• Äldre 17 Jan 20:32
    3979251 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3979251

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 26 Apr 13:50
    HRE skrev 2015-04-26 08:58:55 följande:

    Utrogestan heter de!


    Tack HRE!! Vet du om de är receptfria i Cypern, tro?
  • HRE
    Äldre 26 Apr 14:36
    lill111 skrev 2015-04-26 13:50:29 följande:
    Tack HRE!! Vet du om de är receptfria i Cypern, tro?

    Nä, det vet jag inte tyvärr. Fick de från en klinik i Riga.
  • aylak
    Äldre 26 Apr 16:41

    Tack Cathy!


    Jag har inga influensaliknande symptom och den värk jag har tror jag inte är relaterad. Har hemsk magvärk sen efter ÄP och löjligt ömma bröst alla redan. Kände dock av ledvärk igår, men det har lugnat sig.


    Har tagit 3 IL innan ET, ett varje vecka - senaste var dagen innan ET. Nästa är planerat till på onsdag. 


    Hur medicinerade du iom immunreaktion redan samma dag som ET?


    Jag tycker det har blivit svårare att få ordentlig feedback från dr D och när den kommer blir det ofta panik och order om att ta IL direkt, vilket inte är helt lätt. Och stress är ju inte heller bra... Kanske sämre feedback för att jag har så mycket annan medicinering och inte kan följa hans program helt och hållet - krånglig patient Flört. Pred fungerar t.ex. inte, det verkar snarare trissa mitt immunförsvar. Så jag får delvis lägga upp min egen plan.

    Kan ta blodprov imorgonbitti och få svar samma eftermiddag. Dr D verkar beordra mig IL utifrån symptom eller stigande lymfocyter, men jag har inte riktigt fått kläm på hur han bedömer det hela. Hoppas få hans råd imorgon, men känner mig inte säker på det...

  • Äldre 26 Apr 17:42
    aylak skrev 2015-04-26 16:41:08 följande:

    Tack Cathy!

    Jag har inga influensaliknande symptom och den värk jag har tror jag inte är relaterad. Har hemsk magvärk sen efter ÄP och löjligt ömma bröst alla redan. Kände dock av ledvärk igår, men det har lugnat sig.

    Har tagit 3 IL innan ET, ett varje vecka - senaste var dagen innan ET. Nästa är planerat till på onsdag. 

    Hur medicinerade du iom immunreaktion redan samma dag som ET?

    Jag tycker det har blivit svårare att få ordentlig feedback från dr D och när den kommer blir det ofta panik och order om att ta IL direkt, vilket inte är helt lätt. Och stress är ju inte heller bra... Kanske sämre feedback för att jag har så mycket annan medicinering och inte kan följa hans program helt och hållet - krånglig patient . Pred fungerar t.ex. inte, det verkar snarare trissa mitt immunförsvar. Så jag får delvis lägga upp min egen plan.

    Kan ta blodprov imorgonbitti och få svar samma eftermiddag. Dr D verkar beordra mig IL utifrån symptom eller stigande lymfocyter, men jag har inte riktigt fått kläm på hur han bedömer det hela. Hoppas få hans råd imorgon, men känner mig inte säker på det...


    Jag har hela tiden preliminärbokat för IL-dropp samma dag som jag tagit blodprover. Det har funkat kanon och jag har tagit nästan 30 st dropp sedan behandlingsstart (är idag i v25, 24+3). Alltid kunnat ta dropp när D velat. Har också tagit några egna beslut utifrån prover och innan jag fått svar från D. Har sedan fått bekräftat att jag gjort rätt. Dessutom skadar inte IL-dropp alls på ngt sätt. Nu har jag tillgång till flexibla Marie här i Sthlm, så det hjälper ju till. Lycka till!
  • aylak
    Äldre 26 Apr 18:18

    Tack Solkattan!
    Å vad roligt att läsa du är så långt gången!!!


    Jag har gjort liknande, när det har varit möjligt. Ett bra knep! Men sen inte fått återkoppling från dr D i tid. Jag har tagit ändå ibland, och ibland har det varit rätt och ibland fel. Men som du säger så skadar det inte. Jag har en underbar bekants bekant som hjälper mig, men jag vill inte överutnyttja detta när hon ställer upp så mycket på mig. När hon inte kan har jag fått åka till Stockholm, vilket blir en liten tripp på 5 timmar.


    Har du sett något mönster utifrån provsvaren när dr D vill att du ska ta IL eller inte?

  • Äldre 26 Apr 19:30

    Symptom och om Lymfocyterna och Monocyterna gått upp. I mitt fall är han nöjd när Lymfocyterna är max 2.3-2.5. Monocyterna helst under 0.9-1.0.

    Jag har ju tagit Neupogen så mina Leukocyter och Neutrofila Granulocyter (kanske fel stavning) har varit skyhöga, så det kanske är ngt som D också tittar på i normala fall.

  • aylak
    Äldre 26 Apr 19:57

    Äsch, såg att jag skrivit fel namn. Skäms Hjärnsläpp!


     


    Tack snälla Snart lycklig!!! Intressant info!


    Mina lymfocyter har aldrig varit under 2.7 och de stiger över 3.5 även i icke-barnförsökscykler, så det är lättförvirrande. Det verkar som dr D mer har gått på symtom i mitt fall. Vet inte om det är så för er andra, men jag har en kurva där lymfocyterna stiger efter äl och är som högst runt dag 21 och sen sjunker igen - varje cykel.
    För leukocyter ligger jag i princip alltid över referens.


    Tack för hjälpen!


     

  • Äldre 26 Apr 19:57

    aylak; om du tagit 3IL redan och ett vid ET och har ett inbokat så vågar jag nästan säga att du kan vara rätt lugn utan att ha nu ha mer symptom. Temp. stigningen får man ju iom graviditeten (ökad progesteronhalt), ökad puls kan ha varit temporärt, eller? Jag känner igen det där med stressen att han vill att man ska ta IL direkt, därför är Snart lyckligs tips bra. Preliminärboka om man kan.

  • HRE
    Äldre 26 Apr 20:52
    aylak skrev 2015-04-26 16:41:08 följande:

    Tack Cathy!


    Jag har inga influensaliknande symptom och den värk jag har tror jag inte är relaterad. Har hemsk magvärk sen efter ÄP och löjligt ömma bröst alla redan. Kände dock av ledvärk igår, men det har lugnat sig.


    Har tagit 3 IL innan ET, ett varje vecka - senaste var dagen innan ET. Nästa är planerat till på onsdag. 


    Hur medicinerade du iom immunreaktion redan samma dag som ET?


    Jag tycker det har blivit svårare att få ordentlig feedback från dr D och när den kommer blir det ofta panik och order om att ta IL direkt, vilket inte är helt lätt. Och stress är ju inte heller bra... Kanske sämre feedback för att jag har så mycket annan medicinering och inte kan följa hans program helt och hållet - krånglig patient Flört. Pred fungerar t.ex. inte, det verkar snarare trissa mitt immunförsvar. Så jag får delvis lägga upp min egen plan.

    Kan ta blodprov imorgonbitti och få svar samma eftermiddag. Dr D verkar beordra mig IL utifrån symptom eller stigande lymfocyter, men jag har inte riktigt fått kläm på hur han bedömer det hela. Hoppas få hans råd imorgon, men känner mig inte säker på det...


    Hade jag varit som dig hade jag försökt få IL tidigare. Symptomen är troligtvis immunattack. Då jag misslyckades sist hade jag ET en tisdag, sen skulle jag fått IL på fredagen men det blev inte. Jag fick då istället på tisdagen veckan efter och då var det redan för sent.

    Jag hade också tagit IL innan och ett dagen innan insättning.
  • aylak
    Äldre 26 Apr 21:46

    Tack Cathy för de lugnande orden! Hjärta
    Vilopulsen har lugnat sig något, men är fortfarande förhöjd. Håller med ang. tempen och jag har inga feberglansiga ögon vilket ofta varit vanligt annars. Jag kan ta blodprov imorgon så jag tar det därifrån. Dock svarar jag inte jättebra på IL, jag svarar, men inte så kraftigt. Så vid ett par tillfällen har jag behövt IL två dagar på raken. Tack för hjälpen!


     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!