• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig
    Cathy skrev 2014-04-28 08:24:44 följande:
    Snart lycklig; hoppas att ditt tsh stigit bara temporärt av något och att det vid nästa provtagning har kommit ner. Kram Zwillinge; jag gjorde mf-utredning efter bara ett dokumenterat missfall. Ville det för att jag kände att nåt var fel i kroppen. Utredningen visade ju dock ingenting men glad att jag gjorde den ändå. Hittade en gyn som gav mig remissen till blodprov men hon skulle nog inte gjort det om jag inte varit så bestämd. Lycka till, det går nog! smile1.gif
    Mitt TSH idag låg på 1,8!!! Yes! I onsdags var det ju 7,5. Det går åt rätt håll.Glad

    Jag har höjt min Levaxindos och slutat med 5-HTP och någon annat kosttilskott från Mia Lundin som skulle vara bra för trötta binjurar. Jag får se det som jag nu under en tid stöttat binjurarna lite, men nu får jag strunta lite i dem och fixa sköldkörteln.

    Jag stöttar dock fortfarande binjurarna med B5, B6, B12 och magensium.

    Jag funderar lite på sjukskrivning också, men vet inte hur jag ska få till en sådan. Dock har jag talat med min chef och HAN sa - ska du inte sjukskriva dig, tänk om det inte lyckas. Det sa han efter attg jag sagt att det nu eller aldrig. Känns skönt om jag nu får till ett par veckor sjukskrivning innan FET.

    Kram även till hjälpsamma dig!Hjärta
  • Snart lycklig

    Så glad för dessa provsvar. Dels TSH som gått ned, som jag skrev om ovan. Gladast för att mina antikroppar aldrig varit så låga någonsin sedan jag började ta prover för typ 7 år sedan.

    TSH 1.8   0.4-3.5 T4 free 11   8-14 T3 free 3.8   3.5-5.4 S-TPO-ak 81   <34 S-TRAK <0.3   <1.8                         Prolactin 76 mlE/L 71-567 Cortisol 345 nmol/L Adults at. 07:00 200-800       Adults at. 13:00 100-800       Adults at. 19:00     50-600       Adults at. 01:00     20-400

  • Snart lycklig

    Försöker igen.

    Så glad för dessa provsvar. Dels TSH som gått ned, som jag skrev om ovan. Gladast för att mina antikroppar aldrig varit så låga någonsin sedan jag började ta prover för typ 7 år sedan. Dock vet jag att de fortfarande är höga, men det är ändå bra.

    TSH 1.8         0.4-3.5
    T4 free 11      8-14
    T3 free 3.8     3.5-5.4
    S-TPO-ak 81   <34
    S-TRAK <0.3   <1.8

    Prolactin 76 mlE/L   71-567

    Cortisol 345 nmol/L
    Adults at. 07:00   200-800
    Adults at. 13:00   100-800
    Adults at. 19:00     50-600
    Adults at. 01:00     20-400

  • trex2013

    Nu är jag äntligen på gång igen, startade med nedregleringen i dag.


    Förra veckan så bråkade jag mest med olika läkare från IVF kliniken för att försöka få utskrivet prednisolon igen (som jag fick vid mitt förra avbrutna försök innan jag fick blodpropparna.)


    Kunde inte bli så förbannad som jag egentligen ville på dem för då hade de väl vägrat skrivit ut något alls åt mig. Den här läkaren hade iaf läst min journal den här gången. Vilket inte andra gjort tidigare.


    Hon ifrågasatte så klart VARFÖR jag ville ha kortisonet utskrivet, jag förklarade att det kan hjälpa till att dämpa att dämpa mitt  immunförsvar iom att jag har Endometrios. Då säger läkaren att det finns inte några tillförlitliga studier om att detta alls hjälper. Tror ni att jag var nära att be (ursäkta) kärringen att fara och flyga..!?


    Men jag försökte hålla mig så lugn som jag kunde så till slut efter att vara mycket påstridig så gick hon med på att skiva ut det ändå. Det lät som på henne hon bara skriver ut en burk på 5 mg eftersom hon sa att jag bara ska äta det i samband med ET och till testdag. Rekommenderad dos 5mg och sen 10mg vid ET.  5mg är ju  knappast verksam, det vet vi ju alla här…  =(


    Tänker att om det skulle gå bra denna gång så behöver jag ju äta kortisonet till minst v12-20. Det kommer det knappast att räcka till eftersom jag planerar äta en högre dos.


     


    Har kanske någon av er någon burk över som jag skulle kunna få köpa?! Vet inte annars hur jag ska kunna få tag på mer prednisolon?


     


    Så här ser min (egna) planering ut inför behandlingen.


     


    Prednisolon minst 10mg öka till 15 efter ET. Trappa ner till v12 -20 (OM jag får tag i mer kortison!)


      Trombyl : Fick inte det utskrivet. Ska istället äta Albyl Minor (1/3 dels barnalbyl motsvarar 75g Trombyl dos)


    Innohep 2 st sprutor a 4500 morgon och kväll (eftersom jag nyss haft proppar och är blodproppsbenägen)


    Progesteron (LUTINUS) 3x1 börjar ta dem samma dag som ägguttaget. Har kvar lite sen tidigare så med det jag får utskrivet så borde det räcka ca 4 veckor.


     


    Vitaminer dagligen (sen december 2013)


    C vit


    D vit


    E vit


    magnesium


    zink


    q10 (trappat upp så ligger jag på 700mg sen i helgen)


    bipollen


    folsyra


    jättenattjusolja


       Fiskolja (inte varje dag men några gånger i veckan)


     


    Ska 2-3 v innan ET skippa kaffe, gluten och dra ned på mejeriprodukter samt börja dricka citronvatten några dagar i veckan.


     


     


    Kommentera gärna om något ser helt galet ut är ni snälla!


    =)

  • Zinfandel
    isisisis skrev 2014-04-28 08:18:18 följande:
    Har man immunproblematik så hjälper knappast Trombyl el albyl.
    Jag höll själv på i 6 år med trombyl.
    Man behöver ofta en starkare bredare ASA som innohep.
    Kan vara värt en chansning att fråga LM istället för att åka till Athen.
    De allra flesta problemen går att lyckosamt behandla med ASA:
    Det går också att få immuntester i sverige om man är lite ihärdig och har tur med rätt läkare,
    om man är påläst och kan förklara hur det fungerar.
    Tack för inbjudan till tråden.jag har varit aktiv härinne på FL i många år och försökt hjälpa andra.
    Nu har jag inte haft tid sedan jag fick tvillingarna för 4 år sedan.
    Precis som Cathy och OneLife skriver så har nog de flesta här inne passerat ASA-stadiet Gråter LM är tyvärr inte alls inne på något annat, en av oss var där väldigt nyligen. Ja, jag tagit det som går att ta i Sverige men det är tyvärr alldeles för begränsat och har även tagit dem samtidigt som jag testat mot RFU och det skiljer sig dessvärre för mycket för att kunna behandla efter. Men nu börjar det hända saker även i Sverige verkar det som Solig
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-04-28 12:55:34 följande:
    Mitt TSH idag låg på 1,8!!! Yes! I onsdags var det ju 7,5. Det går åt rätt håll.Glad
    Du är bäst SkrattandeKyss{#emotions_dlg.flower}
  • trex2013
    Snart lycklig skrev 2014-04-28 12:55:34 följande:
    Mitt TSH idag låg på 1,8!!! Yes! I onsdags var det ju 7,5. Det går åt rätt håll.Glad

    Jag har höjt min Levaxindos och slutat med 5-HTP och någon annat kosttilskott från Mia Lundin som skulle vara bra för trötta binjurar. Jag får se det som jag nu under en tid stöttat binjurarna lite, men nu får jag strunta lite i dem och fixa sköldkörteln.

    Jag stöttar dock fortfarande binjurarna med B5, B6, B12 och magensium.

    Jag funderar lite på sjukskrivning också, men vet inte hur jag ska få till en sådan. Dock har jag talat med min chef och HAN sa - ska du inte sjukskriva dig, tänk om det inte lyckas. Det sa han efter attg jag sagt att det nu eller aldrig. Känns skönt om jag nu får till ett par veckor sjukskrivning innan FET.

    Kram även till hjälpsamma dig!Hjärta
    Heja! =)
  • Zinfandel

    Trex: det ser bra ut. Vem var det förresten som blev ordinerad av läkare att sluta med E-vit innan behandlingsstart..? Omega 3 fiskolja bör du ta varje dag och ganska hög dos.  

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!