• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Blingbling

    TWH: Tack för svar! Känns fint att genom ditt svar få lite mer energi till att fortsätta kämpa vidare. Igår träffade jag en duktig (?) och erfaren fertilitetsläkare som i nästan en timme predikade för mig om att ALLT handlar om åldern och att missfall bara beror på dålig äggkvalité, fast ändå tyckte han det var bra att jag varit gravid 3 ggr i år...med tanke på min ålder. Frågade om han hört någon som fått influensakänsla vid implantation och det hade han faktiskt gjort (och han hånlog inte när han sa det - kors i taket!). Han sa att om du nu tror att det är ditt immunförsvar så kan jag skriva ut 10 mg Prednisolon per dag. Jag kunde inte göra annat än att tacka ja (har ju kört 15 mg Pred i senaste grav med tabletter från snälla tjejer här i tråden, men det vågade jag inte nämna för honom), men när jag också bad om Fragmin så sa han nej och att vi skulle ta en sak i taget. Frågade om de kunde sätta in IL åt mig om jag behöver framöver, men då var det stopp. Min kille pressade honom lite om varför det är så svårt att skriva ut om en patient ber om det, om nu inte IL är mer än näringslösning. Då var det lite jobbigt för läkaren att svara, men det handlade som vanligt om vetenskap och beprövad metod. Han hade inte hört att IL har använts i fertilitets och immunsyfte. Då plockade jag fram vår "Beer-bibel" ur väskan och frågade om han läst den. Han vände och vred på den och sa att han inte läst och har heller inte tid att göra det. Så sa han också att mycket av det här är ju positivt tänkande, IL och annat kan ju funka om man vill att det ska funka...MEN i slutänden handlar allt om att ett bra ägg ska dyka upp och när man passerat 35 år så blir det inte så vanligt. Jädrans inskränkta och envisa läkare det finns som tar ner humöret på en...han pratade om LTC (love, tender caring) mot patienterna....hoppas han o sköterskan skämdes när jag gick ut därifrån med tårarna trillande utför kinderna! Men jag vet ju att hopp finns i Aten och nu blev det lättare när inte min kille behöver åka med, för han tror mer på läkaren än på mig... Anledningen till att jag utgick från att killen skulle med var att jag trodde även dr D testar om man behöver LIT. Då måste ju blodprov tas på båda parter för att se om man har liknande värde...för det kan ju också vara orsak till att man inte lyckas hela vägen.

  • stumpan81

    Tror ni att 5-10 mg pred gör skillnad? Borde egentligen börja med det vid äl, men tycker inte om att ta så höga doser pred.

  • TWH

    Men herregud, det är ju framforskat att upprepade missfall sällan beror på kromosomfel, vilket svenska läkare gärna vill påskina. Om det nu var vad din läkare menade Blingbling. Det är färre fel på embryot vid upprepade missfall än andelen fel vid "vanliga" missfall. www.patient.co.uk/doctor/recurrent-miscarriage kolla punkt tre under riskfactors, detta är skrivet för sjukvården i England. Beer skriver om detta i boken och det finns många studier på det. Man blir ju galen!!!

  • mumwannaB

    Snartlycklig: Tack!

    Snartgravid: Nej, jag tog Penys superdunder kur. Först en gång i början på året när jag fick hidden C konstaterat. Sedan en ny kur nu före o under FET i förebyggande syfte. Dels för att jag inte visste om jag blivit av med det o dels för att Peny tror att det kan blossa upp igen vid graviditet.

    Lill: tveksam till om AC finns i fysisk butik här hemma. Däremot finns det på apoteken i Grekland.

  • Cathy

    Man behöver nog visa dessa studier för läkarna här i Sverige för att de ska tro på dem (om ens då). {#emotions_dlg.djavulsk}
    Därför tycker jag att det är så bra med pubmed.com där man hittar alla studier som gjorts och sen kan man leta fram själva studien på nätet (alla är tyvärr inte gratis men många är). Det har jag gjort, haft med mig studier (utskrivet på papper) till gynekologen! Haha.

    Borde inte vi köpa en Alan Beer bok till alla fertilitetsläkare i Sverige, vad tycker ni tjejer Glad 
    Allvarligt talat tänkte jag på det när jag gick på St G...

    Blingbling; ledsen men kan inte minnas hur gammal du är men gå inte på det där med dålig äggkvalitet. Efter mina 6 ivfer med massor av ägg men dåliga embryon började jag nästan tro på det också Skäms Tur att jag inte gick på det! Om man (som jag) gör så många ivfer och till slut med medicin som sänker prolaktin (så att hormonerna kommer i balans), Q10 och immunmedicinering plötsligt blir gravid UTAN ivf (på en månad) så kan man verkligen fråga sig om det är äggkvaliteten det handlar om?!?

    Vi får bara trumma vidare med våra kunskaper om infertilitet för till slut kommer ju även de svenska fertilitetsläkarna öka sina kunskaper till en nivå som Dr D, Penny, Dr B, Dr G och andra kunniga fertilitetsläkare utomlands har Solig  

  • Cathy
    stumpan81 skrev 2013-10-11 15:37:31 följande:
    Tror ni att 5-10 mg pred gör skillnad? Borde egentligen börja med det vid äl, men tycker inte om att ta så höga doser pred.

    Jag tycker du ska ta minst 10mg för att det ska göra nån skillnad. Det har gjorts många studier om hur kortison påverkar embryot/fostret och även om det finns en liten risk för läpp/gomspalt och låg födelsevikt så tycker jag inte du behöver oroa dig för det. kram {#emotions_dlg.flower}

  • april12

    Jag blir också så arg Blingbling!! Om det fertilitetsläkaren sa att missfall bara beror på dåliga ägg och ålder. Då skulle han gärna få förklara för mig varför jag fått 5 missfall från 28-30 års ålder....!

    Efter 5 missfall och alla galna biverkningar av kortison har jag blivit erbjuden att prova enbrel ( tnf- a hämmare) av en hudläkare för han ansåg att det kunde ge samma effekt som IL, klexane, trombyl, kortison gjorde. Dvs enbrelet skulle alltså ersätta de andra medicinerna. Dessutom tyckte han det var bättre m tanke på kortisonet o min diabetes typ 1. Ni som provat tnf- hämmare, kan ni inte berätta lite i tråden om era upplevelser eller inboxa mig? Zinfandel har berättat för mig om hennes erfarenheter, stort Tack. men ni e väl ngn fler..?

    Dr D har sagt att han kommer supportera mig, men tror egentligen att jag skulle kunna lyckas utan enbrelet . Han tror inte heller att man har högt tnf-a hela tiden utan det kan flukturera, därför e han osäker på om jag behöver enbrel och tror att jag ska kunna uppnå en graviditet med de andra medicinerna. Sist tog jag tnf-a i april och hade värde 47. Han ville helst att jag skulle ta om det.. Jaha hur ska man lyckas med det här hemma...?

    Samtidigt skrev han att det inte kunde skada, men han tyckte ändå att jag även skulle ta alla de andra medicinerna plus enbrel vid ett ev plus... Att man inte vågar riskera.. Blir det inte lite väl mkt.. Man blir så matt med alla dessa kockar ( läkare) i soppan. Själv tycker jag det låter oerhört skönt att bara ta enbrel och slippa alla de hemska biverkningar jag får av kortisonet..

  • aylak

    Tack che för all bra värdefull info - såg inte ditt inlägg igår, det bara rasslade till med inlägg i tråden vid den tiden. TACK!

  • aylak

    Tack Maxad! Jag är rätt känslig för kortison. Har tidigare vid hypo-behandlingen fått hydrokortison i låga doser och reagerat på det. Dr D vet om det så jag tror att det är därför han vill att jag "bara" ska ta det halva månaden. Håller med om att det är jättesvårt när man inte vet vad som är bäst för en själv! Försöker se första månaden på behandling som en provmånad.

  • aylak

    Jag har en liten fråga till om behandlingsplanen, det är lite oklart om jag ska ta Baby aspirin med start cykeldag 22 eller om jag ska ta hela cykeln. Hur ser er plan ut?

    Tack snälla söta ni som hjälper till så mycket!!!!!!! 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!