• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71
    stumpan81 skrev 2013-07-29 10:57:50 följande:
    Ni skriver att ni vill vet hur många som lyckats här i tråden, men jag är lite intressersad av hur många här som INTE lyckats. För vi finns faktiskt, vi som provat alla dessa fantastiska immunbehandlingar men ändå inte nått ända fram. Och som troligtvis aldrig kommer göra det heller. Nu låter jag bitter, men man måste veta att dessa behandlingar inte hjälper alla, och då står man där sliten och ledsen, tusentals kronor fattigare utan lösning. Ledsen och uppgiven när man läser tråden och inser att jag är en av dom som det inte funkade för... Är jag ensam?
    Jag är också kvar. Du är inte ensam.
    Hoppas fortfarande att bli gravid igen o att efter 6 missfall (varav det sista var ofostrig o med immunterapi)
    lyckas bli gravid igen o behålla hela vägen med hjälp av immunterapi.
    Kram
  • stumpan81

    che71, skönt att höra att man inte är ensam kvar. Känns så overkligt att det blev såhär, kunde aldrig drömma om att just vi skulle ha problem att skaffa barn och bli barnlösa.
    Och en sak jag undrar över är; när ska man ge upp?! Fattar ju att sånt är individuellt, men jag har svårt att veta hur man ska tänka. 

  • che71
    stumpan81 skrev 2013-07-29 18:12:15 följande:
    che71, skönt att höra att man inte är ensam kvar. Känns så overkligt att det blev såhär, kunde aldrig drömma om att just vi skulle ha problem att skaffa barn och bli barnlösa.
    Och en sak jag undrar över är; när ska man ge upp?! Fattar ju att sånt är individuellt, men jag har svårt att veta hur man ska tänka. 
    undrar jag också
    fyller 42 om några veckor o nu har vi försökt i 3 år
    men jag har längtat efter barn i 9 år (min förra sambo ville inte ha barn)
    orkar man mer..orkar man med barn sen??
    bara en gång till så kanske guldägget lossnar tänker jag...bara en gång till
    men hur mycket besvikelse o förtvivlan klarar man va?!
  • Angla

    Ja, när - när ska man ge upp - eller när ska man gå vidare???

    Detta; www.familjeliv.se/Forum-7-134/m8361971.html skrev jag våren 2006 när jag gjort mitt sista IVF (trodde jag då). För mig var det bara nog en dag. Först skulle vi leva utan barn och jag landade tryggt i det - att vara viktigt för att jag är jag. Sen valde vi adoption.

    Och just det är mitt ENDA råd - OM ni har möjligheten att genomföra en adoption gör då det när tid finns - vänta inte så länge att även den chansen försvinner ifrån Er. Det är så jag blev mamma tillslut, även om jag nu igen åter och på nytt försöker med IVF - när socialen sa nej till mig och min nya man.


    Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

    Eftersom vi har några nya här och med lågt AMH så vill jag också tillägga att ett aggressivt immunförsvar och särskilt ett högt TNF kan orsaka lågt AMH, det påverkar nämligen både äggkvalité & reserv negativt.

    Värt att veta är också att jag har tagit TNF i Sverige på samma dag som blod skickades till RFU för analys - i Sverige är det finfint när det är galet högt på RFU och tvärtom. Det är alltså inte samma test, tyvärr.  

     

  • lillebob

    Åh, alla starka underbara kvinnor, vad skulle vi göra utan varandra??

    Håller med er, när ska man ge upp? Jag kunde inte heller drömma om att just vi skulle ha problem att skaffa barn och bli barnlösa. Just nu känns som om vi är de enda som inte har några barn... alla vänner har massor och deras umgängen växer med barnen, vårt krymper, vi träffar ju inte så många nya människor som våra vänner gör...
     
    Fyller 40 om ett par dagar, min man och jag har försökt i över 7 år, men det är nog de sista 3 åren som vi fått igång min kropp(tack vare akupunktur)! Vi har gått igenom 3 IVF:er, där det tog sig 1 gång samt 3 spontana graviditeter som alla har slutat i MF.

    Nu väntar vi på att kroppen ska komma tillbaka efter sista MF så vi kan börja om, men rädslan gnager, kommer det att ta sig igen? vad ska vi annars göra? ÄD? har ni några förslag, så tas de tacksamt emot? Enligt dr D så tror han inte min kropp behöver/klarar fler IVF och min man vill inte adoptera....

    Tack Zin, du har verkligen koll på allt!

    Styrkekramar till er alla!!!    

     

  • FineS
    stumpan81 skrev 2013-07-29 10:57:50 följande:
    Ni skriver att ni vill vet hur många som lyckats här i tråden, men jag är lite intressersad av hur många här som INTE lyckats. För vi finns faktiskt, vi som provat alla dessa fantastiska immunbehandlingar men ändå inte nått ända fram. Och som troligtvis aldrig kommer göra det heller. Nu låter jag bitter, men man måste veta att dessa behandlingar inte hjälper alla, och då står man där sliten och ledsen, tusentals kronor fattigare utan lösning. Ledsen och uppgiven när man läser tråden och inser att jag är en av dom som det inte funkade för... Är jag ensam?
    Här är en till som inte lyckats, men å andra sidan började vi behandlingen i April. 

    Om någon fler är sugen på att bli av med Beer-Boken så är det bara att hojta till:)
  • lill111

    Ja, jag säger detsamma....många ggr jag tänkt att, ge upp nu, sluta hoppas, var oerhört tacksam över vår son... Självklart är jag det... Och jag kan inte till närmelsevis jämföra mig med er som ej har barn, såklart inte... Men min längtan efter ett barn till är oerhört stark, minst lika stark som efter första... Det känner jag... Ja, ja, många tankevändor blir det... Precis som du säger Che... Bara en gg till, och nästa månad är man där i sin enorma längtan... Trodde inget kunde göra så fruktansvärt ont,jag har varit med om mycket, men denna smärta och sorg är outgrundlig😞😞tur vi har varann som sagt! Kram alla fina!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!