• Äldre 17 Jan 20:32
    3979273 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3979273

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 26 Apr 21:52

    aylak, tar du även Neupogen?

  • aylak
    Äldre 26 Apr 21:53

    Tack snälla HRE för infon!


    Tråkigt att det blev för sent!! Hade du liknande symptom?


    Jag har bokat in blodprov, och dropp om det skulle behövas, under morgondagen. Känns bra att ta i ordentligt med droppen - särskilt som jag inte kan dra nytta av Pred.


     


    Tack tjejer för hjälpen - Ni är guld värda!!!!

  • aylak
    Äldre 26 Apr 22:02

    Snart lycklig: Nej det gör jag inte. Dr D har inte rekommenderat det till mig, inte ens nämnt det. Har inte riktigt full koll på vad det gör. Har du fått det? Ibland tänker jag att det behövs till något mer för att vi ska få det att fungera.


    Däremot har jag fått en ganska ordentlig antibiotikakur inför den här cykeln.


    Nu tar jag endast IL och Trombyl, och Lutinus nu sen efter ÄP. Fragmin först vid ev. plus. Pred reagerar jag tvärtom på också stör det min "vanliga" medicinering. Men i den ingår hydrokortison och utrogestan, samt en hel massa godsaker (hormoner, vitaminer och mineraler) som är mumma för min hälsa. 

  • Äldre 26 Apr 22:12
    Snart lycklig skrev 2015-04-22 22:26:10 följande:

    Ananda, utöver de Progynon som D ordinerat, stoppa upp ytterligare en blå liten Progynon vaginalt. Det gjorde jag på eget bevåg. Meddelade sedan D bara. Likaså började jag med blodförtunnande tidigare. Kommer inte riktigt ihåg, men skulle nog börja med Trombyl/Baby Aspirin imorgon (efter lunch brukar D ordinera). Ca en vecka innan transfer också Fragmin/Klexane, om inte tidigare. Tror Serum-patienter brukar börja tidigare.

    Går säkert att skölja med Neupogen själv, om man har rätt kateter och kan och vet hur man ska göra. Den ska ju liksom in i livmoder. I Sthlm hjälper goa Marie till. Möjligen vet Zinfandel ngn som fixar det i södra Sverige. Jag gjorde två sköljningar innan transfer.

    Hur som helst, ngt var det som hjälpte, hade jättebra slh vid denna transfer som blev min graviditet.


    Redan47 skrev 2015-04-22 22:50:00 följande:

    Jag har ju alltid haft dålig utv på slemhinnan...Så 4mg vaginalt till natten kan du säkert ta i ditt läge. Och som SL oxå säger blodförtunnande omg, både för cirkulation och undvika proppar. Det är en ansenlig dos östrogen vi tar. Mitt blod tjocknar omg med 6mg....


    Tack igen för era tips. har kört igång med nattlig vaginal progynon samt 100 mg aspirin. Även gjort yogaövningar för att öka cirk i livmodern, akupunktur, extra b och e-vit, mm som ni rekommenderat. Tack SL, visste inte att cykeln började första progynondagen. Då var det CD 8 som jag hade 5.6 mm. Borde ha växt till sig tillräckligt tills kommande vecka, tycker jag... Fast Dr D vill vänta och se tills efter VUL:et tids/onsd. Vad bör den vara som minst?

    Börjar med Fragmin imorgon. Rekommenderar ni en spruta? Någon särskild tid på dygnet? Aldrig kommit så långt att jag tagit Fragmin tidigare. 



  • Äldre 26 Apr 22:26
    cooco skrev 2015-04-25 09:23:48 följande:

    Hej, 

    först vill jag tacka alla er som skriver i den här tråden, vilken kunskap som finns här det är helt otroligt! Jag hade aldrig vågat mig på IL-dropp om jag inte läst här först. 

    Efter en mängd misslyckade försök bytte jag klinik till Falun där de gav IL dropp efter äggplock, prednisolon 15 mg och trombyl samt lutinus från ET. Och jag fick ett positivt gravtest! Helt otroligt. 

    Kliniken sa att man kunde sluta men trombyl och lutinus omedelbart och trappa ned prednisolonen med 5 mg i veckan. Jag känner mig lite tveksam. Nu när det äntligen verkar ha tagit sig känns det riskfyllt att bara sluta med alla stödmediciner. Hur gör ni andra? Jag vet att många tar blodprover och därigenom får besked om dosering och hur länge ni ska fortsätta, men eftersom jag inte har provsvar att grunda medicineringen på känns det som att jag måste testa mig fram och då skulle det vara skönt att höra hur andra gör. 


    Stort varmt grattis... Toppen! Fortsätt medicinera! Lycka till
  • Äldre 26 Apr 22:27
    JZ79 skrev 2015-04-24 10:37:34 följande:

    Sitter på Landvetter, redo att snart gå på planet ET imorgon på Serum. Jag längtar!! Åker själv, men känner mig väldigt lugn..inte alls nervös men förväntansfull.


    Stort lycka till... Håller alla tummar och tår
  • Äldre 26 Apr 22:31

    Ledsen för din skull Solkattan... Du gör helt rätt som går över till ÄD. Slitsamt att försöka försöka och försöka, nya hopp som väcks och släcks. Du som bärande mamma påverkar babyn väldigt mycket, t.ex. vilka gener som aktiveras. Jag kör dubbeldonation själv. Kram 

  • Äldre 26 Apr 22:39

    Jag behöver verkligen era erfarenheter av hur många dagar ni byggt upp slemhinnan innan insättning för att kunna prata med kliniken. Speciellt ni som lyckats. Är det någon skillnad då man är nedreglerad? Tycker 24-25 dagar låter mycket. Tacksam för svar!

  • Äldre 27 Apr 09:24

    Ännu ett tips på bättre slemhinna. Lärt mig av kinesisk medicin:

    Foot Soak - This relaxing treatment improves the circulation to the lower half of the body, and warms the feet. All the meridians of the body that pass through the uterus go down to the feet. Soaking the feet in warm water for 10-20 minutes per day dilates these blood vessels, and increases the blood flow to the pelvic organs as well; not to mention the relaxing effect of a warm foot soak.

  • Äldre 27 Apr 09:28

    Vill puffa för frågorna nedan, någon som vet om ens möjligt att ta med utanför IVF kliniker i Sverige, som tex på VC?


    pink lily skrev 2015-04-25 14:24:51 följande:

    Trodde jag skulle kunna ta prover på Werlab, som fertilitetsguiden.com rekommenderar att ta i Sverige innan man åker till Aten. Men flera av proverna verkar inte erbjudas på Werlab.

    Vilka av proverna nedan som Werlab inte erbjuder, är aktuella att ta vid embryodonation? Ni som vet. (Utgår tex kromosomprov vid ED?). Går det verkligen att tjata till sig alla proverna nedan på en VC, eller har ni haft en väldigt snäll gyn?

    ? Anti Cardiolipin (ACA)

    ? Antikroppar (IgM & IgG) eller Antifosfolidantikroppar

    ? Histone antikroppar - kromosomprov

    ? Anti-nukleära antikroppar

    ? Anti-DNA Antikroppar (specifik markör för SLE)

    ? Anti-CCP (diagnostisk markör för rheumatoid artrit)

    Greklandsresa och ED uppskjutet ... Känns tungt, men ska förbereda mig så mkt jag kan till det blir aktuellt igen!


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!