• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig
    Lully, kan du inte stimulera och samla ägg under tiden som du behandlar med Humira? Allt måste ju ställas till relation att tiden går för oss "gamlingar". Hjärta
  • che71
    Zinfandel skrev 2013-03-21 12:37:21 följande:
    Che: han har nog bara börjat skriva Trombyl eftersom han vet att6 det är det vi använder. I Aten är det baby aspirin, om du vill kan ju kolla dosen med honom men jag brukar ta 100 mg.

    ET=Transfer Day. Varje dag därefter är Transfer +1 osv. Che, du har ju ingen transfer day så du ändrar och skriver cykeldag istället. De proverna du frågade efter behöver inte tas.

    Lully: ska kolla hur mycket humira jag har kvar på recept...

    Angla: har medrol om det kan funka? 

    Tack snälla!!!Hjärta
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2013-03-21 13:07:45 följande:

    Tack!  {#emotions_dlg.flower} Det är bara det att Dr D verkar tycka att det är dåligt. Han "kan min kropp" nu, säger han. Dock inte pratat med honom ännu idag, då jag fortf väntar på ev. blodprovssvar.
    Jag hade kontakt med Dr D då jag gjorde min IVF på CFC och han tyckte mitt resultat också var dåligt. Han jämför kanske med vad man kan värpa då det är en bra cykel. 

    Däremot så har jag hört att man utifrån blodproven kan avgöra om det är ägg eller inte i blåsorna. Visst stämmer väl det eller har jag drömt det? 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2013-03-21 13:17:55 följande:
    Jag hade kontakt med Dr D då jag gjorde min IVF på CFC och han tyckte mitt resultat också var dåligt. Han jämför kanske med vad man kan värpa då det är en bra cykel. 

    Däremot så har jag hört att man utifrån blodproven kan avgöra om det är ägg eller inte i blåsorna. Visst stämmer väl det eller har jag drömt det? 

    Jag tror att det går att utläsa sannolikheten från Östradiolvärdena, särskilt det "känsliga", som naturligtvis är det prov som är svårt att få svar på dagligen. Dock hoppas jag att jag får svar på det "vanliga" Östradiolprovet. Sedan har Dr D sagt att man kan aldrig vara säker ändå, Östradiolvärdet kan också snabbt förändras och har man turen att ta det rätt klockslag så får man det säkraste svaret.

    Jag tycker inte själv att tre fina blåsor är dåligt. Alla cykler är ju inte likadana. Däremot kan jag oroas av att min cykel betett sig lite konstigt och det kan ju vara en indikation på dåligheter. Det var precis som min cykel startade, två blåsor rusade iväg, sedan backade cykeln och sedan startades upp igen. På vägen har sedan några blåsor försvunnit.
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2013-03-21 12:22:37 följande:
    Tack SL! Jag frågade Dr D om det men han har inte svarat på det. Jag läste i boken att äggen oftast har DNA-skador vid höga TNF så det är kanske inte något alternativ. Nu gäller det att få ned TNF så fort som möjligt. Jag ska höja Pred och ta IL i brist på Humira. Så får vi se sedan. 

    Inför ditt beslut i kväll, om det kan hjälpa att veta hur andra skulle ha gjort, så kan jag säga att jag skulle åka. Det är klart det kostar en del och jobbigt att ta ledigt från jobbet etc. Men jag skulle i alla fall ta alla chanser som finns. Annars skulle jag nog ha en konstig känsla i magen.. att tänk om det var något bra ägg etc. För mig känns det bättre att få veta svart på vitt om det är bra el dåligt, än att gå och undra.  

    Jag missade detta inlägg, så frågade dig samma frågor två ggr! Sorry! Lite "gaggig".

    Ja, jag känner nog lite som du, bättre svart på vitt. Åka och hoppas på ett eller tre ägg, eller inga ägg och vetskapen att jag gjorde allt.
  • cff

    Tänkte fråga er som är experter på det här med immunförsvaret - även om det ligger en bit från "Aten":

    Jag har en fotvårta (bläh) som jag väntat med att behandla eftersom jag försöker undvika kemikalier så mycket som möjligt, men nu börjar det kännas som att det verkligen är dags. 
    Dock, när jag googlade på vårtmedel verkar det som att de fungerar genom att aktivera immunförsvaret i huden, vilket låter sådär. Hur "lokalt" är immunförsvaret - om det aktiveras kring en vårta i huden, kan det också påverka hur det reagerar mot ett befruktat ägg i livmodern? 

  • AaFT
    mumwannaB skrev 2013-03-21 08:55:20 följande:
    Har inte bestämt oss för hotell ännu. Vi får sätta oss i helgen. Just nu funderar jag över Diamond eller Royal olympic. Jag är egentligen inte så förtjust i att bo på hotell så jag är lite kinkig när det gäller standarden. Fick mail sent igår kväll om att Dr D hade en lucka idag vid 11 på förmiddagen för konsultation men jag kunde tyvärr inte komma ifrån jobbet idag så det får bli en annan dag.

    Tips på bra hotel... Electra Palace Hotel Athens
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!