• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Hej Fidelia! Il kan du alltid köpa av D, beställa hem. Däremot behöver du hjälp m administrationen, känner inte till någon i Luleå tyvärr.

  • stumpan81

    Suck, trodde för ett ögonblick att jag blivit av med mina spottings efter hyston i Aten, men icket! Nu är de tillbaka, helt oregelbundet och nästan alltid efter sex. Det är klarrött blod som kommer, innan hyston var det brunt. Vad är det som händer? Tycker dessutom att det nästan kliar runt slidöppningen. Känner när man torkar sig att det är lite irriterat där. Men det är inte därifrån blodet kommer. Vad kan det vara? 

  • che71
    april12 skrev 2013-08-05 13:01:10 följande:
    Zinfandel och alla ni andra behöver verkligen all er hjälp nu?? Jag har tydligen blivit gravid nu igen ( femte graviditet, uppreppade missfall) Trodde inte jag hade ägglossning denna månad, men tydligen så fick jag ett positivt gravtest I onsdags. Dr d ordinerade mig att starta med 15 mg kortison, clexane, trombyl och progesteron. Och tog ett IL dropp. Står sedan tidigare på levaxin 25ug. Ni som kommer ihåg sedan tidigare att jag fått hemskt hjärtklappning, hög puls tidigare när jag ätit kortison endast 5 mg. slutat med att jag åkt in på Sjukhus 2 ggr, men de hittar inga fel förutom hög puls.. Nu hör till saken att jag är på semester I spanien och det händer igen. Plötsligt igår kväll när jag sitter o läser kör pulsen upp till 110, får illamående, diarrer, frossa om vartannat och svettning. Imorse vaknade jag med hög puls igen.. Kan det vara en immunreaktion eller bara biverkningar av kortisonet? Är på dag 4+3.. Har försökt få tag på Dr d men inget svar, Han e väl på semester. Vad hade ni gjort, sluta med kortisonet ? Trappa ner? Kan det skada embryoutvecklingen då eller e det bättre att stå ut.. Ska jag ta mig till ngt spansk Sjukhus och ta prover, vilka hade ni tagit isåfall? Även om man tar progesteron vaggisar, kan man Se om hsg proverna utveclas eller är de påverkade av progesteronet? Tacksam för er hjälp?? Kram Funderar på att flyga hem.
    Grattis april12 till graviditeten!Glad
    Trist att du mår dåligt.
    Hoppas du snart blir bättre.
    Konstigt att Dr D inte visste att de påverkar varandra...medicinerna..jag vet inte vad du ska göra...men sådär kan du ju inte må i alla fall.
    Kram
  • TWH

    [quote=70683452][quote-nick]stumpan81 skrev 2013-08-05 19:51:48 följande:[/quote-nick]Suck, trodde för ett ögonblick att jag blivit av med mina spottings efter hyston i Aten, men icket! Nu är de tillbaka, helt oregelbundet och nästan alltid efter sex. Det är klarrött blod som kommer, innan hyston var det brunt. Vad är det som händer? Tycker dessutom att det nästan kliar runt slidöppningen. Känner när man torkar sig att det är lite irriterat där. Men det är inte därifrån blodet kommer. Vad kan det vara? [/quot Det låter inte bra, dina slemhinnor måste vara mkt sköra. Eftersom det kommer klarrött blod tycker jag du ska söka hos gyn, vad säger de svenska läkarna? Vad säger Peny?

  • Lully Hill

    Hej alla raringar!

    Hade TD idag och det gick tyvärr inte för oss. Ett HCG <2 så det var ju klart ock tydligt.
    Konstigt är att jag hade lite gravidfeeling fram till onsdag då det plötsligt försvann. Samma känsla som jag haft otaliga gånger förut under mina IVFer.

    D såg en immunreaktion i måndags och jag var tvungen att ta IL i tisdags. Kanske fäste det men immunförsvaret reagerade. Inte vet jag.
    Kanske skulle HCG ännu ha varit lite högre då?

    Många blandade känslor just nu. För detta var definitivt sista gången. Nu lämnar jag IVF scenen och kliver av. Känns vemodigt, sorgligt och också lite lättnad. Inga mer hormoner, blodprov, resor och inga mer räkningar.
    Nu vet vi hur framtiden blir. Vi blir en lite familj på tre.

    Hur som helst mina vänner. Tyck nu inte synd om mig!
    Det är det verkligen inte. Vi har vår underbara son och jag är så glad för honom. Han är mer än jag vågade hoppas på för något år sedan.  Nu vet vi att vi kommer att vara vår lilla familj, vi tre. 

    Jag lämnar inte tråden helt. Det kan jag inte för det här är ännu en del av min vardag. Jag hänger kvar ett tag i alla fall. Måste få veta hur det går för er. Kämpa på alla hjältinnor. De flesta får sin belöning så småningom.
    Puss.

    Ps. Någon som vet om det bara är att sluta med Clexane/Fragminet helt tvärt?
    Om någon vet hur jag fasar ut Kortisonet är jag tacksam för råd så jag inte får så ont som jag hade efter graviditeten. Jag har ätit det sedan februari och är nu uppe i 15 mg per dygn. 


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Sunlight

    Lully. vad sorgligt! Vi kommer att sakna dig. Du har gett oss så mycket kunskap genom allt du har skrivit och delat med dig av. Jag brukar läsa din historia om och om igen när du lyckades. Vilken resa!
    Tack för allt. Vi hörs i tråden.

    Jag kämpar på. Hoppfulltvis gör jag FET  i slutet på augusti i Riga med immunsupport av D.

  • TWH

    Lully, det var tråkigt att höra❤ vi håller kontakten om Fresenius hoppas jag. Stor kram till er, ni har kämpat så länge. Fragmin kan du sluta med tvärt utan problem och pred har jag fått instruktioner om att minska med 1.25 mg/vecka när man tagit det under en längre period, kram! Fidelia, kan du inboxa din mailadress till mig så kan jag skicka den.

  • Maxad

    Lully - det var tråkigt att höra. Är precis hemkommen från min semester men har hunnit läsa ikapp tråden. Höll tummarna för dig och hoppades att det skulle gå vägen. Jag har ju själv inga biologiska barn utan är styvmamma, men vilken tur och glädje att du fick er lille son! Själv ska jag ge dr D och mig en chans och håller på att samla ägg nu. Precis som Snart lycklig. Förbereder mig dessutom för en hysto hos dr D i höst. Vi hörs i tråden hoppas jag. Allt gott till dig.

  • Strumpan81

    TWH, får jag ställa en dum fråga... Hur för du rent praktiskt för att sluta med 1,25 mg pred/vecka? Fattar inte hur jag ska få till det. Hur många gånger delar du en tablett?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!