• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • GrukanGrace

    Ja nu sitter jag i soffan rakt upp och ner. Har kört runt mellan olika kliniker, några saknar bemanning och gör bara det mest akuta, andra behöver en svensk remiss = moment 22, andra säger bara nä.

    Pratade med Marie i Sthlm hon visste ingen annan som hjälpte till.

    Har pratat med kph Storkkliniken de ville ha konsultation och utvärdering av ev IVF mm jag förklarade flera gånger att allt redan var utrett och att jag bara vill ha satt dropp. Slutade med att jag skulle skicka alla papper (många). Så ska de titta och återkomma. ????


    xxx4 skrev 2015-08-06 12:08:02 följande:

    Stackars dig låter jättejobbigt att jaga detta o ha stressen att Dr D ser att det behövs.bor själv i Stockholm så vet inte något om Malmö men kan du inte ringa någon fertilitetsmottagning o beskriva din situation o väjda om hjälp. Säga som det är att ni kämpar så hårt o att det är mycket som står på spel nu. Hoppas du får hjälp snart. Kram


  • GrukanGrace

    Ok tack se mitt svar ovan.

    Jag kollar av Copenhagen fertility center.

    Tack


    pink lily skrev 2015-08-06 12:55:27 följande:

    Grukan. För dropp finns fertilitetsklinik i K-hamn där kan få hjälp, fick tipset i tråden. Kommer inte ihåg exakt vad namnet är nu. Kan ha varit kliniken Copenhagen Fertility center.

    Annat tips är kända Storkklinik i K-hamn där barnmorskor och sjuksköterskor fertilitetsbehandlar utan läkares ordination. De borde väl kunna hjälpa med dropp oxå?! Googla för telnr. Generellt sett mer intresse för immunbeh på danska sidan ...

    Lycka till!


  • HRE
    GrukanGrace skrev 2015-08-06 14:01:16 följande:

    Ja nu sitter jag i soffan rakt upp och ner. Har kört runt mellan olika kliniker, några saknar bemanning och gör bara det mest akuta, andra behöver en svensk remiss = moment 22, andra säger bara nä.

    Pratade med Marie i Sthlm hon visste ingen annan som hjälpte till.

    Har pratat med kph Storkkliniken de ville ha konsultation och utvärdering av ev IVF mm jag förklarade flera gånger att allt redan var utrett och att jag bara vill ha satt dropp. Slutade med att jag skulle skicka alla papper (många). Så ska de titta och återkomma. ????


    Åh, jag känner med dig. Mitt förra försök misslyckades eftersom apoteket inte beställt hem dropp så jag inte fick det i tid. Jag bor själv i Skåne och hade turen att min lokala vårdcentral gjorde detta (Skurup) och när de inte ville längre så tog en väninna över. Tyvärr vet jag ingen som gör det i Malmö - ringde också runt till alla.

    Tjata på Stork om det är där de kommit längst. Maila allt till dem och be på dina bara knän.

    Försök få en läkare att skriva remiss så kan det ev. bli lättare på en svensk vårdcentral.

    Det är helt för jäkligt att detta är så svårt - tar inte ens så lång tid och man är ju beredd att betala. Mitt råd till alla här har varit att boka in massor med dropp så just detta inte händer.

    Jag känner verkligen med dig.
  • längtansmamma
    GrukanGrace skrev 2015-08-05 20:27:42 följande:

    Åh håller tummar och tår för er. En tumme och en tå ????

    Stor kram!


    Tack xxx4 och GrukanGrace. Och ja det måste du gjort något rätt med. Mormödrar dom vet bäst dom som jag brukar säga. He he 

    Jag säger bara en sak. HCG 275!!! YES! Där satt den!  

    Lever på små moln nu om än i utrogestan-snurr-dimma och även om jag vet att det är mycket som kan skita sig så spelar det ingen roll just nu... 

    Just idag är jag glad, just idag mår jag bra, just idag är jag gravid!

    Vi har kommit över en milstolpe, har tidigare bara haft 5 o 15 i HCG värde på ÄD-försöken (mina egna IVF-försök vet jag inget om, då mättes inte hcg:n) och då är jag supernöjd med detta (dag 5+10 i embryonas liv), men nu har den/dem för första gången satt sig på riktigt! Nu är det bara 35 veckor kvar... Typ!

    275!!!!!

    En mycket glad längtansmamma
  • JZ79
    längtansmamma skrev 2015-08-06 16:56:13 följande:
    Tack xxx4 och GrukanGrace. Och ja det måste du gjort något rätt med. Mormödrar dom vet bäst dom som jag brukar säga. He he 

    Jag säger bara en sak. HCG 275!!! YES! Där satt den!  

    Lever på små moln nu om än i utrogestan-snurr-dimma och även om jag vet att det är mycket som kan skita sig så spelar det ingen roll just nu... 

    Just idag är jag glad, just idag mår jag bra, just idag är jag gravid!

    Vi har kommit över en milstolpe, har tidigare bara haft 5 o 15 i HCG värde på ÄD-försöken (mina egna IVF-försök vet jag inget om, då mättes inte hcg:n) och då är jag supernöjd med detta (dag 5+10 i embryonas liv), men nu har den/dem för första gången satt sig på riktigt! Nu är det bara 35 veckor kvar... Typ!

    275!!!!!

    En mycket glad längtansmamma
    Stort grattis!!!
  • längtansmamma
    GrukanGrace skrev 2015-08-06 14:01:16 följande:

    Ja nu sitter jag i soffan rakt upp och ner. Har kört runt mellan olika kliniker, några saknar bemanning och gör bara det mest akuta, andra behöver en svensk remiss = moment 22, andra säger bara nä.

    Pratade med Marie i Sthlm hon visste ingen annan som hjälpte till.

    Har pratat med kph Storkkliniken de ville ha konsultation och utvärdering av ev IVF mm jag förklarade flera gånger att allt redan var utrett och att jag bara vill ha satt dropp. Slutade med att jag skulle skicka alla papper (många). Så ska de titta och återkomma. ????


    Fy vad tufft för dig. Hur pass bråttom är det med dropp för din del (sorry om jag inte läst tråden bakåt). Är det nu på stört du ska börja ta?  Pratade med en tjej som jobbar som syrra igår i ett annat ärende och hon jobbade jämt nu eftersom det är semestertider, men det bör lätta nästa vecka. När kommer de på din klinik tillbaka?
  • GrukanGrace

    Har pratat med båda och skickat alla intyg och papper men båda sa nä.

    Så det blir inget dropp för oss denna cykel.

    Marie i Sthlm visste inte heller någon. Men nästa cykel får vi väl boka resa dit upp och få hjälp.

    Försöker hålla ångan uppe.

    Om någon får tips på skånehåll så tas det tacksamt emot hade varit skönt att slippa pendla.

    Kram


    pink lily skrev 2015-08-06 12:55:27 följande:

    Grukan. För dropp finns fertilitetsklinik i K-hamn där kan få hjälp, fick tipset i tråden. Kommer inte ihåg exakt vad namnet är nu. Kan ha varit kliniken Copenhagen Fertility center.

    Annat tips är kända Storkklinik i K-hamn där barnmorskor och sjuksköterskor fertilitetsbehandlar utan läkares ordination. De borde väl kunna hjälpa med dropp oxå?! Googla för telnr. Generellt sett mer intresse för immunbeh på danska sidan ...

    Lycka till!


  • GrukanGrace

    Åh så underbart skoj! Nu blev jag glad!!!!

    Och jag håller med dig jag brukar nästan fira lite i förväg med argumentet att annars får man kanske inte fira alls ????

    Men så skoj! Och att vi sågs i Athen ???? tänker se det som ett tecken ???? (även om jag inte tror på sånt )


    längtansmamma skrev 2015-08-06 16:56:13 följande:

    Tack xxx4 och GrukanGrace. Och ja det måste du gjort något rätt med. Mormödrar dom vet bäst dom som jag brukar säga. He he 

    Jag säger bara en sak. HCG 275!!! YES! Där satt den!  

    Lever på små moln nu om än i utrogestan-snurr-dimma och även om jag vet att det är mycket som kan skita sig så spelar det ingen roll just nu... 

    Just idag är jag glad, just idag mår jag bra, just idag är jag gravid!

    Vi har kommit över en milstolpe, har tidigare bara haft 5 o 15 i HCG värde på ÄD-försöken (mina egna IVF-försök vet jag inget om, då mättes inte hcg:n) och då är jag supernöjd med detta (dag 5+10 i embryonas liv), men nu har den/dem för första gången satt sig på riktigt! Nu är det bara 35 veckor kvar... Typ!

    275!!!!!

    En mycket glad längtansmamma


  • GrukanGrace

    Tack

    Stork sa blankt nä efter att de fått alla underlag.

    Men det löser sig. Vi får vänta. Och i värsta fall får jag åka till Sthlm nästa månad.

    Kram


    HRE skrev 2015-08-06 14:50:41 följande:

    Åh, jag känner med dig. Mitt förra försök misslyckades eftersom apoteket inte beställt hem dropp så jag inte fick det i tid. Jag bor själv i Skåne och hade turen att min lokala vårdcentral gjorde detta (Skurup) och när de inte ville längre så tog en väninna över. Tyvärr vet jag ingen som gör det i Malmö - ringde också runt till alla.

    Tjata på Stork om det är där de kommit längst. Maila allt till dem och be på dina bara knän.

    Försök få en läkare att skriva remiss så kan det ev. bli lättare på en svensk vårdcentral.

    Det är helt för jäkligt att detta är så svårt - tar inte ens så lång tid och man är ju beredd att betala. Mitt råd till alla här har varit att boka in massor med dropp så just detta inte händer.

    Jag känner verkligen med dig.


  • GrukanGrace

    Vi hoppade in på dag 18 i vår behandlingsplan (var dag 9 när vi var i Athen) och eftersom allt känns bra tyckte DrD att vi skulle ta droppet snarast.

    Det ska ju vara ÄL +\- 2 dagar och nu är Det dag +4 så att åka till Sthlm på lördag känns ju för sent?! Ellerhur?

    Jag har droppet så allt jag behöver är någon som är villig att sätta det. Jag har en väninna som är syrra men hon vågar inte göra det hemma eftersom jag är så lättantändlig min kropp är på helspänn och om jag får en allergisk reaktion så vill hon vara på klinik/med en läkare. Men i förlängningen så bör hon kunna hjälpa mig.

    Kram och GRATTIS igen!!!!!


    längtansmamma skrev 2015-08-06 17:02:22 följande:

    Fy vad tufft för dig. Hur pass bråttom är det med dropp för din del (sorry om jag inte läst tråden bakåt). Är det nu på stört du ska börja ta?  Pratade med en tjej som jobbar som syrra igår i ett annat ärende och hon jobbade jämt nu eftersom det är semestertider, men det bör lätta nästa vecka. När kommer de på din klinik tillbaka?


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!