• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • FineS

    När får ni svar på hcg proven på måndag, sl och solkatten? Är så himla nervös för er skull!!

  • Snart lycklig
    FineS skrev 2014-06-21 17:13:54 följande:

    Tack för alla fina grattis! Känns dock som att det inte kommer funka hela vägen. All molvärk är borta, och brösten känns plötsligt "slappare". Vet inte om jag kan lita på testen från testlagret, testen är onekligen positiva, men tycker kontrollstrecket är så olika från test till test. Det gör det så svårt att se skilnad från dag till dag, t.ex i morse var teststrecket svagare än gårdagens test, men strecket var lika starkt som kontrollstrecket på dagens test, om ni fattar.. Så Nojjig!!! Måste ta dropp på tors eller fre, får kolla med M om hon har någon tid. Åh, känner mig så NEG just nu...


    Oh, usch, jag är också sååååå nervös. Från i onsdags em särskilt på kvällarna, har jag känt molvärk, hugg, pirr, stick av och till, kommit och gått. Idag har jag inte alls känt av det på samma sätt. Men det är väl så att det är helt naturligt att det kommer i vågor och inte ens varje dag, eller? Jag vet precis vad du hör igenom i tankarna och känslorna....... Jag har inte tagit några hemmatest efter onsdagens resultat, har helt enkelt inte vågat. Gör mitt bästa för att tänka positivt. Har du inget annat test än testlagrets? Ett Clearblue digital t ex? Dropp blir nog inga problem, M verkar vara fantastiskt flexibel. Vi får fortsätta hålla tummarna för varandra, vi har fått en chans och det jan faktiskt gå bra! Nu tror vi på det! Stor kram. (Får nog svar på de nya blodproverna innan eller strax efter 13:00 på måndag.)
  • FineS
    Snart lycklig skrev 2014-06-21 17:38:44 följande:
    Oh, usch, jag är också sååååå nervös. Från i onsdags em särskilt på kvällarna, har jag känt molvärk, hugg, pirr, stick av och till, kommit och gått. Idag har jag inte alls känt av det på samma sätt. Men det är väl så att det är helt naturligt att det kommer i vågor och inte ens varje dag, eller? Jag vet precis vad du hör igenom i tankarna och känslorna....... Jag har inte tagit några hemmatest efter onsdagens resultat, har helt enkelt inte vågat. Gör mitt bästa för att tänka positivt. Har du inget annat test än testlagrets? Ett Clearblue digital t ex? Dropp blir nog inga problem, M verkar vara fantastiskt flexibel. Vi får fortsätta hålla tummarna för varandra, vi har fått en chans och det jan faktiskt gå bra! Nu tror vi på det! Stor kram. (Får nog svar på de nya blodproverna innan eller strax efter 13:00 på måndag.)

    Ändå skönt att få dela denna nervösa väntan med någon:) Har bara testlagrets hemma, tyvärr. Men tog ju ett CB digital i måndags som visade +, borde lita på det. Funderar på att tjata till mig ett blodprov på måndag jag också... Kommer logga mig på här direkt efter lunch på måndag, så spännande!! :) förresten, ngn annan av er som håller på att googla ihjäl sig?!;) Kram kram
  • Snart lycklig
    FineS skrev 2014-06-21 17:53:47 följande:

    Ändå skönt att få dela denna nervösa väntan med någon:) Har bara testlagrets hemma, tyvärr. Men tog ju ett CB digital i måndags som visade +, borde lita på det. Funderar på att tjata till mig ett blodprov på måndag jag också... Kommer logga mig på här direkt efter lunch på måndag, så spännande!! :) förresten, ngn annan av er som håller på att googla ihjäl sig?!;) Kram kram


    Ja, kan inte ljuga, jag har googlat massor. ;) Inte så mkt idag dock. Du måste försöka få till blodprover, det säger ju så mkt mera. Jag har gått ner drygt 2 kg sedan har åkte till Aten. Jag äter, men är det vanligt? Jag äter nu till och med bröd och flingor, glutenfria dock. Ätit potatis några ggr också. Allt det är sådana saker jag aldrig äter annars. Har inte varit så här smal på 9-10 år. Bra, om det inte är ngt negativt i övrigt. Jag är 175 cm lång och tänk i mitten av november vägde jag typ 83 kg (varit omöjligt att gå ned i vikt på många år, men plötsligt släppte det, mina hormonbehandlingar har nog spelat stor roll, men jag höll faktiskt på dem också när jag gick upp i vikt) och imorse vägde jag 68,9 kg. Jag gick ner till ca 72 kg till i slutet av februari och sedan gick det trögare. Tror dock att kortisonet hjälper mig. Tro inte att jag bantar nu, för det gör jag inte! Kram kram.
  • FineS
    Snart lycklig skrev 2014-06-21 18:10:02 följande:
    Ja, kan inte ljuga, jag har googlat massor. ;) Inte så mkt idag dock. Du måste försöka få till blodprover, det säger ju så mkt mera. Jag har gått ner drygt 2 kg sedan har åkte till Aten. Jag äter, men är det vanligt? Jag äter nu till och med bröd och flingor, glutenfria dock. Ätit potatis några ggr också. Allt det är sådana saker jag aldrig äter annars. Har inte varit så här smal på 9-10 år. Bra, om det inte är ngt negativt i övrigt. Jag är 175 cm lång och tänk i mitten av november vägde jag typ 83 kg (varit omöjligt att gå ned i vikt på många år, men plötsligt släppte det, mina hormonbehandlingar har nog spelat stor roll, men jag höll faktiskt på dem också när jag gick upp i vikt) och imorse vägde jag 68,9 kg. Jag gick ner till ca 72 kg till i slutet av februari och sedan gick det trögare. Tror dock att kortisonet hjälper mig. Tro inte att jag bantar nu, för det gör jag inte! Kram kram.

    Oj, vilken viktnergång! Känner du att kroppen mår bättre nu när du gått ner? Själv har jag också gått ner 1,5 kg efter behandlingsstart, har heller inte bantat.. Trodde först det berodde på att jag inte proppat i mig massa sötsaker ( inte varit sugen), men det kan ju vara som du säger att kortisonet påverkar. Tidligare ivf behandlingar har jag gått upp typ 2 kg.
  • Snart lycklig
    FineS skrev 2014-06-21 18:37:25 följande:

    Oj, vilken viktnergång! Känner du att kroppen mår bättre nu när du gått ner? Själv har jag också gått ner 1,5 kg efter behandlingsstart, har heller inte bantat.. Trodde först det berodde på att jag inte proppat i mig massa sötsaker ( inte varit sugen), men det kan ju vara som du säger att kortisonet påverkar. Tidligare ivf behandlingar har jag gått upp typ 2 kg.


    Ja, jag har inte på 10 år mått så bra i min kropp som jag mår nu. Till och ned bättre än när jag vägde så här sist. Kanske är det immunmedicinerna också som är bra för mig. Nu är ju skillnaden så jämförbar när jag varit en tjockis och på kort tid blivit smalare, så klart det känns bra. Det var faktiskt en sak som stressade mig förra året under mina embryoinsamlingar, att jag inte lyckades gå ner i vikt, så jag är evigt tacksam att jag lyckades, då jag tror det kan ha hjälpt till att komma så här långt. Skönt att känna att jag lyckades göra mitt bästa inför. Jag kommer ihåg att min älskade mormor berättade att hon gick ner lite i vikt precis när hon blev gravid. Vet inte om det var så vid alla tre, eller bara vid en graviditet. Hoppas det är ett gott tecken.
  • Kattflickan

    Även jag gick ner i vikt (5 kg) strax innan min lyckade ivf!

    Är så glad över att ni är så många som plussat nu!

    Jag försöker att komma i form inför mitt FET i augusti, löptränat 2-3 ggr per vecka.

    Vet ni hur långt innan man bör undvika kaffe och alkohol? ( dricker måttligt av alkohol även nu).

  • Redan47

    Nytt FET inbokat, resa till Aten 17-20/7. Det ska gå. Ni som behandl er med östrogen plåster , vilken styrka, antal plåster behövs för ändamålet bygga slemhinna !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!