• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2013-04-12 22:35:48 följande:
    Lully, har du fått svar ang Menopuren? Du ska väl ta Ovitrelle imorgon? Såååå svårt att råda. Vanligtvis tar man ju sista dosen Menopur el dyl dagen innan Ovitrelle. Ibland har jag t o m tagit Menopur på em samma dag som Ovitrelle, förra gången ville Dr D att jag inte skulle spruta alls en kväll, låt säga att det var sprutdag 4, men som sagt dt var relativt tidigt i stimuleringen. Har faktiskt inga råd att ge dig, utan hoppas du fått svar av Dr D. Orgalutran sänker ju LH och högt LH triggar ju ägglossningen, så att bromsa den är nog rätt tänkt. Jag har de senaste gångerna samma dag som jag senare tagit Ovitrelle tafägit en Orgalutran för säkerhets skull. Jag har då inte gått på korta protokollet med just Orgalutran, utan långa och "stoppat" med Suprefact injektioner, så en Orgalutran har varit ett sista komplement.
    Hej vännen, jo 19.30 i går kväll fick jag svar. Menopur 75IE skulle jag ta. Jag är så orolig att jag åker i onödan eftersom han verkade ha missat mig i torsdags då han trodde det var onsdag eller nått. Att jag alltså borde ha fått äggplock på lördag i stället. Har fått ÄL-sekret fredag o idag lite då och då. Kommer inte i håg om det var något i torsdagskväll kanske. 
    Igår tog jag allt som allt 3 st orgalutran men idag bara en på förmiddagen, Ovitrell i kväll kl 24.00. 
    Hur var det? Visst åkte du ned och blåsorna hade släpp innan eller var de bara tomma? 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel
    TWH skrev 2013-04-13 12:49:11 följande:
    En annan sak att tänka på för er som har läkare som ska skriva ut il, de finns endast i 10 pack så jag kunde inte hämta ut min ordinering då min läkare föreskrivit fyra påsar. Nytt recept måste till och min läkare har gått på mammaledighet.
    Nej då, de säljs inte enbart i 10-pack men det är enklast för apoteken för de måste beställa 10-pack och annars vet de inte vad de ska göra med resten. Det har hänt att någon fått köpa alla 10 ändå (vilket man gärna vill!) men de kan inte kräva det, det är inte ert problem. Apoteken ska naturligtvis följa ordineringen och inget annat. Jag hämtade ut 4 sist.
  • Lully Hill
    Zinfandel skrev 2013-04-12 22:50:20 följande:
    I Trombyl är det acetylsalicylsyran man vill åt eftersom den förbättrar genomblödningen i livmodern och motverkar eventuella små blodproppar. Fragmin har fördelen att den kan lösa upp blodproppar som redan bildats. Kombinationen av de 2 läkemedlen har visat sig oerhört framgångsrik eftersom effekten stärks. A Beer började använda sig av det redan för väldigt länge sedan och ordinationen är oftast 100 mg/dag.

    SL: Curly Red? Ej gravid. Än.

    Lully: håller alla tummar!!

    April: lycka till! 
    ZIN-Tack raring!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

    Lully, jag har haft ägglossningssekret tidigare än så o dt har gått bra. En gång åkte jag ner en fredag. Var på UL dagen innan på tors o hade 4 blåsor tror jag. På fre på VUL hos Dr D hade jag yroligen på morgonen lossat en blåsa, alltså tre kvar. ÄP på måndag, alla borta, troligen lossat söndag morgon. En annan gång var alla helt enkelt tomma vid ÄP, tror dt var 3 el 4 då. Jag tror, som Dr D hävdar, att dt var riktigt dåliga cykler. Kom ihåg att dina hormonvärden sett bra ut, så nu tror vi inte alls att dt går så illa! Tänk, du har ändå inget val. Resan är bokad. Åker du inte, kommer du undra och undra, borde jag ha åkt. Visst, ibland går det inte som vi önskar, men NU HOPPAS VI ALLA tillsammans med dig, att ALLT bara går bra. Kanske är ägget gjort av guld! Kram kram.  Tro inte att jag inte förstår, du och alla andra har ju läst om alla mina nojjor o de har inte varit få!

  • Zinfandel
    Angla skrev 2013-04-11 11:57:22 följande:
    Åter från gyn som hittat ureaplasma och endo på livmodertappen - hur gå vidare?
    Du bör behandla ureaplasman även om gynen säger "det har alla kvinnor". Såg h*n endon på vul?
  • TWH

    Intressant Zin, fick du ut de fyra påsarna utan problem? Apoteket här, hänvisar till läkemedelsverkets föreskrivningsregler. Jag har kollat dem Och det står Om lämplig förpacknings- storlek saknas får närmast större för- packning förskrivas. Bröt de upp förpackningen och behöll 6 påsar? De säger till mig att de kan skicka kartongen till Sös, som har skrivit ut dem, så att de kan hjälpa mig vid behandling men de kan inte ge ut ett tiopack till mig, att bryta förpackningen verkar nte finnas på deras karta😡

  • TWH

    Problemet är ju att läkaren som hjälper mig är ledig och därav skrev hon ut detta då det är svårt att hitta annan läkare som är villig att skriva ut...

  • Zinfandel

    Ja, flera gånger. Tror inte ens att Apoteket egentligen får ge ut något annat än vad som är ordinerat och säger läkaren 4 påsar så är det så, det får de rätta sig efter. Det står t ex inte på Fass att det bara är 10-pack som gäller, bara per påse. Inte vet jag vad de gör med resterande 6, säljer till nån annan kanske! 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!