• Äldre 17 Jan 20:32
    3988291 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3988291

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 22 Oct 07:07

    Snart är det dags... I morgon kväll åker vi till Riga för hysteroskopi. Börjar få fjärilar o magen ..! Men fått så fina svar från er andra som varit där så i grunden känner jag mig "trygg" .. :). Tänk om jag äääääntligen kommer få ett "svar" på varför det misslyckas gång på gång !

    Om inte så ska vi ändock njuta av en weekend semester. Äta gott och roa oss !

  • Äldre 22 Oct 07:19

    Sokattan, så spännande, du måste berätta hur det gick! Också inne på hysto i Riga, börjar bli smått otålig! Trevlig resa!

  • Äldre 22 Oct 07:46

    Åh Zwillinge, alla dessa motgångar, när ska det bli vår tur....önskar jag kunde hjälpa dig!

  • Äldre 22 Oct 10:51

    Hej alla kämpare!

    Zwillinge; å lider med dig! Har du provat att sänka ditt prolaktin till så lågt som möjligt (jag menar verkligen lågt) innan du börjar med progynon? Alternativt att ta pravidel samtidigt med progynon om det funkar med ÄD (fråga kliniken). Då hålls prolaktinet nere och du får en fin slemhinna med mindre mängd progynon. Bara en fundering kram

  • Äldre 22 Oct 16:12

    Tack alla underbara tjejer för att ni stöttar och kommer med lösningar <3

    Jag krävde att dagens beslut skulle fattas på dagsfärskt provresultat varför jag imorse följde provtagningsanvisningarna till punkt och pricka för att försäkra mig om att få ett tillförlitligt prolaktinvärde. Så jag tig provet på förmiddagen efter att ha varit vaken i merän 3 timmar och åt inget. Gick till VC en timme innan provtagningen för att undvika stresspåverkan. Kände mig nöjd med detta, då jag inte kan påverka mer än att ge dem ett aktuellt värde som beslutsunderlag.

    Passade på att lämna FBC så att D har ett underlag ifall det blir behandling. Sköterskan som alltid får mig att känna att det är på en nåder jag får ta dessa prover "utan" svensk remiss frågade idag rakt ut vad det var för fel på mig egentligen. Var lika rak när jag brutalt ärlig förklarade att jag behöver immunsupport då svenska läkare inte lyckas hjälpa mig att få barn. Då blev hon som förbytt och beklagade eftersom hon på 70-talet haft 10 missfall. Hon var så förstående och önskade mig all lycka till. Kände mig för första gången lugn när jag gick därifrån. Förhoppningsvis ställer hon upp lite mer välvilligt framöver :)

    Vid lunch ringde sedan röntgen och meddelade att jag erbjuds en återbudstid för MR imorgon. Tackade gud för att jag aldrig kan släppa nåt utan att försöka påverka och därför nu lyckats slippa 2 månaders väntan. Dagen började verkligen att arta sig :)

    Och nyss ringde RMC och de har bedömt att mitt prolaktinvärde idag är tillräckligt lågt för att vi ska få genomgå ÄD snarast!!!!!!!

    Är så jävla lycklig. Har jag tur så är jag snart gravid :D kanske hen som styr våra öden slutligen insåg att motgångarna har tagit överhanden lite för länge nu... Hur som helst är jag så fruktansvärt tacksam; och livrädd!!!!

    Vad händer nu, tänk om vi inte lyckas, vad gör vi då!? Detta har hela tiden varit vår trygghet och vi har inte alls pratat om vad vi gör om det inte funkar.... Jag menar jag tycker ju egentligen att den offentliga fertilitetsbården är ett skämt så ska jag vara realistisk så tror jag ju inte att vi kommer lyckas via rmc.....och hur glad jag än är över att väntan är över (för denna gång) så gnager oron om att vi kastar bort detta försök. "Prolaktinet är tillräckligg lågt för oss" är ju inte värt vatten då rmc inte ens undersöker prolaktinet hos sina patienter. De vet ju inget om hur det påverkar mina förutsättningar att lyckas... Borde jag bromsa!?

  • Kattfl­ickan
    Äldre 22 Oct 21:08

    Zwillinge: Äntligen har du lite tur! Men det är ju inte bara tur, du har ju kämpat för att få ordning på kroppen och komma dit du är idag!

    Vilket värde hade prolaktinet? Du är så påläst att du säkert själv känner till rekommenderade nivåer? Annars skulle jag gå på vad de säger.

    Jag sprayar för fullt inför min PGD. Men, jag känner inget större hopp denna gång. Jag har en dålig egenskap, att ta ut sorg i förskott. När vi misslyckades med FET så sörjde jag samtidigt att jag inte kommer att få något fler barn. Jag har redan acceptert det och sörjt klart. Därför infinner sig inte riktigt någon kämparanda nu, orkar inte hoppas.

  • Äldre 22 Oct 21:59

    Zwillinge: vilken dag du haft! Fråga vad värdet var - är det inom ref så är det säkert lågt nog, annars kan du bara gå på vad de säger...Gjorde själv några ivf på rmc Linköping och även om det första ledde till mf och det andra inte ens till plus så tyckte jag att det var rätt bra där. Det finns sämre landstingsivfkliniker kram

  • Äldre 23 Oct 16:16

    Hej tjejer!

    Jag behlver hjälp med funderingar. Jag har mailat DR D men han är seg på att svara.

    Vi har kvar frysisar till ett FET. det blir totalt vår 15e transfer & vi har bestämt att det blir vårt sista försök innan vi går över till andra metoder.

    Vi hade tänkt göra en hysto i Riga 29/10 (bokat & klart) och sen FET i december.

    Nu har jag räknat igen och det blir nog ingen FET i december då min ÄL kommer vara runt 19-20/12 och då blir transfer på julafton och då är det såklart stängt.

    Så jag funderar på lite saker nu. Kan man använda sig av hormoner gör att få ägglossning tidigare? Är det en bra idé eller dålig?

    För om man inte kan det så måste vi boka om hyston och sen göra FET i jan/feb.

    Jag gör ju helst i dec för då slipper jag vara ledig så mycket och jag blir lite stressad av att vara ledig från jobbet för det skuldbeläggs en hel del så rent psykiskt är december bättre.

    Vad säger ni tjejer? Kan vi bolla det här litegrann? Jag sover ingenting på nätterna nu för jag funderar aå himla mycket fram och tillbaka. Suck!

  • Nin
    Äldre 23 Oct 22:03

    Hej, ytterligare en tjej med lite frågor, hoppas att någon kan svara.

    Jag läser ofta att immunförsvaret kan vara boven för många som planerar barn. Nu undrar jag vad man brukar medicineras med?

    Jag blev nämligen jätte sjuk vid senaste ivf. Jag fick ett 2 dagars fet, 5-celligt, fick jätte hög feber, blev influensa sjuk, sängliggandes i 7 dagar.

    Har pratat med kliniken om mitt dåliga immunförsvar, jag fick inget bra svar om någon behandling. Vad brukar man ta vid aggressivt immunförsvar? Någon som kan ge mitt ett klokt svar?

    Inför mitt fet så sprejade jag med en nässprej, och åt, progynon 3ggr dag samt. Lutinus.

  • Äldre 23 Oct 22:41

    Robsab: det är ingen bra idé att joxa med cykeln innan ett hemma- eller färskförsök, då är det bättre att låta kroppen ha sin naturliga gång. Däremot när det är FET som ni ju ska göra så kan man alltid styra det ändå och ni gör väl stimulerat? Och eftersom du gör hystero nu i okt (efter den kan det hända att din cykel rubbas så jag tror inte du kan räkna så exakt 2 mån framåt) så ska ni absolut försöka få till transfer i december Glad 

    Nin: Kortison, kortison, kortison!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!