• Äldre 17 Jan 20:32
    3978849 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3978849

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 17 Dec 10:07

    Jag gjorde 2 kissprov i våras, en visade att jag var gravid och CB kissprov visade att jag inte var gravid. Hcg blodprov visade tydlig att jag var gravid. Jag litar endast på blodprov nuförtiden. Man måste ändå hålla sig länge att inte gå på toa etc. Felmarginaler finns många i kissprov.

  • Äldre 17 Dec 11:50

    Usch vad tråkigt med blod Zwillinge, hoppas det inte är någon fara.

  • Äldre 17 Dec 13:17

    Ni som skickat mensblod till serum .. Hur lång tid tog det innan det kom fram ?

    Jag snålade o skickade i vanligt bubbelplast kuvert i fredags.

    Fick ni mail ifrån serum då de mottagit ert prov ... Eller kommer det endast ett mail när provet är mottaget o analyserat ? ( med typ en räkning ).

    Hoppas på att få svar innan jul men det kanske är lite för mycket begärt ?

    Tror för egen del att hyston nyligen fixat till två saker.

    1. Mensen kom utan brun förvarning, samt så slutade den mer tvärt.

    2. Efter mensen har jag inte upplevt det där vansinnig kliandet "därnere". Jätteskönt!

    Visserligen kan det kanske bero på progestron tillförseln också.. :).

    Kanske ska köpa mig en progestronkräm ? Nån med tips där ?

  • Äldre 17 Dec 13:25

    Mitt prov var nere på 4dgr. Skickade oxå brev. Jag tror jag mailade och bad dem bekräfta när det kommit fram.

  • Äldre 17 Dec 13:38

    Mitt tog nog lite längre kanske 6 dgr. Jag mailade också och frågade.

  • Äldre 17 Dec 15:48

    Solkattan jag har använt bioidentsk progesteonkräm köpt i Usa samt Mia Lundins kräm (progesteron all?). Mycket nöjd med båda. Hoppas du får bekräftelse om att provet kommit fram.

  • Äldre 17 Dec 17:53

    Tack alla för hejarop! Hjälp, vad ska jag göra nu?! Lika bra att säga som det är, ni kommer förr eller senare få denna info från mig. Behandla denna information väl, med tanke på fantastiske D.

    Jag var på tidigt vul igår, vecka 6 (5+5). Vi återförde tre embryon, efter noga övervägt beslut efter diskussion och hänsyn taget till alla mina tidigare försök etc, samt att enligt min önskan att optimera för tvillingar pga av min höga ålder och brist på tid (och pengar) för syskonförsök. Fick dispens, varför jag inte pratat så mkt om det, och återförde två toppen och ett lite långsammare, men bra. Det finns ngn ny lag nu i Grekland om att endast återföra två, men vet inte hur hård den är och faktiskt när den börjar gälla exakt. Jag vet ju att D håller sig inom ramarna, men det finns nog specifika fall, där man tar hänsyn till chanser och tidigare resultat i behandlingar. Dessutom har jag svår immunproblematik. Vet också andra kliniker som tullar och stoppar in tre, även om de inte säger det.

    Till min stora chock har alla tre fäst! Det kan ju var ett som delat sig också, så det behöver ju inte vara de tre ursprungliga som fäst, vad vet jag? Nu ska man vara medveten om att i de flesta tidiga trillinggraviditeter försvinner oftast en innan v 10-12.

    Hinnsäckarna var igår alla runda och fina och sitter på rätt ställe. Alla innehåller embryon. Dock var det ju för tidigt för hjärtljud ännu, så det är ju inte heller säkert att vi får se det på alla. Storlekarna på hinnsäckarna var en eller två dgr större än var jag var igår, men det är ju ganska svårmätt så här i början.

    Trillinggraviditet är ju definitivt också en högriskgraviditet, så det är ju inte optimalt. Ålder, ÄD, massor av immunmediciner på det....... Tack och lov har jag varit på inskrivning och pratat av mig idag. Nytt VUL på måndag. Antagligen gränsfall för att se hjärtljud då, vecka 7 (6+4).

    Jag vet inte vad jag ska känna, tänka och tycka......... Kram vänner.

  • Äldre 17 Dec 18:02

    Hjälp, hann inte mera än skicka mitt förra inlägg..... Har haft kraftig värk en stund nu och går på toaletten, rött blod på pappret. Nu känner jag som Zwillinge, hela min värd rasar.......... Så orolig.

  • Äldre 17 Dec 18:50
    Snart lycklig skrev 2014-12-17 18:02:26 följande:

    Hjälp, hann inte mera än skicka mitt förra inlägg..... Har haft kraftig värk en stund nu och går på toaletten, rött blod på pappret. Nu känner jag som Zwillinge, hela min värd rasar.......... Så orolig.


    Nej, Inte toablödning för dig också efter vad du just berättat! Grattis till dina tre små kämpar :D förstår dock de blandade känslorna av att alla fäst och vad det får för både positiva och möjligt negativa konskvenser. Och så nu blödning på det! Fy fan vilken bergochdalbana. Förhoppningsvis har alla som försökt lugna mig rätt i att både värk och blödning ofta är både vanligt och ofarligt. Hoppas så att det inte kommer nåt mer för dig och att vul på måndag ger mer svar på dina förutsättningar. Jag såg hjärtljud innan v7 vid min senaste graviditet. Håller tummarna för att det gäller även för dig!

    Själv fick jag just svar från D. Han tolkar mitt senaste fbc i kombination med mina blödningar som att immunförsvaret har reagerat. Han vill att jag tar dropp omgående och nya prover på måndag. Inget vul. Han frågar och jag känner reaktionen, men jag vet inte vad jag ska känna för nåt. Är molvärken i rygg och livmoder en reaktion? Han frågar om nattsvettningar, och visst brukar jag vara varm och lite svettig under brösten när jag går upp kissar i varjtimman, men är det nattsvettningar? Han vill att jag kompletterar med 200mg utrogestan vaginalt innan sänggående i en vecka, men jag tar redan både 1 crinone, 2 Lutinus och 1 Mic varje dag... Gash hur stor folk ut i 9 månader om den första veckan är rena thrillern!?
  • Äldre 17 Dec 19:48

    Fick detta från D:

    don't worry.We can't do something about it. It is common in multiple pregnancies.Just use some vaginal progesterone when the bleeding will stop.keep me updated

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!