• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • xxx4

    Lycka till nu!! Låter som förutsättningarna är väldigt goda o att du är i trygga händer. Ruva nu med lugnt. Tumhållningar o kramar!


    längtansmamma skrev 2015-07-29 07:56:05 följande:

    Jaha då är det dags att åka hem från Aten, med två små frön insatta som förhoppningsvis en eller båda ska ta sig. Jag har gjort ÄD hos Dr D med immunologibehandlingsstöd. Var här o Juni och lämnade blod och pratade med honom, därefter har han konstaterat att.mitt immunförsvar är överaktivt och jag har fått Il-dropp och som ni andra ätit diverse vitaminer och progynon o kortison. Har 2 Misslyckade IVFer med egna ägg bakom mig samt 3 Är-försök I Prag, på Gennet (varav ett frysförsök) och nu provar vi detta.

    Vi Kan bara önska det går vägen nån gång för visst är det tröttsamt att leva i denna längtan-efter-barn-bubbla... Tänk vad alla.vi kämpar, om de andra visste eller förstod bara hälften!

    Jag är lite orolig eller snarare bekymrad när Dr D frågar om jag känner si eller så, tex svullna bröst och du känner kanske lite mer än för några dagar sen och jag bara näej. Jämför jag med Pragflrsöken är der väldigt lugnt i kroppen, hoppas min kropp var tillräckligt förberedd nu bara.Å andra sidan proppade se mig så full med hormoner de gångerna att det var nog inte heller bra. Dimitri tror mer på att lugna kroppen som jag förstått det och förbereda den lite mer på en lagom nivå. Två tip-top blastocyster har jag iaf satt in och värdena ser bra ut säger han då vad han jag göra mer nu.


  • GrukanGrace

    Det var inte dig och din man vi träffade i väntrummet? Hos DrD? I måndags?


    längtansmamma skrev 2015-07-29 07:56:05 följande:

    Jaha då är det dags att åka hem från Aten, med två små frön insatta som förhoppningsvis en eller båda ska ta sig. Jag har gjort ÄD hos Dr D med immunologibehandlingsstöd. Var här o Juni och lämnade blod och pratade med honom, därefter har han konstaterat att.mitt immunförsvar är överaktivt och jag har fått Il-dropp och som ni andra ätit diverse vitaminer och progynon o kortison. Har 2 Misslyckade IVFer med egna ägg bakom mig samt 3 Är-försök I Prag, på Gennet (varav ett frysförsök) och nu provar vi detta.

    Vi Kan bara önska det går vägen nån gång för visst är det tröttsamt att leva i denna längtan-efter-barn-bubbla... Tänk vad alla.vi kämpar, om de andra visste eller förstod bara hälften!

    Jag är lite orolig eller snarare bekymrad när Dr D frågar om jag känner si eller så, tex svullna bröst och du känner kanske lite mer än för några dagar sen och jag bara näej. Jämför jag med Pragflrsöken är der väldigt lugnt i kroppen, hoppas min kropp var tillräckligt förberedd nu bara.Å andra sidan proppade se mig så full med hormoner de gångerna att det var nog inte heller bra. Dimitri tror mer på att lugna kroppen som jag förstått det och förbereda den lite mer på en lagom nivå. Två tip-top blastocyster har jag iaf satt in och värdena ser bra ut säger han då vad han jag göra mer nu.


  • xxx4

    Vart tog du vägen? Många har svarat o har ställt en del viktiga frågor. Vi finns här för att stötta o hjälpas åt för att till slut lyckas! Kramar


    lever på hopp skrev 2015-07-27 18:12:43 följande:

    Hej!

    Jag har läst på familjeliv i många år men aldrig skrivet något, trodde jag skulle skriva när jag hade lyckats, men tyvärr jag är så desperat och behöver hjälp, för jag vet inte vad vi kan göra mer. Sitter nu och väntar ut mitt 15 missfall. Alla mina missfall är runt vecka 7-9. Vi har sett hjärta på alla förutom denna gång. Har gjort ivf/fet perfekt blastocyst pgs/ new generation screening i USA + immune behandling intralipid, 25 mg prednisolone, progesterone , estradiol, d vitamin, folic acid, gluten fri mat och äter bara organic mat.

    Har en autoimmun sjukdom som är under kontroll.

    Gjorde min immune test hos Dr. George Ndukwe i London

    Jag är så förtvivlad vet inte vad jag ska göra mer.

    Tacksam för svar!


  • lillebob

    Puh, varför ska det vara så svårt!! Satte in våra 2 sista embryon m full immunsupport, allt var i toppform igen utan resultat, Peny kan inte förstå varför! Shit vad det suger i kropp å plånbok!!
    Peny tycker vi ska köra igen, har 2 möjligheter:
    1. Donator + make
    2. Donator + donator
    + ny betalning till serum! Behöver verkligen vinna på lotto, dessa 2 ggr känns ju helt bortkastade, var såååå säker på att det skulle vara vår tur efter 10 års kämpande!!
    Vad skulle ni gjort? Undrar ju om vi kanske kan på egen hand nu när hc är borta! Kram på er alla!

  • blåvingen

    Upplever samma dilemma som dig Lillebob, på Serum, lugnt immunförsvar(tom ingen reaktion på myggbett) finfina och många ägg samt 11 mm slemhinna. Jag tror inte riktigt att lösningen ligger i andra ägg oavsett var de kommer ifrån. Då är det något annat som fallerar, det visar ju många här med svårigheter med ÄD försök trots lugnt immunförsvar
    Nu blir det kanske hemmaförsök med Letrozole Femara, som jag får resultat av och sedan att leta efter Embryogen varianter.
    För jag menar att oavsett var äggen kommer ifrån och om man har en fin slemhinna, inga direkta bakterier och lugnt immunförsvar så är det något annat som inte funkar....Embryogen sägs öka kommunikationen mellan ägg och kvinnans slemhinna, titta gärna på Youtubefilmer för mer förklarande

  • pink lily

    Tack för tips om probiotika för underlivet! Lactocare fem. verkar inte tillverkas längre. Frakt på 229:- fr Danmark av ev restlagerförpackn. är lite dyrt. Testar Femiflor, samma bakterier fast utan tranbärsextrakt. Kan undra hur stor roll tranbären spelar?

    Lillebob, blev rekommenderad ÄD, men har själv valt ED. Kliniken i Tjeckien lämnar garanti för ett minsta antal blaston vid ED, men ej vid ÄD. Så säkra är de på att de har bra donatorer. Dock ej sett statistiskt bevis för hur mycket större andel ED som skulle ge graviditet, än ÄD. Men, tror jag sett det nämnt att vid ED är chansen större till graviditet. Är inte ED billigare också, då du funderar över kostnaden också? Serum har ett paket där man står stand-by för ED, vid andras behandling med donation, kostar betydligt mindre. Lycka till!

  • pink lily

    Har inte påbörjat någon Aten-behandling än, förutom tidigare genomgått antibiotikakuren på en månad. Tog dock ett FBC för att sk kolla läget, och se hur aktivt el lugnt immunförsvaret är just nu.

    Många värden låg i mitten av referensintervallen, vilket jag tolkar som bra. Dock några som stack ut:

    Blodbristproverna visade högsta referensvärdena för MCV och Erc(B)-MCH.

    Kopplas till ev problem med B12?

    Immunförsvarsproverna visade värdet 0,14 för Eosinofila granulo, vilket har ett referensintervall på 0,0-0,6. Alltså låg det högre än det borde.

    Konstaterades även Makrocytos.

    Är det någon som kan ge lite input på hur man ska hantera dessa värden som läkaren säger är helt normala, men som jag tänker kan spela roll vid fertilitetsproblem? Eos... är ju faktiskt högre än normalt. Vill förbereda mig och få normala/lägre värden innan Aten-behandling om det går. Tack

  • Frk Röd
    lillebob skrev 2015-07-30 10:26:43 följande:

    Puh, varför ska det vara så svårt!! Satte in våra 2 sista embryon m full immunsupport, allt var i toppform igen utan resultat, Peny kan inte förstå varför! Shit vad det suger i kropp å plånbok!!
    Peny tycker vi ska köra igen, har 2 möjligheter:
    1. Donator + make
    2. Donator + donator
    + ny betalning till serum! Behöver verkligen vinna på lotto, dessa 2 ggr känns ju helt bortkastade, var såååå säker på att det skulle vara vår tur efter 10 års kämpande!!
    Vad skulle ni gjort? Undrar ju om vi kanske kan på egen hand nu när hc är borta! Kram på er alla!


    Beklagade verkligen att det inte fungerade den här gången heller. Har ni kollat din mans spermier så inget felar där? Har ni haft samma kvinnliga donator varje gång? Kanske kan ED vara ett alternativ för att få ner kostnaden vid nästa försök?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!