• Äldre 17 Jan 20:32
    3979043 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3979043

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 26 Jan 14:07

    Solkattan; hihi du är så cool tjej, jag gillar dig!! Helt rätt att bråka, det ska du inte fundera över en sekund! Det är inte rätt att stå i kö i 1,5 år! Åh vad coolt med tv inslag, go for it!! Lycka till!

  • Äldre 26 Jan 14:15

    Heja heja dig Solkattan! Det är bra att sådana som du finns. Det är ju för en god sak och vad gör man inte för sina barn (antar jag).

    Passa på att promota fertilitetsämnet också. ;)

    Lycka till!

  • Äldre 26 Jan 14:54

    Solkattan, heja dig!!!

    Har fått svar från Serum nu och fick många datum att välja på för en consultation där i mars Dessutom är det bestämt att de förutom DNA fragmentering på sperman även testar ASA som Cathy tipsade om. Glad att ni finns här så att vi lär oss vad vi måste be läkarna testa. Vi har även ordnat provtagning här hemma i Sverige för mig och mannen. Makens Vc hjälper honom och jag får hjälp av en läkarkollega på jobbet *pustar ut* Skönt när sådana små orosmoment är fixade.


  • Äldre 26 Jan 16:31

    Hej tjejer,

    har i helgen behövt acceptera att försök nr. 7 misslyckats.  :(
    Dock med en del fina blastocyster i frysen så jag skall inte klaga alltför mycket.

    MEN i och med Dr D's många blodprov har jag fått veta att jag haft 10 i hcg på dag 13-14 senaste 2 försöken. Därefter har blödningen kommit 2-3 dagar senare. Vad kan det bero på att ändå hcg börjar utsöndras med att det inte tar sig längre? Har ni nåt tips på vad man kan göra vid "kemiska graviditeter" (om nu hcg 10 får kallas för det)?

    Mina nuvarande idéer är att testa för ev. infektioner (blod skickatde till SERUM i söndags), insistera att 2 blastocyster sätts tillbaka nästa gång + extra progesteron vid FET.
    Några andra knep/idéer?  Känns som att vi börjar närma sig något men att sista pusselbiten fattas.... Alla tips uppskattas! 

  • Äldre 26 Jan 16:37

    ... Men är det ironiskt !!?

    Nu när jag kommer hem så ligger det en kallelse för sonen till bup???

    Hoppsan ! Drygt 1,5 år och en anmälan till ivo tog det. Hur sjutton gör jag med tv nu? Hmm. Känns som om bup helst plötsligt fått arslet ur? Men bara för drygt en vecka sedan så fick jag ifrån dem ett brev angående att söka till Stockholms län o privata vårdgivare där? Med kortaste kön på 3 månader ??

    Känns som om de är rädda för just att det ska komma ut i typ media. Att jag nu ska hålla käft ?

  • Äldre 26 Jan 16:49

    Altea: låter som en bra plan..

    Har ju 9 misslyckade återsättningar med HCG på 21-22 på dag 7-9 ( också de två sista försöken med blasto) Köpte mensblodstestet o fick svar på bacterial load och ueroplasma på serum. Nu 25 dagars antibiotika kur. Googlade o läste om att ueroplasman kan ställa till det vid inplantationen. Är det annars pred, blodförtunnande ( fragmin, trombyl), omega 3 o indropp spm du nu medicinerar med ? Och progestron ? Dr d har inte föreslagit Neopogen / sköljningar ?


    D
  • Äldre 26 Jan 19:32
    Solkattan skrev 2015-01-26 16:49:15 följande:

    Altea: låter som en bra plan..

    Har ju 9 misslyckade återsättningar med HCG på 21-22 på dag 7-9 ( också de två sista försöken med blasto) Köpte mensblodstestet o fick svar på bacterial load och ueroplasma på serum. Nu 25 dagars antibiotika kur. Googlade o läste om att ueroplasman kan ställa till det vid inplantationen. Är det annars pred, blodförtunnande ( fragmin, trombyl), omega 3 o indropp spm du nu medicinerar med ? Och progestron ? Dr d har inte föreslagit Neopogen / sköljningar ?


    Skönt ändå när nåt hittas så man aktivt kan behandla och förhoppningsvis förbättra chanserna ordentligt! Planerar oxå att köpa "10-i-1" testet hos Serum. 

    Har sedan Aten-besöket gjort en IVF och 1 FET med immunstöd: fragmin/clexane, pred, trombyl, omega3, IL-dropp, d-vitamin, arginine + anti-immun paleokost. 
    Progesteron tyckte inte kliniken att jag behövde vid sista FET'en (har nyss bytt klinik) men nästa försök skall jag insistera baserat  på de kemiska grav-tecknen.

    Dr D har aldrig sagt något om Neopogen. Vad är det o varför/när brukar det komma på tal? Vad är det för sköljningar?
    Har dock funderat på om en hysto, antingen här hemma el. hos Dr D,  är värt ett försök...nån med tips om hur man får till en hysto på Sahlgrenska?

    Blodproverna har förbättrats avsevärt med hjälp av kosten, och även fast maken stundtals tröttnar, så känner jag mig fortfarande hoppfull. Hoppet är väl det sista som överger en.....tur att jobbet och fritidsintressen får en att tänka på annat mellan försöken.... :/
  • Äldre 26 Jan 19:47
    NinaCamilla skrev 2015-01-26 10:17:10 följande:

    Frk Röd :  Som Pink Lily säger - TSH berättar inte hela sanningen, utan man måste ta T4 hormonvärdet och göra flera tester.  Vårdcentralen kan vara strikta att om man ligger på referensnivå, får man inget hjälp. Eget välmående är bästa indikator hur man mår fysisk. Jag hade tsh 4 (hög) men t4 hormonvärde inom referensramen 14 pmol.  Även om jag tränade 2-3 ggr per vecka, sov jag otrolig mycket, tappade hår och gick upp i vikt. Även om jag var gränsfall, fick jag testa levaxin och idag mår jag toppen. Alla blir inte hjälpa av levaxin utan behöver mer stöd. Werlabs har bra sköldkörtelpaket som man kan ta (blodprov) om vårdcentralen nekar att ta värden.
     
    Normala referensvärden på sköldkörteln:


    TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.) T4, fritt, 9-22 pmol. T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.

    För att se om autoimmun sjukdom finns i botten, kan ytterligare ett test göras för att se förekomsten av antikroppar.


    Normalvärden för antikroppar:


    TPOAK ska ligga under 5,6

    TgAK ska ligga under 4,8

    Hoppas att Serum kommer med feedback.


    Tack för info.

    Jag har fått svar från Penny idag och hon skriver "As for your TSH, the levels we consider optimum are 1 - 2, still your levels at 2.6 will not cause your treatment any issues."
  • Äldre 26 Jan 19:58
    Cathy skrev 2015-01-26 10:30:03 följande:

    JZ; där ser man att Serum ligger i framkant - om de alltså tar ASA prov :) Finfint!

    Mom; du kan ta Q10 hela cykeln, tills plusset.

    Frk Röd; har du alltid snabbt stigande östrogenvärden under follikelfasen? Om du har problem med binjurarna så kan du ha östrogendominans, alltså relativt höga (relativt sett vad gäller LH och progesteron) östrogenvärden. För att kroppen ska orka så bildas det kortisol istället för progesteron och detta skapar östrogendominansen. Ägglossning uteblir trots höga östrogennivåer så får man ingen östrogen/LH pik, lutealfasen blir kort, äggen blir snabbt stora med mognar inte som de ska pga av för lite LH osv. Den onda cirkeln har skapats...


    Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt allt som du försöker förklara och vad det ena eller andra kan innebära för mig. Min slemhinna brukar växa till sig snabbt, det har den gjort både vid mina två ÄD-försök och vid mina vanliga IVF-försök med egna ägg. Problemet då var att jag hade väldigt få ägg.
  • Äldre 26 Jan 21:05

    Tips på vart vi kan bo när vi besöker Serum? Hotelltips eller område som är bäst att bo på mottages tacksamt Bra att bo i närheten av Syntagmatorget?


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!