såklart jag ska behandla ändå men är det mindre chans att lyckas nu tro? Det stog ju om massa ytterligare problem som man kan få av det. Och jag kanske haft det så länge så att det förstört något för gott?
    Ja, det tror jag och ja, det ska behandlas oavsett och nej, det har inte förstört något.
  • myran6801

    Hej, en fråga till er som tar prednisolon (10mg), fragmin och babyasperin. Jag ska snart göra ÄD FET och denna gång ta ovan mediciner i stöd, men när på dygnet har ni tagit de olika medicinerna? Tar ni hela dosen pred på en gång? Tusen tack för hjälpen!

  • che71
    Strumpan81 skrev 2013-03-17 08:21:14 följande:
    Che hurra för att strecket är kvar!!

    Vaginal provtagning kan du göra fast du är gravid. Du kan även ta cellprov. Det du ska fundera på innan du tar cellprov här hur du skulle göra om provet visar cellförändringar som måste tas bort. För det går inte att ta bort under en graviditet - utan tidigast 3 månader efter förlossningen. Skulle du stå ut med att veta att du har cellförändringar i 9 månader utan att göra nått åt det? Om svaret är att du skulle behålla graviditeten oavsett cellförändringens grad - så skulle jag vänta till efter graviditeten. Du kommer att ha nog att oroa dig över ändå
    Men det beror ju också på hur längesedan det var du sist tig cellprov och hur det såg ut.

    Ja det är rätt påse IL du har på 250 ml och 20%. Det är beställningsvara. Jag har kollat med 4 apotek och alla hade en beställningstid på 4-6 dagar. IL tillverkas på beställning uppe i Umeå och skickas sedan ner. Därav väntetid.

    Lycka till!
    oj då så det tar flera dagar
    Då måste jag få tag på läkaren så att jag snabbt kan beställa.
    Tror ni inte att ett universitetssjukhus apotek har inne heller?
    Jag har ju 1 påse med hem från Aten så den kan jag använda denna vecka.
    Men om jag behöver 1 till innan påsk, jag ska ju inte träffa läkaren förrän på skärtorsdagen?!

    Tack Zin!! Hjärta
  • Strumpan81

    Inför FET har jag fått ordinerat pred från cykeldag 1. 5mg morgon och 5mg kväll. För att sedan öka dosen två dagar före ET till 10 mg morgon och 5 kväll. Men det där är ju individuellt och andra har säker fått andra ordinationer som är mer anpassade efter dem. Lycka till

  • Strumpan81

    Jag hörde med apoteken på Stockholms stora sjukhus och ingen av de hade tyvärr IL inne. Det är ju en fettprodukt som helst ska tillverkas på beställning.

  • che71
    Strumpan81 skrev 2013-03-17 08:59:48 följande:
    Jag hörde med apoteken på Stockholms stora sjukhus och ingen av de hade tyvärr IL inne. Det är ju en fettprodukt som helst ska tillverkas på beställning.
    Vilken tur att jag fick veta detta!!
    ska kontakta läkaren imorgon

    Men kan man ta ut 5 påsar så att man har nu i början eller är det kort hållbarhet?
  • myran6801

    Strumpan81, tusen tack för info. Jag har fått ordinerat 10 mg per dag fr cd1 till v10 vid ev graviditet. Men ingen info om jag skulle ta hela dosen på morgonen eller ej.

    Har ni andra oxå delat upp dosen morgon och kväll?

  • Strumpan81

    Du kan beställa flera påsar IL åt gången.
    Apotekspersonalen rekommenderar att man endast beställer det man ska använda. Men bäst före datumet på påsarna visar att de håller sig ok rätt länge ändå. Bättre att ha hemma än att behöva jaga runt på IL i panik. Så som jag fick göra. Som tur var fick jag hjälp av fina Hjärte

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!