• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Påskliljan

    Ni som tar/tagit DHEA, har ni fått några biverkningar av den?

    Jag startade i förrgår och jag har igår och idag svettats och frusit om vartannat. Jag undrar om det kan vara biverkningar eller om jag är på väg att bli sjuk eller om det är nåt annat.

  • cff
    Påskliljan skrev 2013-03-21 17:57:41 följande:
    Ni som tar/tagit DHEA, har ni fått några biverkningar av den?
    Jag startade i förrgår och jag har igår och idag svettats och frusit om vartannat. Jag undrar om det kan vara biverkningar eller om jag är på väg att bli sjuk eller om det är nåt annat.
    Har du tagit ditt DHEAS-värde innan du började äta DHEA? Det kan vara bra att veta om man har lågt DHEAS (den sulfatiserade formen av DHEA - man mäter denna eftersom den inte varierar så kraftigt under dagen som den rena formen av DHEA gör) innan man börjar. Har man redan tillräckligt med DHEA kan man få för högt - vilket då kan innebära att man får för höga nivåer av de hormoner som bildas från DHEA (androstendion och testosteron som kan omvandlas till östrogener - se http://en.wikipedia.org/wiki/File:Steroidogenesis.svg).

    Jag fick en del biverkningar av DHEA (sämre hy, fetare hår), men har aldrig upplevt de som du beskriver.
     
    Det finns en bra tråd om DHEA här på FL:   www.familjeliv.se/Forum-7-34/m64062359.html
  • Maxad

    Påskliljan - jag har ätit Dhea under väldigt lång tid. Idag äter jag 3 x 25. I början fick jag lite fetare hår men inget mer. Vet dock inte hur Dhea påverkar humöret. Har varit full av hormoner de senaste två åren så jag har svårt att bedöma hur mycket de har påverkat just det :)

  • Snart lycklig

    Nu har jag pratat med Dr D. Han vidhöll att det var en av mina sämre cykler, men kändes ändå lite mera positiv nu än tidigare i veckan. Han tykte mitt Östradiolvärde var bra.

    Vi beslutade att vi chansar och hoppas det blir 1-3 ägg. Vi är medvetna om att det kan bli 0, vilket vi naturligtvis inte hoppas på. Han började med att fråga mig vad vi skulle göra. Jag sa att jag inte har många månader på mig pga av min ålder, så vi chansar. Han var positiv och vi planerade för de sista dagarna. Jag skriver om dosering här (även om ni inte är intresserade av mina detaljer), för jag tycker det är så fascinerande att han kör med så låg dos och att det funkar ändå. Jag ska ta dos 75 Menopur ikväll,på fredag och på lördag, sedan Ovitrelle söndag natt. Ägguttag på tisdag mitt på dagen.

    Dr D är helt säker på att låg dos är bättre (jag med). Han förklarade hur han själv, tillsammans med mycket duktiga embryologer från Australien (de jobbade då i England), studerat/sett att äggen bl a får en mörkare ton vid hög dosering (450 alt. 600), vilket inte är bra. Han fick då upp ögonen för "låg dosering" borde vara bättre. Nu är han HELT SÄKER efter att själv sett och praktiserat detta i fler år. Han är också säker på att om några år kör alla med lägre doser och möjligen även med IL. (Kort beskrivet.)

  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2013-03-21 19:28:17 följande:
    Nu har jag pratat med Dr D. Han vidhöll att det var en av mina sämre cykler, men kändes ändå lite mera positiv nu än tidigare i veckan. Han tykte mitt Östradiolvärde var bra.

    Vi beslutade att vi chansar och hoppas det blir 1-3 ägg. Vi är medvetna om att det kan bli 0, vilket vi naturligtvis inte hoppas på. Han började med att fråga mig vad vi skulle göra. Jag sa att jag inte har många månader på mig pga av min ålder, så vi chansar. Han var positiv och vi planerade för de sista dagarna. Jag skriver om dosering här (även om ni inte är intresserade av mina detaljer), för jag tycker det är så fascinerande att han kör med så låg dos och att det funkar ändå. Jag ska ta dos 75 Menopur ikväll,på fredag och på lördag, sedan Ovitrelle söndag natt. Ägguttag på tisdag mitt på dagen.

    Dr D är helt säker på att låg dos är bättre (jag med). Han förklarade hur han själv, tillsammans med mycket duktiga embryologer från Australien (de jobbade då i England), studerat/sett att äggen bl a får en mörkare ton vid hög dosering (450 alt. 600), vilket inte är bra. Han fick då upp ögonen för "låg dosering" borde vara bättre. Nu är han HELT SÄKER efter att själv sett och praktiserat detta i fler år. Han är också säker på att om några år kör alla med lägre doser och möjligen även med IL. (Kort beskrivet.)
    Jätteintressant!

    BRA BESLUT!! Håller tummarna på tisdag! 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Påskliljan skrev 2013-03-21 17:57:41 följande:
    Ni som tar/tagit DHEA, har ni fått några biverkningar av den?
    Jag startade i förrgår och jag har igår och idag svettats och frusit om vartannat. Jag undrar om det kan vara biverkningar eller om jag är på väg att bli sjuk eller om det är nåt annat.
    För bara någon dag sedan ställde jag samma fråga i den här tråden tror jag. 
    Jag hade tagit 50 mg DHEA varje dag ett par veckor och mådde väldigt konstigt vissa dagar. Hjärtklappning och lite lätt illamående. Möjligen lite kallsvettig. Svårt att förklara känslan för den satt mest i huvudet. Yrslig och lite svag på något sättt.
    Jag har nu slutat ta DHEA och mår som vanligt igen.   
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2013-03-21 10:16:43 följande:
    Jag läste om naturläkemedel i senaste Må Bra och där stod att soja ger effekt som kortison. Om du vill kan jag skicka dig tidningen eller maila artikeln. Inboxa mig dina uppgifter.


    Jag inboxar dig!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • singhatjejen

    Angla: Vad i hela friden? Nekad? Nej, vad arg jag blir!! Och ledsen för din skull...
    Jag ser att flera inboxat dig om tips så du får prednisolon, annars åker jag till Aten efter påsk förmodligen och kan köpa med mig några extra askar. Men det räcker ju så klart inte så långt så det är ju kanon om det löst sig på annat sätt. Hör av dig annars! Hoppas verkligen det går vägen med IVF och immunbehandling den här gången.

    Snart lycklig: Superintressant info om ägg och låga doser!!

    Ni som äter Dhea, Påskliljan, Maxad, Lully - var beställer ni ifrån för sajt, eller har ni köpt utomlands?

  • Zinfandel

    Pass upp tjejer, Dhea triggar TNF. Men å andra sidan, vilket är värst, skruttiga ägg eller högt TNF... Dr B avråder bestämt från dhea om man har högt TNF och särskilt om man har endo.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!