• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    Vilaa: Du ska se att det kommer gå jättebra imorgon...!
    Är du ihopkopplad med Falun så har du ju inga problem med droppet... bara det är ju ett jättehinder på andra IVF kliniker. Där jag går har jag hållit totalt käft om IL-dropp och immunutredning. De vet inget om prednisolon och trombylen jag har lagt till heller... Försökte prata lite "löst" om immunsystemets roll vid fertilitet. Men kände redan efter några min att "näpp". Och då vi kör med donator så blir man extra sårbar. Har bara universitetssjukhusen att vända sig till. Privat är ju kört...
    Jag fattar själv inte vad jag gett mig in på när det gäller det här. Men samtidigt så är jag typen som inte vill sitta om 10 år och undra vad jag kunde ha gjort. Nu har jag kört "racet". Jag har papper på ett lite förhöjt immunsystem. Folk gör galnare saker än det här... :).
    Och det där med språket. jag skojar inte.. men på gymnasiet så hade jag typ 2:a i engelska. Läraren typ gav mig frågor som "vad heter Val på engelska?"... (och när jag svarade "whale" så var han så glad att jag åtminstone kunde nåt). Och jag "klarade av" både telefonsamtal och konsultation med Dimtri på plats utan större problem.
    Det jag gjorde var även att skriva ner ALLT innan. Så jag hade "orden" på engelska. Skrev ner min fertilitetshistoria och la in alla värden jag hade från provtagningar. Mailade det till Dimitri. Eftersom jag inte pratar så bra så kanske han kunde läsa sig till vad jag ville ha sagt.. typ.

    Snartlycklig: Önskar att du har rätt... att mitt ägg har borrat in sig därinne. Det trista är att detta är 8:e ruvningen (7:e för syskonförsök) och jag tycker min kropp reagerat mer de gånger jag lyckats bli gravid.
    Ska nog göra som du där. Ta ett extra FBC imorgon bitti. Nu har jag ju inte tagit något sen i fredag.
    Visar det att nåt skjutit i höjden så kastar jag mig med första tåg/buss till Stockholm/göteborg för dropp!
    Knepigt med alla symptom du har... har FBC:et visat något..?
    Jag håller fortfarande en tumme eller två för att det är en rackare därinne som inte vill ge sig riktigt till känna än... :)

  • Snart lycklig
    Solkatten, glömde svara på din fråga. Nej, jag tycker inte fredagens FBC visade något (6,5 dagar efter ÄL). Vi får se hur morgondagens ser ut (11,5 dagar efter ÄL).

    Smart att du också tar blodprover imorgon, om du inte har fått andra besked från Dr D.

    Bara för att det ska j..as, så är jag nu sjukt trött och en gång när jag reste mig hastigt så högg/drog det riktigt mycket på vänster sida. Atackerna med "brinnande bröstvårtor" har också kommit med jämna mellanrum även idag. Alla mina symptom skulle kunna lura vem som helst. Obestämd

    Lycka till!
  • Missne
    Veronica1 skrev 2014-04-15 09:33:10 följande:
    Oj, min fråga kom inte med. Har ingen erfarenhet av hysteroskopi, tycker ni att man ska ha med sig någon? Tänkte om man har ont eller är lite groggy... ska göra det imorgon kl 8. Äntligen....

    Ha en fin dag!
    Jag gjorde det förra veckan i Aten. Där blir man ju sövd, men jag mådde riktigt bra efteråt. Jag hade med mig min kille men det hade inte varit nödvändigt,men ändå skönt. Lite groggy kunde jag få känningar av då och då. ska du göra det i Sverige eller i Aten? Lycka till iallafall.

  • Veronica1

    Missne; tack för ditt svar . Jag tror att det bara är lokalbedövning här, jag ska göra det hos en privatläkare här hemma i vår lilla stad. Har hört att han ska vara bra på det han gör.

  • Katt12

    Veronica, så skönt att du äntligen fått möjlighet till hysto, och det måste gått snabbt på slutet när du väl fick besked? Såg om ditt höga tsh oxå, men se det som att du nu fått en bra ledtråd inför kommande försök!

  • Vilaa
    Solkattan skrev 2014-04-15 13:49:32 följande:
    Vilaa: Du ska se att det kommer gå jättebra imorgon...!

    Och det där med språket. jag skojar inte.. men på gymnasiet så hade jag typ 2:a i engelska. Läraren typ gav mig frågor som "vad heter Val på engelska?"... (och när jag svarade "whale" så var han så glad att jag åtminstone kunde nåt). Och jag "klarade av" både telefonsamtal och konsultation med Dimtri på plats utan större problem.
    Det jag gjorde var även att skriva ner ALLT innan. Så jag hade "orden" på engelska. Skrev ner min fertilitetshistoria och la in alla värden jag hade från provtagningar. Mailade det till Dimitri. Eftersom jag inte pratar så bra så kanske han kunde läsa sig till vad jag ville ha sagt.. typ.

    Haha, heter det inte fish? ;) ;) SSS.... Nä men va fan nu får jag tuta och köra och ha google translate framme.
  • Vilaa

    Till imorn!


     


    Kan någon hjälpa mig med engelska för sköldkörtelproblemen jag har? Heter tsh proverna TSH på engelska med? Anti-tpo kroppar? T3?? T4? Allt sånt där?? Jag har ju tagit massa missfallsprover men dom kommer jag inte kunna översätta till engelska, men han tar väll egna där nere ändå..
    Men just mina problem med sköldkörteln skulle jag behöva ha hjälp att förklara på engelska. Jag har alltså en underfunktion och äter levaxin, därtill antikroppar i / mot själva sköldkörteln.

  • Snart lycklig

    Vilas, antikroppar brukar D nämna så enkelt som antibodies tror jag. T3 osv vidare nämns lika men engelskt uttal på T (tee). Jag översatte underfuntion av sköldkörtel på Google translate och fick då the function of the thyroid. Jag brukar hitta några ord här och där när jag inte kommer på och det brukar gå bra. D förstår. Lycka till nu!

  • Snart lycklig

    För kännedom så har D varit bortrest några dgr och varit mycket busy, om det är ngn som väntar på svar. Har själv inte fått svar på tre mejl under 1 och 1/2 vecka. Fick ett sms igår. Han skulle titta på mina mejl med blodprovssvar etc på torsdag/fredag. Han vet ju att mina inte är urgent, men blir det urgent innan, ska jag meddela honom,

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!