• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    Så nu är blaston äääääntligen på plats.

    Min oro över slemhinnan känns inte så stor. Den var ca 1 cm och såg typ tre skiktad ut.

    Blaston höll visst på att hatcha vilket känns kanon.

    Går det inte denna gång så vet jag faktiskt inte vad??! Ska försöka ragga dropp sättning nu inför imorgon. Så lättad att inte det där samtalet om dött embryo kom. Vaknat flera ggr i natt i typ hört mobilen ringa. Nojig är väl ordet...

  • Solkattan

    Redan: ja 1 cm slemhinna känns super då estradiolvärdet i måndags var på 1171...

    Ja, nu tycker jag verkligen att jag gjort allt enligt konstens alla regler. Tack för heja ropen ... De värmer ! Kram !

  • lillebob

    Solkattan- nu håller jag tummarna!!

    Sitter just nu å får lite IL dropp.... På fredag är det förhoppningsvis insemination!!

    När tror ni jag ska börja m kortison, trombyl & clexane?

  • MoM11

    Lycka till Solkattan!

    Ang. behov av hysto: ligger det något i det läkaren sa om att slemhinnan inte borde varit så fin om det varit sammanväxningar, ärrbildning osv där inne? Ni som har endo eller har hitttat något vid hysto, var er slemhinna "normal"?

    Ja, en gång kunde de frysa en blasto men det var den gången jag fick inflammation i samband med äp så jag kunde inte få någon insättning. De andra gångerna har vi haft låg befruktningsgrad och därav tidig återföring. Han hävdar ändå att äggen är bra. Han ville inte ta dhea prov.

  • Solkattan

    Lilbob: har du inte fått nån behandlingsplan av dr d?

    För egen del började jag med kortisonet långt innan. Fragmin och trombyl typ samma dag som återföringen. Eller var det en dag innan ..? Trög i skallen just nu ..

    Sen omegan håller jag upp med.

    Tack för lyckönskningarna ... De behövs... Vill att det nu på nionde återsättning äääääntligen ska bli vår tur.. Vill inte komma upp i tvåsiffrigt..

    Förresten ... Nån med il dropp till försäljning ???

    Sista påsen nu som ska sättas om ett par timmar. Dr d har ju varit extremt envis denna gång med många dropp... Fattar inte riktigt varför? Tycker han ständigt säger att min kropp är lugn ? Tagit nytt dropp varje vecka typ...

  • Cathy

    Solkattan; åh, nu håller jag tummarna hårt hårt! Bra att du tagit många dropp och Dr D har velat förskäkra sig om att det verkligen fäster den här gången! Hoppas du får ett fet plus om någon vecka! kram

    Jsg, hej och välkommen hit! Har du tagit testosteron prov? Högt dhea kan nämligen vara länkat till högt testosteron, vilket inte är bra för kvinnor, det är ofta de som har pco som har högt testosteron och det ger ofta mer defekta ägg. Högt prolaktin i sin tur ger obalans i de andra hormonerna som du behöver för att bli gravid (iaf naturligt gravid), dvs östrogen, progesteron och LH. Sänker du ditt prolaktin så höjs de andra och t ex östrogenet är viktigt vid ÄD för slemhinnan (även om man tar extra östrogen). Högt prolaktin är det många som har problem med idag och jag tror bestämt att dagens stress orsakar det. Anti-tpo skulle du behöva få ner, ofta räcker hög dos kortison beroende hur högt det är, t ex 20mg prednisolon eller 16mg metylprednisolon (medrol, som CFC använder). Anti-tpo är antikroppar som hindrar embryot från att fästa. Du kan läsa mer här om anti-tpo och andra antikroppar:www.hindawi.com/journals/jir/2012/762541/ Jag tror inte din hypotyreos (direkt iaf) gett dig högt dhea. Jag har själv hypotyreos men lågt dhea. Om du tar Q10 ska du absolut ta Uniquinol formen, den andra formen behöver så många vitaminer/mineraler att det är bortkastade pengar för det är bara en bråkdel som omformas till den aktiva formen som kroppen kan använda sig av. Lycka till!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!