• Äldre 17 Jan 20:32
    3978869 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3978869

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Athen
    Äldre 27 Mar 16:03

    Grattis igen Altea, HRE och alla ni andra som har lyckats genom immunsupporten!! Det ger oss andra HOPP!!  

    Altea jag hade fortsatt med medicineringen, kanske minskat prednesolonet men fortsatt med baby aspirin och Klaxine, de två sistnämnda är inte farliga för fostret.

    Vilken vecka är du i? 

    Kram och ta hand om er!!

    Det är så underbart med en sån här tråd, WooW säger jag bara!! :)

  • Äldre 27 Mar 17:49

    Grattis till alla er som har plussat!

    Jag har en fundering som jag behöver lufta lite.

    Vi ska göra ivf i Falun i maj. Då pratade min läkare om att göra en biopsi veckan innan mens för att öka chansen.

    Vi var inne på hysto innan. Nu vet jag inte hur vi ska göra. Ska man göra biopsi eller hysto?

  • Äldre 27 Mar 17:58
    RobSab skrev 2015-03-27 17:49:34 följande:

    Grattis till alla er som har plussat!

    Jag har en fundering som jag behöver lufta lite.

    Vi ska göra ivf i Falun i maj. Då pratade min läkare om att göra en biopsi veckan innan mens för att öka chansen.

    Vi var inne på hysto innan. Nu vet jag inte hur vi ska göra. Ska man göra biopsi eller hysto?


    Det är ju två olika saker... Om de med biopsi avser endometrium scratch. Så är ju det ett eget ingrepp. Hysto går in o tittar via cervix och eliminerar ev hinder på samma gång. Då kan de dessutom göra den sk scratch samtidigt.
  • Äldre 27 Mar 19:16

    HRE, jag fick också en ofarlig blödning i början. Det kom till och med ut en klump och vi trodde allt var kört. Efter gynbesök konstaterades att det fortf fanns tre fina hinnsäckar. (Jag väntade ju trillingar från början.)

    Ang att fortsätta med kortison. Jag är idag i vecka 21 (20+1). Tagit nya bp idag. Jag tar fortf 30 mg Prednisolon och ev ska vi börja trappa ner ngt inom kort. Idag kommer att vara den första dagen utan Neupogen. Så skönt! De två sista veckorna har jag tagit en halv flaska varje kväll. Allt beroende på mina bp-svar. Jag följer Ds rekommendationer hela vägen, vågar inte annat. Jag gissar att D inte ber mig trappa ner kortisonet förrän han ser att jag klarat mig helt utan Neupogen. Inte heller behövt IL sedan den 7/3. Som jag sagt tidigare, dessförinnan ca 28st IL-dropp sedan behandlingsstart.

    Tänk på att jag tillhör den svårare skaran av immunpatienter, så långt ifrån alla behöver ju så mkt immunstöd som jag.

    Ang rädsla för medicinerna, massa mediciner och bebis, eller inga mediciner ingen bebis. Alltså inget att välja på.

  • Äldre 27 Mar 19:19

    HRE, hoppas båda embryona fortsätter att utvecklas precis som de ska. Hur långt gången är du?

  • Äldre 27 Mar 19:33

    Kan man göra hysto i sverige? Kanske en jättedum fråga :/

  • HRE
    Äldre 27 Mar 23:05
    Snart lycklig skrev 2015-03-27 19:19:09 följande:

    HRE, hoppas båda embryona fortsätter att utvecklas precis som de ska. Hur långt gången är du?


    Haha, ja det har jag ju räknat på fram och tillbaka! 5+5 har jag kommit fram till med hjälp av expertis! Sen sa KK-akuten att jag var i v. 4 men de får räkna hur de vill. Jag har räknat utifrån befruktningsdag som får vara 1 mars. Eftersom jag satte in 5-dagars blastocyster 6 mars.

    Vi får väl se om man kan se så mycket mer på tisdag men jag tror det. Läkaren idag kollade ju bara snabbt för att se att inget var fel. Antar att läkaren på tisdag kollar mått och lite sånt också. Det kan vara för tidigt för att se hjärtan men då får jag ju komma tillbaka.

    Jag inser att om det blir två och de föds i mitten av november så blir det en vinter med brösten åt varsitt håll och bara amma och sova;.)
  • Äldre 27 Mar 23:50
    HRE skrev 2015-03-27 23:05:02 följande:

    Haha, ja det har jag ju räknat på fram och tillbaka! 5+5 har jag kommit fram till med hjälp av expertis! Sen sa KK-akuten att jag var i v. 4 men de får räkna hur de vill. Jag har räknat utifrån befruktningsdag som får vara 1 mars. Eftersom jag satte in 5-dagars blastocyster 6 mars.

    Vi får väl se om man kan se så mycket mer på tisdag men jag tror det. Läkaren idag kollade ju bara snabbt för att se att inget var fel. Antar att läkaren på tisdag kollar mått och lite sånt också. Det kan vara för tidigt för att se hjärtan men då får jag ju komma tillbaka.

    Jag inser att om det blir två och de föds i mitten av november så blir det en vinter med brösten åt varsitt håll och bara amma och sova;.)


    Ja, det stämmer, v6 (5+5) idag. På gränsen på tisdag för hjärtslag, men har du tur kan det ses.

    Haha, trött lär du nog bli, i så fall. Lycka till på tisdag.
  • TWH
    Äldre 28 Mar 09:10

    Grattis Angla, fantastiskt! hoppar in i tråden igen efter lång frånvaro

  • Äldre 28 Mar 09:18
    TWH skrev 2015-03-28 09:10:49 följande:

    Grattis Angla, fantastiskt! hoppar in i tråden igen efter lång frånvaro


    Roligt med ett inlägg från dig. Hur har du det? Er bebis är väl stor nu?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!