• Äldre 17 Jan 20:32
    3987183 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987183

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 24 Oct 18:53

    Behöver dubbelkolla med er om jag tänker rätt. Har nu fått senaste prolaktinvärdet mailat till mig men det står inte i vilken enhet det är mätt i. Jag hade tidigare 1500mIE/L och nu ligger det tydligen på 30! Är ju helt omöjligt att det ska ha sjunkit så mycket, så det måste ju vara olika enheter. När jag googlar så verkar det som att man tidigare mätte i mikro/L och det går att omvandla till mIE/L genom att multiplicera med 21,2. Gör jag det så blir mitt värde istället 636, vilket i mina öron låter rimligt. Det enda som är konstigt då är att sköterskan skrev att det senaste värdet är att betrakta som lågt, vilket jag inte förstår då övre referensvärde är typ 400-600 mIE/L..... Tänker jag fel, vad är det mest troligt att värdet på 30 är mätt i för enhet?

  • Nin
    Äldre 24 Oct 21:29

    Hej alla underbara som svarar så fint på alla frågor.

    Jag och min man såg klippet, "Klippet som skänker hopp åt barnlösa". Nu är vi helt inne på att besöka dr D. Vi vet dock inte hur vi ska börja. Bokar man en tid och åker ner till Aten eller har man samtal med läkaren först? Vi vore tacksamma om någon vill dela med sig.

    Vårt problem, tror vi har att göra med mitt agressiva immunförsvar. Vi har aldrig lyckats att bli gravida. Jag fick ett tidigt missfall för ca 7 år sedan i ett tidigare förhållande. Jag och min nuvarande man har genomgått en ivf behandling både ET och fet, ägget fastnade tyvärr inte någon av gångerna. På senaste fet så hade vi ett 2 dagars, 5-celligt. Jag blev influensa sjuk någon timma efter insättning. Tror att jag har ganska mycket vita blodproppar.

    Min fråga är alltså hur ska man gå tillväga om man vill göra en immunologiska undersökning i Aten? Tack snälla dig som svarar, jag är helt ny på det här med att ta nästa steg i den tråkiga processen....

    Jag nöjer mig inte heller med att vi är ofrivilligt barnlösa. Jag är 33år min man är 38år, vi är friska vad vi vet. Jag saknar dock mjälte och tror att det är det som ställer till det för mig och mitt immunförsvar.

  • Äldre 25 Oct 09:35

    Är det någon som har några vetenskapliga artiklar om hur TSH och de andra sköldkörtel hormonerna påverkar fetiliteten?
    Samt vetenskapliga artiklar som visar på vilka nivåer av TSH det är bäst att ha ur fertilitetssynpunkt?
    När jag googlar så hittar jag bara hemsidor som säger att TSH ska vara under 2 eller närmre 1, men ingen som hänvisar till några studier. Skulle gärna vilja ha med det när jag ska till en ny läkare nästa vecka för en second opinion.

  • Äldre 25 Oct 16:57
    Nin skrev 2014-10-24 21:29:32 följande:

    Hej alla underbara som svarar så fint på alla frågor.

    Jag och min man såg klippet, "Klippet som skänker hopp åt barnlösa". Nu är vi helt inne på att besöka dr D. Vi vet dock inte hur vi ska börja. Bokar man en tid och åker ner till Aten eller har man samtal med läkaren först? Vi vore tacksamma om någon vill dela med sig.

    Vårt problem, tror vi har att göra med mitt agressiva immunförsvar. Vi har aldrig lyckats att bli gravida. Jag fick ett tidigt missfall för ca 7 år sedan i ett tidigare förhållande. Jag och min nuvarande man har genomgått en ivf behandling både ET och fet, ägget fastnade tyvärr inte någon av gångerna. På senaste fet så hade vi ett 2 dagars, 5-celligt. Jag blev influensa sjuk någon timma efter insättning. Tror att jag har ganska mycket vita blodproppar.

    Min fråga är alltså hur ska man gå tillväga om man vill göra en immunologiska undersökning i Aten? Tack snälla dig som svarar, jag är helt ny på det här med att ta nästa steg i den tråkiga processen....

    Jag nöjer mig inte heller med att vi är ofrivilligt barnlösa. Jag är 33år min man är 38år, vi är friska vad vi vet. Jag saknar dock mjälte och tror att det är det som ställer till det för mig och mitt immunförsvar.


    Hej!
    Maila Dr D o berätta din fertilitetshistoria o fråga om besökstid när det passar er o be om ett telefonsamtal eller ta det sen på plats.
    Sen åker ni till Aten o han undersöker med VUL ordentligt o tar blodprover o skickar till Chicago o (tar ca 2-3 timmar med väntetid)
    o så ska ni passa på att handla prezolon (cortison) i massor på apotek i Aten o några påsar Intralipid dropp (från Dr D) med hem...Fragmin behövs också men det är dyrt om du inte kan få en svensk läkare att skriva ut här hemma.
    Dessutom behöver du ett ställe (tex VC?) som hjälper dig med recept på Fragmin (o Intralipiddropp) samt blodprovsremisser o droppsättning. Kan vara svårt att få den hjälpen, men de i Stockolm har alternativ som kostar.

    ett tips är att i detta forum välja någon o bara läsa deras inlägg så får du svar på många frågor (det är ju lite mycket att läsa 20000!!)

    Jag hade 6 missfall o har nu fått barn med Dr Ds immunsupport.
    Lycka till!
  • Äldre 26 Oct 15:38
    Påskliljan skrev 2014-10-25 09:35:24 följande:

    Är det någon som har några vetenskapliga artiklar om hur TSH och de andra sköldkörtel hormonerna påverkar fetiliteten?
    Samt vetenskapliga artiklar som visar på vilka nivåer av TSH det är bäst att ha ur fertilitetssynpunkt?
    När jag googlar så hittar jag bara hemsidor som säger att TSH ska vara under 2 eller närmre 1, men ingen som hänvisar till några studier. Skulle gärna vilja ha med det när jag ska till en ny läkare nästa vecka för en second opinion.


    Det finns massor om du loggar in på ncbi, medscape osv.
  • Äldre 26 Oct 22:58

    Hej alla!! Ville bara säga att jag har pergotime över igen. Inboxa om ni är intresserad...

  • Äldre 28 Oct 16:09

    Hur gick det i Riga Solkattan? Har du fått några svar? =)

    Sen undrar jag om det är någon som ska till Aten snart eller om någon har melatonin från health aid som de "vill bli av med"? 

  • Äldre 28 Oct 17:17

    Robsab: gick kanon !

    Nu har jag två svar klara för mig. 1. En polyp satt i "ingången" till livmodern. Största sannolikhet denna som orsak mina blödningar vid transfer. Sen så är jag typ estrogen stinn. Min livmoder hade ett extra tjockt lager som absolut inte var bra när ägget ska fästa ! Så det " skrapades" bort och jag fick nåt piller duphaston för att motverka att hinnan ska komma tillbaks innan Fet. Nu inväntas fler provsvar. Fick vla väldigt lågt värde på folsyra ( eller hur man ska uttrycka det) och d vitamin så dessa köpte jag med. Nästa fet som ska göras blir med clomiphene och sedan pregnyl spruta innan återföring. Dr fodina gav verkligen ett bra intryck! :)

  • Äldre 28 Oct 19:36

    åh vad härligt solkattan!
    allting känns alltid mycket enklare när man kan få en förklaring!

  • Äldre 30 Oct 00:20

    Tittar in och önskar alla er som fortfarande kämpar all lycka!

    Är det någon som vill ha mitt exemplar av "Is your body baby friendly" så skicka ett meddelande här på FL, så postar jag den.

    Kram!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!