• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Katt12

    En fråga: har fått direktiv fr dr D att blanda IL m 100 ml NaCl. På dyra kliniken i Sthlm ingår detta, men på den mindre dyra får man droppet utan NaCl. Vet att vissa av er som lyckats (tror TWH bl a?) tagit IL utan NaCl, men var ni då ordinerade utblandad IL eller hade dr D sagt att ni skulle köra "koncentrat"? Känner att dyra kliniken ruinerar en såhär i slutet på månaden och har prel äggplock sön el mån så jag ska ta ett dropp i morgon är tanken (som tur är kan bägge ta emot, men frågan är om det är värt att betala dyrt för NaCl, fyller det ngn viktig funktion?)

  • che71
    Katt12 skrev 2013-11-21 20:16:51 följande:
    En fråga: har fått direktiv fr dr D att blanda IL m 100 ml NaCl. På dyra kliniken i Sthlm ingår detta, men på den mindre dyra får man droppet utan NaCl. Vet att vissa av er som lyckats (tror TWH bl a?) tagit IL utan NaCl, men var ni då ordinerade utblandad IL eller hade dr D sagt att ni skulle köra "koncentrat"? Känner att dyra kliniken ruinerar en såhär i slutet på månaden och har prel äggplock sön el mån så jag ska ta ett dropp i morgon är tanken (som tur är kan bägge ta emot, men frågan är om det är värt att betala dyrt för NaCl, fyller det ngn viktig funktion?)
    NaCl är bara vatten med salt i så det borde inte betyda så mycket.
    Kanske mest som utspädning för att det inte ska komma för mycket IL in i blodet på en gång???
    Varför kan inte den mindre dyra kliniken sätta NaCl också, det kostar ju knappt någonting?
  • Katt12

    Tack Che, ja, det är märkligt, men de har inte detta säger de. Då måste jag höra m dr D om recept på det oxå och det har jag inte nu i alla fall. Vet inte om ngn annan fått det?

  • che71
    Katt12 skrev 2013-11-21 20:38:52 följande:
    Tack Che, ja, det är märkligt, men de har inte detta säger de. Då måste jag höra m dr D om recept på det oxå och det har jag inte nu i alla fall. Vet inte om ngn annan fått det?
    Det står i mitt "schema" att det ska vara NaCl.
  • Skogsbruden

    Nu har jag fått svar från dr D och han tyckte att jag skulle ta sprutan för att det är säkrast. Däremot skulle jag ta FBC både före och efter för att ha koll på eventuell immunreaktion. Jaha, då är det väl bara att ta den då.  

  • Cathy

    Katt; Dr D ordinerade mig också några gånger att ta IL med koksalt men det skippade jag och det hade nog ingen större betydelse. Utomlands får tjejerna alltid IL med koksalt, enligt min uppfattning för att man anser att kroppen tillgodogör sig IL bättre och snabbare men efter att ha tagit massor av IL utan koksalt kan jag inte säga att det skulle gjort nån skillnad för mig att ta det med istället. Så ta du bara IL utan koksalt det kommer nog att funka bra det också

  • Monchy

    Hej alla kämpar! Jag har länge följt er med beundran och stor respekt för all kunskap som finns i tråden. Jag är nyss fyllda 42 år. Kämpar för att få ett syskon till min lilla 3-åriga dotter. Hon kom till efter 6 fulla IVF och en frysåterföring. Dessa behandlingar ledde till 3 ofostriga Ivf graviditeter och 3 minus och till slut min dotter. Nu har jag snart tappat räkningen på hur många syskonförsök vi är uppe i. Får fram många ägg, fin befruktning och återföring av blastocyster. Drabbas ändå av minus eller missfall. Vissa dagar känns det hopplöst med tanke på min ålder, men känner samtidigt att jag kanske är något på spåren när jag stötte på denna tråd. Nu ska jag prova intralipider vid mitt nästa försök. Snälla snälla vart ska jag vända mig för att få hjälp med det? Jag har fått recept utskrivet men vart får jag hjälp med droppet? Bor i Stockholm.

  • Katt12

    Tack för respons om NaCl! Mailade dr D och han svarade snabbt (verkar sitta vid mailen i kväll:)) och han sa att om kliniken utan saltlösning är billigare så ta den, men då är det tydligen viktigt att man låter droppet ta 1-2 timmar, inte fortare än så (blir kanske för koncentrerat) för 200 ml. Så då vet vi!

  • Angel00

    Ang koncentrerat IL....

    IL i sig själv har en kärlretande effekt, dvs som de tunnare perifera blodkärlen med relativt lågt blodflöde har svårt att tolerera. Risken är liten och allt beror på hur man själv rearerar på IL. Några har inga som helst problem, medans andra kan få en allergisk reation som krypningar, kliande hud (vanligt runt mun) etc.

    Orsaken till att man använder NaCL för att späda IL är för att man vill minska den kärlretande effekten. Dvs man vill vara lite snällare mot kroppen. Därför är det bra att lyssna på kroppen och se vilka reaktioner man får av IL. Får man inga och allt känns bra, kommer man troligtvis inte att känna någon skillnad om man tar koncentrerad IL. Men som mycket annat är det inviduellt och var och en känner sin kropp bäst. Glad

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!