• Äldre 17 Jan 20:32
    3988334 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3988334

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 25 Jan 21:08

    Frk Röd: Jag har fixat TSH via VC och Serum har inte sagt om det utan bett mig att vända mot husläkare. T4 värde är indikator hur mycket hormon du har i kroppen, så att be VC ta oxå t4. Min VC läkare tycker att man ska ha under 1 vid ivf och sedan vid plusset ska man öka levaxin dosen direkt för att undvika missfall. Jag mår bäst under 1. Rekommenderar att ta värdet igen om du har 2,6 och diskutera med VC om du ska öka levaxin eller börja med det.

  • Äldre 25 Jan 21:27
    NinaCamilla skrev 2015-01-25 21:08:10 följande:

    Frk Röd: Jag har fixat TSH via VC och Serum har inte sagt om det utan bett mig att vända mot husläkare. T4 värde är indikator hur mycket hormon du har i kroppen, så att be VC ta oxå t4. Min VC läkare tycker att man ska ha under 1 vid ivf och sedan vid plusset ska man öka levaxin dosen direkt för att undvika missfall. Jag mår bäst under 1. Rekommenderar att ta värdet igen om du har 2,6 och diskutera med VC om du ska öka levaxin eller börja med det.


    Tack. Jag har maila Penny och frågat angående TSH nu så jag hoppas att hon svarar i morgon.

    VC är det vårdcentralen? De har jag ingen lust att dra in i det här, jag rådgör då hellre med min svenske gynekolog.

    Vad är TSH? Vad ska T4 värdet vara för att vara okej?
  • Äldre 25 Jan 21:30
    Cathy, har precis hittat ASA på Serums hemsida, så det ska vi absolut testa På klinikens hemsida fanns det en flik angående manlig infertilitet och utredning. Återigen..tack för tips! {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 25 Jan 21:33
    Cathy skrev 2015-01-25 20:51:45 följande:

    Frk Röd; vet inte vad ivf klinikerna tänker på när de säger att TSH inte ska vara högre än 1 men det jag vet är att man ofta ha redan stressade binjurar när sköldkörteln inte längre fungerar och TSH är förhöjt. Och de flesta (trots ref värden upp till 4 eller var det ligger idag?) mår i normala fall bra med ett TSH nära 1. Stressade binjurar och icke optimalt fungerande sköldkörtel påverkar fertiliteten eftersom de kan ställa alla hormoner i obalans. Förhöjt TSH höjer prolaktinet som i sin tur påverkar FSH och LH negativt. Det kan bildas för lite östrogen vilket gör att man inte får ägglossning och/eller att slemhinnan blir för tunn. Så se inte sköldkörteln som bara en ensam spelare i detta utan som en del av hela maskineriet för att allt ska fungera optimalt! Kolla Dr Lam, översatt artikel om sköldkörtel/binjurar.


    Tusen tack för utförligt svar.

    Nu har inte jag haft besvär med tunn slemhinna, snarare växer den väldigt fort så jag kanske inte ska dra mitt TSH värde ur ett sammanhang. Jag har iallafall påpekat mitt TSH värde för Serum så får vi se hur de tycker jag ska gå vidare med det.
  • Äldre 25 Jan 23:29

    Tar ni Q10 hela cykeln eller bara till äl?

  • Äldre 26 Jan 09:10

    Hej alla, stämmer att inte bara ska stirra sig blind på tsh-värdet. "There is more reason to try to bring TSH down if FT4 is below the middle of the normal range, and less reason to worry about a higher (but still normal) TSH if the FT4 is already in the higher part of the normal range." (Tyvärr ligger jag själv inte i övre delen av T4-intervallet, men ändå nekad hjälp.) Intressant att höra vad Serum svarar dig Frk Röd ...

  • Äldre 26 Jan 10:17

    Frk Röd :  Som Pink Lily säger - TSH berättar inte hela sanningen, utan man måste ta T4 hormonvärdet och göra flera tester.  Vårdcentralen kan vara strikta att om man ligger på referensnivå, får man inget hjälp. Eget välmående är bästa indikator hur man mår fysisk. Jag hade tsh 4 (hög) men t4 hormonvärde inom referensramen 14 pmol.  Även om jag tränade 2-3 ggr per vecka, sov jag otrolig mycket, tappade hår och gick upp i vikt. Även om jag var gränsfall, fick jag testa levaxin och idag mår jag toppen. Alla blir inte hjälpa av levaxin utan behöver mer stöd. Werlabs har bra sköldkörtelpaket som man kan ta (blodprov) om vårdcentralen nekar att ta värden.
     
    Normala referensvärden på sköldkörteln:


    TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.) T4, fritt, 9-22 pmol. T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.

    För att se om autoimmun sjukdom finns i botten, kan ytterligare ett test göras för att se förekomsten av antikroppar.


    Normalvärden för antikroppar:


    TPOAK ska ligga under 5,6

    TgAK ska ligga under 4,8

    Hoppas att Serum kommer med feedback.

  • Äldre 26 Jan 10:30

    JZ; där ser man att Serum ligger i framkant - om de alltså tar ASA prov :) Finfint!

    Mom; du kan ta Q10 hela cykeln, tills plusset.

    Frk Röd; har du alltid snabbt stigande östrogenvärden under follikelfasen? Om du har problem med binjurarna så kan du ha östrogendominans, alltså relativt höga (relativt sett vad gäller LH och progesteron) östrogenvärden. För att kroppen ska orka så bildas det kortisol istället för progesteron och detta skapar östrogendominansen. Ägglossning uteblir trots höga östrogennivåer så får man ingen östrogen/LH pik, lutealfasen blir kort, äggen blir snabbt stora med mognar inte som de ska pga av för lite LH osv. Den onda cirkeln har skapats...

  • Äldre 26 Jan 10:38

    NinaCamilla; vill bara kommentera det där med levaxin - alla blir inte hjälpta av levaxin eller mår en liten tid bättre och detta beror på att levaxinet får kroppen att gå på högre varv - en kropp som redan är utmattad pga binjureinsufficiens och som försökt att varva ner dvs sänka ämnesomsättningen (det är därför man brukar få förstoppning, tappa hår, känna sig frusen osv). Så istället för att 'bara' ta levaxin så borde man ta även kortison (helst hydrokortison men prednisolon går också bra) för att få binjurarna att orka med den högre energinivån levaxinet ger. annars är man efter en tid ännu mer utmattad än man var innan levaxinet. Tyvärr finns inte det många husläkare/endokrinologer i Sverige som verkar kunna denna enkla fysiologiska ekvation?!?

  • Äldre 26 Jan 13:59

    Fröken bråka här...

    Men ibland händer det saker. Jag bråkar ju inte endast för syskon utan även för sonens räkning. Drygt 5 år och har stått i kö 1,5 år för utredning hos bup här i Värmland. Anmälde innan jul bup till ivo för att de bryter mot 90 dagars väntetid.

    Nu ringde lokal tv upp mig. De ska göra ett inslag med mig på torsdag angående de långa väntetiderna. Känns superläskigt... Men samtidigt.. Det är ju fel ?! Och om inte nån annan av 800 föräldrar "skriker" så får jag väl ta på mig rollen ?

    Landstinget är väl trötta på mig här. Bråkat tidigare ( o fortfarande) för fertilitetshjälpen..

    Vem vet... Kanske blir det fler inslag om reportern nappar ? :)

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!