• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare

    Onelife - eftersom inboxande inte verkar funka nu så skriver jag här istället.
    Du och Hjärtefröjd håller ju båda på med barn nr2 nu och har tidigare
    varit hos Dr D. Kanske ni stötta varandra?
    Så här skrev Hjärtefröjd i tråden tidigare i år:

    Då jag blev gravid helt oväntat innan vi ens påbörjat våra syskonförsök, så medicinerade jag inget före, men började samma dag som jag plussade. Eftersom vi planerade syskonförsök efter sommaren så hade jag redan börjat bunkra upp med mediciner hemma, så jag hade ett lager av IL, pred, trombyl, fragmin och progesteron.

    Samma dag som jag plussade fick jag IL och sen har jag tagit det var tredje vecka. Jag planerar att fortsätta till vecka 20-22 ungefär. Fragmin började jag också med omgående och kommer att fortsätta så länge mina sprutor räcker (just nu till vecka 32-33 nån gång) och försöka få tag på fler sprutor under tiden. Även tombyl kommer jag fortsätta med så länge som möjligt. Pred tar jag bara 5 mg/dag denna gång och kommer att sluta i vecka 12-13, då min ask är slut.

    Jag går helt enkelt på magkänslan och erfarenheter från förra graviditeten den här gången och har ingen kontakt med Dr D. 

  • Hjärtefröjd
    UndrandeSökare skrev 2015-09-17 13:28:52 följande:

    OneLife - prata med Hjärtefröjd, hon är i samma sits som dig.
    Hon har också varit till Dr D tidigare och fått ett barn och nu kör hon
    gång nr2 på egen hand utan kontakt med Dr D.
    Endera får du be om Dr Ds hjälp denna gång(och betala) eller köra på egen hand. Du hittar ingen läkare i Sverige som använder Dr Ds metod med att avläsa blodprovsresultat.


    Ja precis, jag kör på magkänsla under den här graviditeten och slutade med IL någon gång kring vecka 20. Nu är jag i vecka 31 och tar fragmin och trombyl varje dag och har en BM och läkare som "stöttar" behandlingen och erbjuder flödes-UL och TUL under graviditeten.

    Mejla mig om du vill, tyvärr har jag inga IL-påsar kvar, annars hade du gärna fått de!
  • OneLife
    Hjärtefröjd skrev 2015-09-17 15:40:26 följande:
    Ja precis, jag kör på magkänsla under den här graviditeten och slutade med IL någon gång kring vecka 20. Nu är jag i vecka 31 och tar fragmin och trombyl varje dag och har en BM och läkare som "stöttar" behandlingen och erbjuder flödes-UL och TUL under graviditeten.

    Mejla mig om du vill, tyvärr har jag inga IL-påsar kvar, annars hade du gärna fått de!
    Grattis till graviditeten och att du lyckats på egen hand! :)

    Jag har funderat på att köra på magkänsla, men har inte bestämt mig om jag vågar chansa.. Ska man då ta il regelbundet, som du, eller gå efter när man fick dropp under förra grav..hmm..

    Jag blev oplanerat gravid i mars i år, men det slutade i ett tidigt mf. Den gången började jag med sprutor och pred när jag plussade, och inget dropp..

    I vilket fall som helst så behöver jag få tag på IL och prednisolon! Någon som har en lösning?

    Kram på er alla som kämpar och hjälps åt!
  • UndrandeSökare

    OneLife- Hör i tråden om det är någon som är på väg ner för att träffa Dr D eller Penny snart och fråga om de kan köpa med sig lite IL och pred hem till dig?
    Behöver du ha droppgrejor också?

    Annars är ju alternativet att du själv åker ner till Grekland och handlar medicinerna du behöver och hoppas att du inte fastnar i kontroll på flygplatsen.

    Alternativt att du kontaktar Dr D ang.syskonförsök och fråga vad det
    skulle kosta dig med hans medicinsupport..

    Lycka till.

  • UndrandeSökare

    Om du betalar för Dr Ds support kommer ha förse dig med EU-recept på alla mediciner som du behöver de kan du lösa ut på svenskt Apotek. Dock blir det då utanför högkostnadsskyddet så man måste betala 100% av medicinkostnaden.

  • OneLife

    Tack för dina svar!

    Jag tänkte börja med att höra om där är någon snäll själ som snart ska ner till Grekland och kan tänka sig köpa till mig? :)

  • Zinfandel
    UndrandeSökare skrev 2015-09-17 13:18:58 följande:

    Studier har visat att kvinnor som får upprepade missfall kan få en injektion immunglobulin för att minska missfallsrisken.

    Källa:
    http://www.niomanader.se/missfall/

    Är det någon av er i tråden som fått en sådan injektion?


    Ivig har använts väääldigt mycket i UK & USA men man har mer och mer gått över till IL eftersom det är smidigare, billigare, färre biverkningar och samma resultat. Jag har provat Gammanorm & Octagam, Fascinerande att Christiansen provat det Solig

    OneLife - hör av dig Hjärta
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!