• Äldre 17 Jan 20:32
    3988495 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3988495

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 17 Dec 19:54

    Zwillinge, jag har varit varm och lite blöt mellan brösten, ibland i nacken/håret i många nätter, dock inte de senaste. Jag har inte tolkat D som att det är rejäla nattsvettningar. En morgon när jag somnade om var jag blöt i armvecken.

    F....n, det känns som hemsk mensvärk nu...... :(

    Hur mkt blödningar har du haft? Vilken färg?

  • Äldre 17 Dec 20:24

    Åh Snart Lycklig 3 små. .helt fantastiskt!

    Hoppas hoppas att blodet inte fortsätter eller att det i värsta fall är 1 embryo som försvinner.

    Zwillinge86 håller tummarna för dig med!

  • Äldre 17 Dec 20:59
    Snart lycklig skrev 2014-12-17 17:53:45 följande:

    Tack alla för hejarop! Hjälp, vad ska jag göra nu?! Lika bra att säga som det är, ni kommer förr eller senare få denna info från mig. Behandla denna information väl, med tanke på fantastiske D.

    Jag var på tidigt vul igår, vecka 6 (5+5). Vi återförde tre embryon, efter noga övervägt beslut efter diskussion och hänsyn taget till alla mina tidigare försök etc, samt att enligt min önskan att optimera för tvillingar pga av min höga ålder och brist på tid (och pengar) för syskonförsök. Fick dispens, varför jag inte pratat så mkt om det, och återförde två toppen och ett lite långsammare, men bra. Det finns ngn ny lag nu i Grekland om att endast återföra två, men vet inte hur hård den är och faktiskt när den börjar gälla exakt. Jag vet ju att D håller sig inom ramarna, men det finns nog specifika fall, där man tar hänsyn till chanser och tidigare resultat i behandlingar. Dessutom har jag svår immunproblematik. Vet också andra kliniker som tullar och stoppar in tre, även om de inte säger det.

    Till min stora chock har alla tre fäst! Det kan ju var ett som delat sig också, så det behöver ju inte vara de tre ursprungliga som fäst, vad vet jag? Nu ska man vara medveten om att i de flesta tidiga trillinggraviditeter försvinner oftast en innan v 10-12.

    Hinnsäckarna var igår alla runda och fina och sitter på rätt ställe. Alla innehåller embryon. Dock var det ju för tidigt för hjärtljud ännu, så det är ju inte heller säkert att vi får se det på alla. Storlekarna på hinnsäckarna var en eller två dgr större än var jag var igår, men det är ju ganska svårmätt så här i början.

    Trillinggraviditet är ju definitivt också en högriskgraviditet, så det är ju inte optimalt. Ålder, ÄD, massor av immunmediciner på det....... Tack och lov har jag varit på inskrivning och pratat av mig idag. Nytt VUL på måndag. Antagligen gränsfall för att se hjärtljud då, vecka 7 (6+4).

    Jag vet inte vad jag ska känna, tänka och tycka......... Kram vänner.


    SL, det är ju både galet och fantastiskt att alla tre har fäst! Wow! Mitt råd - tänk/tyck inte alls... Bara vila och var i nuet. Solig Kram på dig
  • Äldre 17 Dec 21:38
    Snart lycklig skrev 2014-12-17 19:54:34 följande:

    Zwillinge, jag har varit varm och lite blöt mellan brösten, ibland i nacken/håret i många nätter, dock inte de senaste. Jag har inte tolkat D som att det är rejäla nattsvettningar. En morgon när jag somnade om var jag blöt i armvecken.

    F....n, det känns som hemsk mensvärk nu...... :(

    Hur mkt blödningar har du haft? Vilken färg?


    Inte mycket, totalt vid tre tillfällen sedan jag plussade i fredags. Har rört sig om färskt ljusrött blod ungefär varannan dag. Alla gångerna har varit vid toalettbesök morgon eller kväll. Det kommer en skvätt på pappret, som en 5-krona kanske och sen lite blodrester eller svagt färgade flytningar resten av dagen. Alltid helt blodfritt dagen efter, för att sedan återkomma nästa dag igen.
  • Äldre 17 Dec 21:41

    Zwillinge, jag har dessvärre haft mer än så ikväll....... :(

    Tack för hopp även från er andra!

  • Äldre 17 Dec 22:07

    SL: ojojoj! trillingar!! inte klokt! och så blödningar på det... håller tummarna så hårt för att både du och Zwillige ska få chans att njuta av er graviditeter snart. Hoppas sååå att allt går bra. styrkekramar till er båda Hjärta

  • Äldre 17 Dec 22:17

    Åh SL !!

    Blödningar är läskigt ... :(. Som dr d skriver så finns det inget du kam göra... Mer än att hoppas. Ta det extra lugnt... ( fast det gör du väl redan?). Hoppas du kan få till ett VUL. Blödningen kan ju bero på så mycket...

    Släpper inte tummarna här. Jag tänker på dig o dina tre ... Häng er fast !!!

  • Äldre 17 Dec 22:44

    Jag håller oxå tummar och tår till er ruvare. Plötsligt händer det! Mirakel sker varje dag. Kram!

  • Äldre 18 Dec 11:34
    Solkattan skrev 2014-12-17 13:17:40 följande:

    Ni som skickat mensblod till serum .. Hur lång tid tog det innan det kom fram ?

    Jag snålade o skickade i vanligt bubbelplast kuvert i fredags.

    Fick ni mail ifrån serum då de mottagit ert prov ... Eller kommer det endast ett mail när provet är mottaget o analyserat ? ( med typ en räkning ).

    Hoppas på att få svar innan jul men det kanske är lite för mycket begärt ?

    Tror för egen del att hyston nyligen fixat till två saker.


    Tog 4 dagar första gången, Serum bekräftar att de mottagit brevet, via mail. Nästa gång jag skickade, förra veckan, tog det 7 dagar pga alla paket som skickas inför jul. Massor! Labbet sade att provet var ok för test trots att provet en vecka gammalt. Lycka till med provresultatet! Hyston låter som en framgång!
  • Äldre 18 Dec 11:39

    Hej vänner,

    Efter mkt blod och mensvärk igår kväll, inatt, så mkt så jag vaknade, och imorse, ringde jag bokningen till gyn-Eva. Endast en tid kvar idag, kl 09:00. Kl var över 08:00, när jag ringde och hade precis klivit ur sängen. Nacka är ju en bit bort oxå. Gjorde det allra nödvändigaste och när jag står vid handfatet känner jag att ngt kommer, torkar och får en jätteklump, slemmig och brun. Världen rasade. Det och massor av mensliknande blod hela natten............ Min sambo körde och jag satt mest tyst.

    Mot alla odds, helt helt helt obegripligt, men allt såg bra ut. Alla tre är kvar, runt 7 mm alla och hinnsäckarna hade växt, ligger fortfarande 1-2 dgr före. Hon tittade endast på ett embryo för att se hjärtljud och det tickade åtminstone på det. Jag grät hysteriskt innan kollen och nu gråter jag av lättnad, åtminstone för stunden.

    Eva försäkrade att allt såg bra ut just nu. Det var en blödning vid/från livmodertappen, klumpen var en slempropp. Något hade brustit. Ni ska veta att jag blött rikligt och klumpen var fasansfullt skrämmande. Den hinnsäck som ligger närmast livmodertappen är väl den som kanske kan tänkas ligga lite risigt till. Som Eva sa, hon nästan hoppades på att den ska försvinna för att det ska bli bättre plats. Jag vet inte, kan inte tänka så. Dock ser den helt normal ut just, nästan till Evas besvikelse. Ordinerad vila, inte gå, tills all blödning är borta. Inte krysta på toaletten. Helst inte hosta. Lätt med hosta efter förkylningen. Cyklo F. Sluta med baby aspirin och möjligen Clexane, men frågat D, utan svar ännu. Fick också en dos i varje näsborre med något starkt som används mot stora blödningar vid operationer. Eva hade det i sina gömmor.

    Usch, vilken pärs. Detta önskar jag ingen annan. Multipel graviditet och ÄD........ Det kommer nog bli jobbiga och nervösa veckor framåt. Stor kram.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!