• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pink lily

    Tyvärr, man blir luttrad i den här cirkusen, och lite misstänksam ... Skriftligt på allt är mitt råd. Begär skriftliga provsvar på tester, med referensvärden, och begär ut journalhandlingarna efter behandlingar. I journalen står ofta mer än läkarna säger och på ett sakligt sätt med medicinska namnen på diagnoser och tillstånd, det är lättare att själv kolla upp och gå vidare från info i de handlingarna. Har de feldiagnostiserat har man skriftligt bevis för det där också. Du har rätt Solkattan, man måste ifrågasätta hela tiden!

  • pink lily
    AnnC skrev 2015-06-05 08:48:37 följande:

    Vet ni hur man kan få tag i trevägskranar, sprutor att dra upp koksalt med samt injektionskanyl för att spruta in koksalt i dropp påsen? Och med vad fäster ni nålen?


    Tror att någon här tipsat om en brittisk webbsida som säljer detta. Var det HRE? De svenska webbshopparna jag hittat för detta begär att man beställer minst 50 st och/eller säljer bara till vårdgivare. Men, sedan kom jag in på företag som säljer djursjukvårdsartiklar på webben, och de ser precis likadana ut när gäller t ex trevägskran, och där verkar inte finnas minsta best antal och privatpersoner kan köpa. Kan vara värt att kolla... Någon som testat?
  • pink lily

    AnnC, förresten läste jag att man måste ha dropputrustn, t ex trevägskran, som är särskilt för lipidlösningar. Tydligen påverkar det plasten på något sätt. Jag har aldrig läst här i tråden om detta, men det påpekas att det finns en skillnad i utrustning för lipidlösningar och andra vätskor på vissa webbshoppar som säljer utrustning.

  • HRE
    AnnC skrev 2015-06-05 08:48:37 följande:

    Vet ni hur man kan få tag i trevägskranar, sprutor att dra upp koksalt med samt injektionskanyl för att spruta in koksalt i dropp påsen? Och med vad fäster ni nålen?


    www.medshop.dk/venflon-s%C3%A4tt-p-272.html
    www.medshop.dk/eng%C3%A5ngartiklar-sprutor-n%C3%A5lar-c-75_134.html

    Här kan man köpa det mesta.

    Egentligen behövs ingen trevägskoppling om du har spruta att dra upp koksalt med. 

    I setet ovan följer med en sån där man fäster nålen med.
  • AnnC

    Tack för era svar, tyvärr blir jag ändå inte riktigt klok jag fick ju bara tag på 100 ml IL påsar så kan inte dra ut IL för att få in koksalt som nån av er gjort t ex. På vilket annat sätt kan man få in båda? Är det med trevägskranen då?
    Åh känner mig så trög!!
    Det jag har är alltså 100ml påsar IL, venflon och infusionsslang.. Gaah! Nån som har en lösning åt mig?

  • AnnC

    Ska tillägga att min behandlingsplan är 100 ml IL + 100 ml koksalt runt äl. Sen kan mängden ändras senare beroende på fbc men just nu är det så planen är.

  • HRE

    AnnC, min ordination är 100 IL + 50 Koksaltlösning och då går det in i samma påse. Men vem hjälper dig, på vårdcentraler har de allt.

    Du kan ju alltid använda dig av 2 påsar IL, de är ju inte så dyra eller fylla på mer koksalt efter halva droppet. Grekiskt EU-recept fungerar bra så du kan alltid få mer IL.

    Sen som jag förstår är koksaltet mest för att inte irritera kärlen så mängden är mindre viktig. Jag har fått outspädd flera gånger och det var ok.

  • AnnC

    HRE:
    Jag får hjälp privat så därför behöver jag ju fixa allt själv. Går det verkligen in något mer i de 100 ml påsarna? Ser inte ut som det får plats mer?
    Just nu tittar jag på att beställa större koksalt påsar som jag hittat i utländska webshoppar, så kan man fylla på de med IL istället. Borde ju med funka?
    Två påsar IL är ju med alternativ, men känns ändå lite slöseri
    Får kika lite till på hur jag ska göra!

  • HRE
    AnnC skrev 2015-06-06 09:25:39 följande:

    HRE:
    Jag får hjälp privat så därför behöver jag ju fixa allt själv. Går det verkligen in något mer i de 100 ml påsarna? Ser inte ut som det får plats mer?
    Just nu tittar jag på att beställa större koksalt påsar som jag hittat i utländska webshoppar, så kan man fylla på de med IL istället. Borde ju med funka?
    Två påsar IL är ju med alternativ, men känns ändå lite slöseri
    Får kika lite till på hur jag ska göra!


    Jag får också hjälp privat av min fantastiska sjuksköterskeväninna! Men ja, hon fyller på 50 ml i 100 ml IL.

    Det går lika bra att fylla på IL i koksaltpåsar  - ingen skillnad.

    Vem har ordinerat 100 + 100?

    Apoteket har massor med NACL - men inga bilder så svårt att se vad det är för förpackningar. www.apoteket.se/sok/
  • JZ79

    AnnC, jag har tagit mina IL utan att koksalt, inga problem. Sköterskan har bara spolat nålen före och efter. Låter 100 ml gå in på en timme. Känner ingenting i kärlen. Tror de flesta tar med koksalt för att inte reta kärlen, men i mitt fall har det inte varit några problem.


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!