• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    Hej allesammans, Jag har en fråga angående något som hände mig i fredags natt. Jag vaknade med hög feber (38,5), frossa så jag skakade och svett som rann. Jag har nästan aldrig feber, tror det var 10 år sedan sist. Detta höll på hela natten så jag blev livrädd och ringde gynakuten och tjatade mig dit på morgonen. När jag äntligen fick träffa läkaren på em var febern borta och alla tester de tog var normala, bla CRP och allt såg normalt ut på UL. Hon hade ingen förklaring, men sa att det i alla fall inte hade något med graviditeten att göra. Jag är i v 13 nu så jag började tro att immunförsvaret hade givit upp kampen mot fostret, men tänk om det var en immunattack. Vet ni om det finns någon som har förlorat ett foster så sent pga något sånt? Jag måste fråga Dr D igen om jag ska ta mer IL snart. Får ju inget svar på mina mail.

    Så tjatar de på mig att jag måste sluta med, eller åtminstone trappa ner kortisonet. Jag tar 20 mg nu. Jag mår jättedåligt av det så egentligen vill jag sluta, men är så rädd att det ska orsaka problem. Vad skulle ni ha gjort?

    En sista fråga. Jag tar 600 mg magnesium per dag för min tröga mage, myrkrypningar och foglossning, men nu läste jag någonstans att man inte ska kombinera det med blodförtunnande och jag tar ju Fragmin. När jag sökt vidare har jag inte hittat mer info. Någon som vet?   

  • Katt12
    leah2012 skrev 2013-08-17 15:57:42 följande:
    Jag är inne på samma spår som dig och resonerar också så. Jag har inte endometrios men funderar också på immunproblematiken. Och nåt är det nog för jag fick prednisolon utskrivet nu så på min nya ivf snart så kommer jag ta prednisolon (från sprutstart) och barnalbyl. Och IL jagar jag efter. Försöker bearbeta min klinik i Danmark, får se om de går med på det. Annars har jag hittat en som säger att dom kan hjälpa mig i London. Säg till om du vill ha namnet. När jag prata med dom så sa hon att jag måste ha en konsultation först men sen kunde man få IL i samband med det besöket, bara man träffat och pratat med läkaren som jag förstod. Man kan också få konsultationen per telefonen och sen få komma dit för IL. Känns lite galet att åka ända dit för att få en injektion men vad gör man inte. Blir nog så för mig om jag inte lyckas hitta det närmare. Hur många ggr ska man ta IL ni som är erfarna? Och hur gör man med prednisolon, om man ändrar sin dos delar man bara på tabletterna och lägger ihop till så stor dos man ska ha. T ex ta 2 stx10 om man ska ta 20 mg 

    Hej! Leah, intressant - du får jättegärna inboxa mig uppgifter om kliniken i London (om du inte vill skriva om det här)! Efter att ha gjort flera ivf utan framgång känns en tur till London för IL som ett helt ok alternativ - man blir ju lite luttrad... Var går du i Danmark? Om du lyckas få din klinik att gå med på IL är det ju fantastiskt! Berätta mer om hur det går framöver!
  • Katt12

    Förresten, jag går på CFC och såg nu att de faktiskt verkar öppna en dörr på glänt till immunbehandling?! Kolla nyhetsspalten på deras hemsida, svends senaste artikel.

  • Katt12
    che71 skrev 2013-08-17 16:27:55 följande:
    IL dropp tas vid ÄL varje månad under försök o sen vid graviditet olika ofta beroende på hur ens immunförsvar reagerar. .man tar blodprov med jämna mellanrum för att kolla det. FBC full blood count. När jag var gravid hann jag med 4 dropp innan missfall (i v 9) nu sist. så kanske 1 dropp var 10:dag /varannan vecka ungefär o sen om allt går bra kanske mer sällan längre fram i graviditeten. blodprov ännu oftare.

    Pust, det låter kämpigt! I mitt fall får jag för mig (kan förstås ha fel) att det främst handlar om att dämpa immunförsvaret just inför själva graviditeten. Jag har rätt argsint endo och som jag uppfattat det kan det då bildas en osund miljö i livmodern med både aggressiva vita blodkroppar, killer cells och annat otrevligt. Om man lyckas bli gravid så klingar endon av och förhoppningsvis blir då oxå miljön mer "baby friendly".
  • Katt12
    cff skrev 2013-08-17 21:38:49 följande:
    Du kan ta en telefonkonsultation med dr G i London och om han tycker du behöver IL kan han skriva ett recept som du kan hämta ut i Sverige. Då kan du hämta ut det på Apoteket och sen förhoppningsvis få hjälp av din VC. Då slipper du resorna, men om du vill göra en full utredning kan det vara enklast att ta en "sväng" till London eller Aten.

    Låter som ett väldigt intressant alternativ! Är g=Gorgy?
  • Strumpan81

    Snart lycklig, tack jag känner mig Dick väldigt orolig att mitt immunförsvar ligger på så mycket som det gör. Jag har ingen autoimmun åkomma i botten utan "bara" ett immunförsvar som reagerar mot graviditet.

    Är endast i vecka 9 ännu. Hcg stiger som det ska och tidigare i veckan var gjorde jag VUL och vi fick se en liten böna med pickande hjärta.

    Snart gravid, jag blev naturligt gravid med hjälp av Immunsuport från dr D.

    Efter nästan 3 års aktiva försök och 4 misslyckade IVF utan ett endaste puss känns denna överraskande spontangraviditet som ett litet mirakel.

    Skogsbruden, jag har inget svar ang din febertopp inatt eller ang magnesium. Dock tar jag själv magnesium varannan dag så det ökar upptaget av vitamin-d, och jag tar även fragmin 5000 IE x 2/dag.

    När set gäller kortisonet skulle jag inte trappa ner set förrän jag fått klartecken från dr D. Ang hur snabbt han svara så har jag känslan av att han svara snabbt om man behöver göra nån förändring medan det kan dröja längre till svaren om han anser att läget är stabilt.

    Får jag Skogsbruden bor du i Sthlm, isf vilken MVC går du till?

  • che71
    Katt12 skrev 2013-08-18 16:07:07 följande:

    Pust, det låter kämpigt! I mitt fall får jag för mig (kan förstås ha fel) att det främst handlar om att dämpa immunförsvaret just inför själva graviditeten. Jag har rätt argsint endo och som jag uppfattat det kan det då bildas en osund miljö i livmodern med både aggressiva vita blodkroppar, killer cells och annat otrevligt. Om man lyckas bli gravid så klingar endon av och förhoppningsvis blir då oxå miljön mer "baby friendly".
    ok ja vi har ju olika problematik om det är svårt att bli gravid eller upprepade missfall kanske
    men om immunförsvaret är problemet tror jag nog att man kan behöva fler IL dropp även under graviditeten
    samt Prezolon, Fragmin o babyaspirin.
  • TWH
    Katt12 skrev 2013-08-18 16:01:11 följande:
    Förresten, jag går på CFC och såg nu att de faktiskt verkar öppna en dörr på glänt till immunbehandling?! Kolla nyhetsspalten på deras hemsida, svends senaste artikel.

    Otroligt positivt, är det detta du menar? Svend själv avrådde mig i höstas från il, han sa då att det är direkt livsfarligt....jag undrade var han hade fått det ifrån vilket jag inte riktigt fick svar på. Han skulle aldrig ge det till sina barn sa han då. Men det är ju tur att läkare kan ändra sig😉 samma beteende som många svenska läkare, som inte känner till il har. Det vore ju toppen om man kan testa nk celler på så nära avstånd som Danmark!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!