• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • blåvingen

    Jag skulle ha tagit en kort kur Flagyl fram till transfer dagen. Pratade med Peny även om detta och hon tyckte att det var bra. Om man tidigare har haft bakterieinfektion så har jag alltid fått en kort antibiotikakur trots att jag tidigare har gjort 30 dagars kuren. Viktigt dock att man inte tar alltför få dagar för då finns det en risk att bakterierna utvecklar resistens. Jag har tidigare tagit Prixina eller Doxy som sådana uppstarts kurer, men jag föredrar Flagyl eftersom den tar bort aneroba bakterier( sådana som klarar sig utan syre) och tar bort även en del parasiter

  • blåvingen

    Grukan Grace: De där värdena ser ju alldeles ok ut! Om man sagt bortser ifrån högt TFn alfa som är en cytokin som framgår i resultatet. Det skall tryckas ner och ett annat cytokin som heter GM-CSF skall tryckas upp.
    Jag bifogar Sarah Robertsson pdf ifrån Adelaide University, vars studier har lett fram till embryogen/embryoblast. Titta gärna bild nr 10 för de olika cytokinerna
    www.aab.org/images/aab/pdf/2013/CRBPTT/Cytokines%20C13.pdf

  • xxx4

    Hej har nu fått min gyn att skriva ut antibiotikan som Penny rekommenderat. Glömde fråga om probiotika vet du om detta går att köpa utan recept? Skall visst ta det för magen 20 mg i samband med kuren. Har era män ätit lika lång kur ni har gjort?

  • MrsHK

    Intressant höra hur det går för alla, håller tummar och tår för er alla i väntan på att själv starta ÄD under hösten....Allmän fråga ang förvaring av intralipid..glömde lägga i kylen...tror det var ohälsosamt varmt inomhus en vecka i somras och nu måste jag kasta bort allt?

  • blåvingen

    Jag vände mig till gyn i Nacka som hjälpte mig med förskrivningen till min man, han fick då doxy och Flagyl, medans jag åt Serums variant med Zithromax(erymax) och Doxy, vi tog ingen probiotika men han tog dock lite lugnande för magen. Probiotika köpte jag receptfritt på mitt vanliga apotek. Jag försökte även att undvika mjölkprodukter (för att det kan vara svårare att ta upp antibiotikan)och socker (grogrund för andra bakterier som kan ta över när man tar bort andra) under perioden. Men jag åt hela kuren och han också men jag märkte först min egentliga förbättring med Flagyl som jag åt några månader senare.

  • xxx4

    Tack för bra info! Då ska jag höra med annan gyn åt mannen. Kanske även V C . Bra att probiotika finns på Apoteket. Jag behöver ju vara extra försiktig med magen då jag har UC. Vad är det för skillnad på Flagyl o vad kände du för förbättring då? Jag har ju blivit diagnostiserad med Hidden klamydia men har inte känt av något.


    blåvingen skrev 2015-08-10 13:36:00 följande:

    Jag vände mig till gyn i Nacka som hjälpte mig med förskrivningen till min man, han fick då doxy och Flagyl, medans jag åt Serums variant med Zithromax(erymax) och Doxy, vi tog ingen probiotika men han tog dock lite lugnande för magen. Probiotika köpte jag receptfritt på mitt vanliga apotek. Jag försökte även att undvika mjölkprodukter (för att det kan vara svårare att ta upp antibiotikan)och socker (grogrund för andra bakterier som kan ta över när man tar bort andra) under perioden. Men jag åt hela kuren och han också men jag märkte först min egentliga förbättring med Flagyl som jag åt några månader senare.


  • blåvingen

    Jag hade ju Ureaplasma som konstaterades på Serum.Tror att det spreds sig efter missfallen då allt förvärrades, med ledvärk, nattsvettningar och karpaltunnelsyndrom. Dessa förbättrades först efter Flagylkuren so även tog bort de aneroba bakterierna och babesia som är en parasit som lever i de röda blodkropparna. Är helt symptomfri idag;)))
    Så här skriver Agate i Fertility Friends ang medicinering och H chlamydia:

    4.2.9   What is the treatment for Chlamydia?
    The protocol pioneered by Serum and currently used by Dr Gorgy is
    Day 1: 4 x Flagyl (metronidazole) 500mg = 2g
    Day 2: 4 x zithromax (azithromycin) 250mg = 1g
    Day 3-24: Vibramycin 100mg am and pm (Doxycycline)
    Day 25: 4 x zithromax 250mg = 1g
    As I understand it, the purpose of the flagyl is mainly to deal with any anaerobic infections that you may have before tackling the Chlamydia.   The azithromycin is the same dose as commonly used in UK GUM clinics (but in this protocol it is used twice).  The doxycyline is the same dose as commonly used but in this case its taken for 21 days rather than the more common 7-10 days.  Bear in mind that for some conditions, antibiotics in doses like these are commonly taken for months ? but on the other hand, antibiotics should never be taken unnecessarily because of the risk of increasing antibiotic resistance ? so it would not be a good idea for these longer courses to be taken routinely for everyone who picks up Chlamydia.

    It is important not to drink alcohol within 48 hours of taking flagyl as it can make you feel very nauseous. 

  • blåvingen

    Jag hade nog slängt Intralipid påsen eftersom det är en fettlösning och dessa är alltid känsliga för värme.
    De kostar ju inte så mycket jämfört med så mycket annat i de här sammanhangen:)

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!