• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig
    södertjej skrev 2015-07-18 21:44:38 följande:

    Snart Lycklig, Stort, stort grattis till din son! Äntligen! Många kramar!


    Tack snälla rara! Hur mår du? Kram.
  • SaraBara
    xxx4 skrev 2015-07-14 11:30:45 följande:

    Vi håller fortsatt på med det mödosamma jobbet att välja ny klinik. Mannen känner sig osäker på Grekland både med tanke på läget där o att han tror att Serum också är en liten klinik med mindre personal o resurser? För honom är det nu viktigt då vi ska byta att det blir en skillnad på klinikerna. Vår nuvarande klinik i Spanien är ju liten o familjär. Han tycker att Serum påminner om detta. Han menar också att Spaniorerna ändå är de som är mest framåt då det gäller äggdonation. Han lutar nog mest åt Institute Marquise eller annan klinik i Spanien. Själv känner jag min så rådvill. Skickade iväg mensblod igår o tycker att Penny tycks vara så bra. Är det någon som vet hur Serum har det med tillgången på donatorer. Har de en stor donatorsbank med donatorer i olika åldrar utseende mm? Hur modern deras teknik är o vad de har för möjligheter då det gäller mer avancerad behandling/ diagnostik mm. Nu känns det som vi måste komma fram till ett beslut kring val av klinik både för att jag mår så dåligt av att inte ha någon planering o för att tiden bara går vilket känns så frustrerade! Alla era tips råd eller egna erfarenheter är till stor hjälp nu. Tack på förhand.


    Hej XXX4, Jag har varit på IVF Riga och i Spanien på Institute Marques och jag är nöjd med Spanien. Däremot verkar de inte så inne på det här med kortison. Jag hade läst här en hel del innan jag åkte dit, och i Riga gav hon kortison, så när jag efter embryotransfer fick feber började jag direkt på eget bevåg med Prednisolon. Jag ville fortsätta med det och fortsatte längre än vad Spanien och min svenska läkare ville men till slut var jag tvungen att sluta för min läkare vägrade skriva ut mer. Och i v. 13 fick jag veta att bebis dött : (Mkt sammanfaller med min nedtrappning och att jag blev sjuk. Så bittert : (

    Så OM du väljer Spanien - räkna inte med support när det gäller kortison-bitarna. De brydde sig bara om mitt TSH-värde (vilket iofs var bra för det hade inte Riga brytt sig om). I övrigt är jag nöjd med Spanien. Inte så snabba på mejl-svar men det var inget direkt problem för mig. 

    Lycka till!
  • xxx4

    Tack! Ledsen för ditt missfall förstår så väl att det känns bittert speciellt då du inte fått stöd i din behandling. Alla dessa försök tar så mycket kraft.

    Bra med dina erfarenheter då vi också varit i kontakt med IM. Vore intressant att veta hur ni tänkte när ni valde IM, hur många ÄD ni gjort innan o försök på IM. Fick ni blastocyster hur många? Hur många sattes in och har ni några kvar? Hur valde ni donator? Känner ni till andra som varit på IM o hur de lyckats? Valde ni IMs dyra garantiprogram, vad fick ni betala? IM själva säger att de har mycket hög success rate. Vår spanska klinik brydde sig inte om TSH ( men har ju inte högt värde heller) utan mest om östrdiolvärdet o slemhinnans tjocklek. De var behjälpliga med immunmedicin utom IL dropp.


    SaraBara skrev 2015-07-19 10:38:50 följande:

    Hej XXX4, Jag har varit på IVF Riga och i Spanien på Institute Marques och jag är nöjd med Spanien. Däremot verkar de inte så inne på det här med kortison. Jag hade läst här en hel del innan jag åkte dit, och i Riga gav hon kortison, så när jag efter embryotransfer fick feber började jag direkt på eget bevåg med Prednisolon. Jag ville fortsätta med det och fortsatte längre än vad Spanien och min svenska läkare ville men till slut var jag tvungen att sluta för min läkare vägrade skriva ut mer. Och i v. 13 fick jag veta att bebis dött : (Mkt sammanfaller med min nedtrappning och att jag blev sjuk. Så bittert : (

    Så OM du väljer Spanien - räkna inte med support när det gäller kortison-bitarna. De brydde sig bara om mitt TSH-värde (vilket iofs var bra för det hade inte Riga brytt sig om). I övrigt är jag nöjd med Spanien. Inte så snabba på mejl-svar men det var inget direkt problem för mig. 

    Lycka till!


  • xxx4

    Tack! Ledsen för ditt missfall förstår så väl att det känns bittert speciellt då du inte fått stöd i din behandling. Alla dessa försök tar så mycket kraft.

    Bra med dina erfarenheter då vi också varit i kontakt med IM. Vore intressant att veta hur ni tänkte när ni valde IM, hur många ÄD ni gjort innan o försök på IM. Fick ni blastocyster hur många? Hur många sattes in och har ni några kvar? Hur valde ni donator? Känner ni till andra som varit på IM o hur de lyckats? Valde ni IMs dyra garantiprogram, vad fick ni betala? IM själva säger att de har mycket hög success rate. Vår spanska klinik brydde sig inte om TSH ( men har ju inte högt värde heller) utan mest om östrdiolvärdet o slemhinnans tjocklek. De var behjälpliga med immunmedicin utom IL dropp.

  • mom2012

    Någon som har några påsar Intralipider kvar från sina IVF /ÄD försök och kan tänka sig att sälja? PM'a mig I så fall

  • Hjärtefröjd
    mom2012 skrev 2015-07-19 18:37:28 följande:

    Någon som har några påsar Intralipider kvar från sina IVF /ÄD försök och kan tänka sig att sälja? PM'a mig I så fall smile1.gif


    Jag har det, men verkar inte kunna skicka meddelande till dig. Kontakta mig istället!
  • trex2013

    Lycka till nu! ????


    Ananda Balaganapati skrev 2015-07-15 09:08:43 följande:

    Liten uppdatering från mig... Just varit i Aten och återfört embryon. Men, det blev en stressfylld upplevelse. Hade en immunattack förra veckan som gjorde min kropp helt konstig. Hormonnivåerna sjönk kraftigt samt fick både diarré och candida. Dr D tror jag fick något virus som satte igång allt. Tack och lov visade blodproverna på ET-dagen mycket bättre värden igen och dagen efter ET mycket bra. Skönt... Hoppas bara att det inte påverkat de små embryona och implantationen. Visar immunförsvaret är viktigt att ha i balans och att det påverkar så mycket annat. 

    En fråga till er som tar neupogen. Har ni behövt ta färre IL när ni även tagit/tar neupogen än när ni inte tar/tagit neupogen? 

    Kram till er alla som kämpar och alla er som som lyckats och visar att det går


    Ananda Balaganapati skrev 2015-07-15 09:08:43 följande:

    Liten uppdatering från mig... Just varit i Aten och återfört embryon. Men, det blev en stressfylld upplevelse. Hade en immunattack förra veckan som gjorde min kropp helt konstig. Hormonnivåerna sjönk kraftigt samt fick både diarré och candida. Dr D tror jag fick något virus som satte igång allt. Tack och lov visade blodproverna på ET-dagen mycket bättre värden igen och dagen efter ET mycket bra. Skönt... Hoppas bara att det inte påverkat de små embryona och implantationen. Visar immunförsvaret är viktigt att ha i balans och att det påverkar så mycket annat. 

    En fråga till er som tar neupogen. Har ni behövt ta färre IL när ni även tagit/tar neupogen än när ni inte tar/tagit neupogen? 

    Kram till er alla som kämpar och alla er som som lyckats och visar att det går


  • trex2013

    Hej, åh har du redan fått svar? Inget kul besked men bra att få ordning på detta! :) Jag har fått brev från kliniken att de mottagit mitt paket och att det skulle ta ca 6 dagar tills besked. Men Penny kanske väntar med resultaten tills jag besöker dem nästa vecka?


    AnnC skrev 2015-07-14 20:48:30 följande:

    Hjälp!!

    Har fått svar på infektions screening hos serum, visade kronisk infection with ureaplasma and bacterial load. Någon som fått samma svar? Vad menas med bacterial load?

    Erythromycin fick jag rekommenderat, nån som behandlats med det? Motsvarar det någon annan antibiotika tro tänkte på vibramycin t ex eller är det helt annat behandling?

    Nån som lyckats få recept på det i Sverige efter denna typ av provtagning och hur bar ni er åt?

    Hoppas på svar, är för trött för allt efter en lång dag så kommer man hem o läser mailen o får lite lätt panik...


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!