• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Blingbling
    Snart lycklig skrev 2013-08-24 21:16:25 följande:
    Blingbling, visst är det härligt när någon oväntat muntrar upp oss. Det behövs verkligen i denna jobbiga tillvaro. Kram.

  • Fidelia

    Snartgravid: jag har använt Crinone och föredrar det framför de andra preparaten. Smidigt att ta och rinner inte alls. Med de andra upplevde jag att det rann hela tiden och jag kände mig nästan uppfrätt efter några veckor. Crinone kommer istället ut som klumpar med jämna mellanrum, inte särskilt fräscht men klart bättre än det kladdiga konstanta rinnandet.
    Effektmässigt vet jag inte om de är någon skillnad mellan Crinone och de andra, men jag tror inte det.

  • Katt12
    snartgravid skrev 2013-08-24 13:52:40 följande:
    Katt du är inte ensam. Katt en resa till Athen eller London är en liten kostnad om man tänker på de kostnader Ivf och äggdonation kostar. Mitt råd är skynda dig att få hjälp nu men immundelen, tiden går. Jag önskar att någon hade sagt det till mig. Jag hade bra värden som du men går det några år så ändras det. Lilly Hill lyckades! Åk!

    Hej och tack för att du "tar mig i kragen" ang att orka ta itu med detta. Just nu lutar det åt att jag försöker ta testerna i Sverige, skickar t USA och sen få provsvaren genomgångna av dr G (vill gärna dubbelkolla med er alla: visst är det omöjligt att få nkc-prover analyserade i sverige?) Sen får vi se om det blir aktuellt att resa till London el Aten utifrån vad han kommer fram till. Men detta kommer att ta dyrbar tid (och pengar) och jag är förstås smärtsamt medveten om att möjligheterna minskar hela tiden. Min gyn "tvingade" mig att ta nytt AMH senast och jag är livrädd att få besked att det åkt rakt ner i källaren sen sist. Blir SÅ frustrerad över att man inte beaktar tidsaspekten mer på äldre, man borde ju speeda upp processen med alla tester och tillgängliga behandlingar. Tänker ibland "om det varit Kronprinsessan som haft dessa besvär och det hade gällt att få fram en tronarvinge, vilka prover hade då tagits? Vilka behandlingar hade då erbjudits?" Blir så frustrerad över att man slentrianmässigt skyller på ålder tills det till slut blir en självuppfyllande profetia:( Nåväl, nu önskar jag dig varmt lycka till med ditt FET! Får jag fråga hur gsmmal du är och när dina immunologiska problem upptäcktes? Apropå Crinone så har jag använt det och föredrog det framför Mic, som jag tyckte sved och gav mer obehag. Men det är nog olika från person till person. Crinone tar man ju oxå bara en g/dag, lite enklare.
  • Katt12
    CurlyRed skrev 2013-08-24 19:08:37 följande:
    Katt: gjorde du Laparoskopi i Sverige för Endo? Tog de bort den med laser eller kirurgiskt? Något sjukhus du kan rekommendera? Undrar även över om du fick nån annan behandling också, några tabletter eller dyl? Åt du speciell kost? Undrar om vi också har störst utmaning pga Endo och vill isåfall undersöka möjligheterna att ta bort den innan nästa IVF. Du får gärna inboxa mig om du inte vill skriva i detalj i tråden. Kram

    Hej Curly, jag inboxar dig.
  • Katt12

    Snart lycklig, vilken underbar människa du träffade på. Tack och lov att sådana finns, de behövs så väl!!

  • Sunlight

    Katt jag är äldre och då har man vad jag har läst mig till automatiskt ett starkare immunförsvar. Låt dig inte nedslås av snack om ålder,amh och fsh. Lully Hill satte igång utan att lägga så mycket fokus på blodprov prov när hon blev gravid. Ta morgonplanet och åk hem på kvällen. Det är snabbt och enkelt. Men som sagt det är ganska dyrt. Tack för pepp! Den som bryr sig mest om att du ska bli gravid snabbt är du själv du speedar upp processen själv. Klinikerna vill först och främst tjäna pengar! Kram

  • TWH

    Jag föredrar också crinone gel framför lutinus o mic, har provat dem alla, mest pga att de är enkla att hantera och inte rinner så mkt.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!