• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angel00

    IVIG är en metod som mycket förenklat används då kvinnans immunförsvar attakerar embryot pga att det inte känner igen mannens arvsanlag. Finns en mer utförlig presentation på www.kabafusion.com/Patients/IVIG-in-Treatment-of-Recurrent-Pregrancy-Loss.html

    "Intravenous immunoglobulin (IVIG) is a treatment option for those who experience recurrent pregnancy loss due to autoimmune problems. It happens when your body's immune system becomes hostile to the embryo or fetus, mistaking it for a foreign body . There are many studies suggesting why IVIG therapy may work, but the exact mechanism of action is not entirely clear. It is thought that by receiving immunoglobulins in the form of a transfusion, the amount of natural killer (NK) cells in the woman's body are reduced, and/or antibodies that cause the body to attack the pregnancy might be absorbed or blocked. Thus, a woman's immune system is repressed to possibly allow embryos to implant following embryo transfer. "

    Vissa kvinnor kan få ett barn och sedan blir de helt enkelt inte gravida igen.Då kan IVIG vara ett allternativ för att "lära kroppen känna igen" mannes arvsanlag. Förenklat uttryckt förstås. Glad

    Dr.D använder mest IL i sina behandlingsplaner av vad jag förstått. De flesta av dessa fertilitetsläkarna har ställt in sig på en eller några behandlingar som de anser är mest verksmma. Någon kan kanske konfirmera, men Penny tror jag använder IVIG. Dr.G i London är nog den som hhar det största spectrumet på behandlingar.

    Jag skulle försöka kontakta den en eller två av ovan läkare, boka interjuv och sedan när du har mer fakta om ditt unika fall, skulle jag välja läkare efter vad du tror på, vad plånboken säger och den behandling som käns rätt för just dig.

    Själv valde jag Dr.D eftersom jag tyckte att IL var det minsta ingreppet och lågrisk. Fick ett mycket bra intryck av honom, och han har hafr rätt alla gånger som har har haft en åsikt om min IVF samt andra problem som uppkommit.

  • Blingbling

    lill111: Tror det är LIT du tänker på repro-med.net/repro-med-site2/index.php&view=article&id=69:lymphocyte-immunization-therapy&catid=2:pages-ett&Itemid=25 IVIG är en annan (dyrare?) variant av IL om jag inte har missuppfattat allt Vissa läkare använder IL medan andra använder IVIG, men principen är detsamma - man får det för att pressa ner immunförsvaret.

  • che71
    Skogsbruden skrev 2013-09-30 15:21:24 följande:
    Che71, lycka till på VUL i morgon! Jag håller tummen hårt att allt ser bra ut.



    Tack så mycket! Kram
  • lill111
    Blingbling skrev 2013-09-30 15:15:22 följande:
    lill111: Tror det är LIT du tänker på repro-med.net/repro-med-site2/index.php?optio...:lymphocyte-immunization-therapy&catid=2:pages-ett &Itemid=25 IVIG är en annan (dyrare?) variant av IL om jag inte har missuppfattat allt Vissa läkare använder IL medan andra använder IVIG, men principen är detsamma - man får det för att pressa ner immunförsvaret.

    Ok, tack för svar!! Då är det i princip samma sak...en djungel det här...men tack för klokt svar!
  • lill111
    Angel00 skrev 2013-09-30 13:49:27 följande:
    IVIG är en metod som mycket förenklat används då kvinnans immunförsvar attakerar embryot pga att det inte känner igen mannens arvsanlag. Finns en mer utförlig presentation på www.kabafusion.com/Patients/IVIG-in-Treatment...

    "Intravenous immunoglobulin (IVIG) is a treatment option for those who experience recurrent pregnancy loss due to autoimmune problems. It happens when your body's immune system becomes hostile to the embryo or fetus, mistaking it for a foreign body . There are many studies suggesting why IVIG therapy may work, but the exact mechanism of action is not entirely clear. It is thought that by receiving immunoglobulins in the form of a transfusion, the amount of natural killer (NK) cells in the woman's body are reduced, and/or antibodies that cause the body to attack the pregnancy might be absorbed or blocked. Thus, a woman's immune system is repressed to possibly allow embryos to implant following embryo transfer. "

    Vissa kvinnor kan få ett barn och sedan blir de helt enkelt inte gravida igen.Då kan IVIG vara ett allternativ för att "lära kroppen känna igen" mannes arvsanlag. Förenklat uttryckt förstås. Glad

    Dr.D använder mest IL i sina behandlingsplaner av vad jag förstått. De flesta av dessa fertilitetsläkarna har ställt in sig på en eller några behandlingar som de anser är mest verksmma. Någon kan kanske konfirmera, men Penny tror jag använder IVIG. Dr.G i London är nog den som hhar det största spectrumet på behandlingar.

    Jag skulle försöka kontakta den en eller två av ovan läkare, boka interjuv och sedan när du har mer fakta om ditt unika fall, skulle jag välja läkare efter vad du tror på, vad plånboken säger och den behandling som käns rätt för just dig.

    Själv valde jag Dr.D eftersom jag tyckte att IL var det minsta ingreppet och lågrisk. Fick ett mycket bra intryck av honom, och han har hafr rätt alla gånger som har har haft en åsikt om min IVF samt andra problem som uppkommit.
    Tusen tack för värdefull information!! Det känns som att vi kommer välja Dr D härmed...hoppas på att få iväg mejl ikväll...

    Behöver nu igen er expertkunskap, var nu uppe på gyn och de mätte fostret till v 7 plus 3, men såg ingen hjärtaktivitet...skulle ni vänta med att ta abortpiller eller är det bara att acceptera och gå vidare???

    Usch, mår så jäkla dåligt nu så jag går under av oro och förvirring....

    Gyn såg ett myom på minst 5 cm, hade ni tagit bort det...detta har kommit det sista året...!??

    Tacksam för svar och kloka tankar!!


  • Blingbling
    lill111 skrev 2013-09-30 15:49:17 följande:
    Ok, tack för svar!! Då är det i princip samma sak...en djungel det här...men tack för klokt svar!

  • Snart lycklig

    Che71, jag önskar dig också lycka till imorgon. Vilken vecka/dag är du på imorgon? Hur långt har du gåttt som längst tidigare? Kram och du ska se att allt är bra imorgon. Hoppas innerligt att du får fira med IL!

  • TWH

    Lill, beklagar, har du haft två läkare i två olika maskiner som har tittat på hjärtat? Vet du när du blev gravid? Dvs var det genom ivf?

  • TWH

    Il ersätter ivig hos många läkare. Det trycker ned immunförsvaret men ska inte förväxlas med LiT behandling, där kvinnan hjälps att acceptera mannen. Däremot kan ju ivig vara en lösning i de fall kvinnan inte har LiT behandlats men har aggressivt immunförsvar, men man kan ju ha aggressivt immunförsvar utan att ha antikroppar mot mannen. Ja, ni förstår hoppas jag trots min invecklade förklaring 😃

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!