• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pink lily

    Aylak, styrkekram! Du har dock tagit ett jättesteg som blivit gravid, och om jag förstått det rätt så har Dr D fortf kvar en del åtgärder - i sin verktygslåda - att arbeta med på dig. Lycka till nästa gång!

  • aylak
    Zinfandel skrev 2015-10-07 12:37:38 följande:

    Aylak: jag vet alltför många som störtblött med klumpar och hinnor och allt men som fött levande, friska barn så håll ut men gör så många vul du kan, ta extra c-vit och järn!! {#emotions_dlg.flower} Håller tummarna! Hjärta



    Redan47 skrev 2015-10-07 13:59:52 följande:

    Instämmer m tidigare svar... Och vila! Stilla blödning oxå genom att låta hjärtfrekvens komma i vila. Precis som när du skurit dig. 
    Instämmer- dra inga förhastade slutsatser! Fortsätt medicin och progestoron!!!! Tom öka sistnämnda. Ta fler hcg oxå om det är lättare än få till VUL. Kombinera dessa. Håller tummar!!!!


    Stort tack för mycket bra tips och omtanke!!!


    Tack ALLA för varma tankar, stöd och pepp!!!

    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}


     


    Tyvärr var det nog oundvikligt denna gång när jag väl började blöda, iom att hcg sjönk mycket snabbt. Känns bra mitt i allt elände att känna att vi iaf gjorde allt vi kunde ända från start och in i det sista. Och för mig är att ha lyckats bli gravid ändå ett stort kliv framåt och iom det är hoppet ändå något större nu att vi till sist kan komma att lyckas - kanske. Förhoppningsvis!

    Vi hade hopp in i det sista, det som såg ut som en hinnsäck som satt kvar på samma ställe när jag var inne på gynakuten igår eftermiddag. Och jag lyckades t.o.m. få hjälp att sätta mitt dropp där och då - jag får det ju av dubbla anledningar, jag har lite problem med näringsupptaget. Och det var utifrån den informationen som man till sist ändå tyckte sig kunna ge mig droppet. De var mycket mycket oroliga för juridiken, avsaknaden av korrekt ordination, men var supergulliga och löste ut det. Jag undrar hur en korrekt ordination ska se ut för att det ska vara lättare för oss att få hjälp inom landstingen? Vem är ytterst ansvarig att svara på det? Men sen när droppet precis gått klart så kom hcg-svaret tillbaka och då var det ju tyvärr inte mycket mer att göra...


    Känner mig lite medtagen, svimningsattacker under natten och störtfloder, men nu verkar det förhoppningsvis som det lugnat sig något. Har fått mycket bra stöd både på Rmc och gynakuten. Telefonjouren under natten när det ett tag var lite gränsfall till kritiskt var suverän. Alltid så positivt överraskad när någon del av svensk kvinnosjukvård fungerar kanonbra! Flört

    Kram till era alla kämpekvinnor!!! Hjärta

  • trex2013
    aylak skrev 2015-10-08 10:43:49 följande:

    Redan47 skrev 2015-10-07 13:59:52 följande:

    Instämmer m tidigare svar... Och vila! Stilla blödning oxå genom att låta hjärtfrekvens komma i vila. Precis som när du skurit dig. 
    Instämmer- dra inga förhastade slutsatser! Fortsätt medicin och progestoron!!!! Tom öka sistnämnda. Ta fler hcg oxå om det är lättare än få till VUL. Kombinera dessa. Håller tummar!!!!


    Stort tack för mycket bra tips och omtanke!!!


    Tack ALLA för varma tankar, stöd och pepp!!!

    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}


     


    Tyvärr var det nog oundvikligt denna gång när jag väl började blöda, iom att hcg sjönk mycket snabbt. Känns bra mitt i allt elände att känna att vi iaf gjorde allt vi kunde ända från start och in i det sista. Och för mig är att ha lyckats bli gravid ändå ett stort kliv framåt och iom det är hoppet ändå något större nu att vi till sist kan komma att lyckas - kanske. Förhoppningsvis!

    Vi hade hopp in i det sista, det som såg ut som en hinnsäck som satt kvar på samma ställe när jag var inne på gynakuten igår eftermiddag. Och jag lyckades t.o.m. få hjälp att sätta mitt dropp där och då - jag får det ju av dubbla anledningar, jag har lite problem med näringsupptaget. Och det var utifrån den informationen som man till sist ändå tyckte sig kunna ge mig droppet. De var mycket mycket oroliga för juridiken, avsaknaden av korrekt ordination, men var supergulliga och löste ut det. Jag undrar hur en korrekt ordination ska se ut för att det ska vara lättare för oss att få hjälp inom landstingen? Vem är ytterst ansvarig att svara på det? Men sen när droppet precis gått klart så kom hcg-svaret tillbaka och då var det ju tyvärr inte mycket mer att göra...


    Känner mig lite medtagen, svimningsattacker under natten och störtfloder, men nu verkar det förhoppningsvis som det lugnat sig något. Har fått mycket bra stöd både på Rmc och gynakuten. Telefonjouren under natten när det ett tag var lite gränsfall till kritiskt var suverän. Alltid så positivt överraskad när någon del av svensk kvinnosjukvård fungerar kanonbra! Flört

    Kram till era alla kämpekvinnor!!! Hjärta


    Skönt att höra att du fått bra hjälp av sjukvården!  ta hand om dig, stor kram!
  • aylak

    Jag har fått frågor om IL i min inkorg alldeles nyss. Tänker att det är en mer allmän fråga för forumet, så jag väljer att svara är:


    När jag hämtat ut beställningsvara som IL är har jag lämnat in receptet, apoteket har beställt och jag har kunnat hämta IL dagen därpå eller efter ytterligare någon dag. Receptet har varit kvar på apoteket fram tills dess att jag fått ut de mediciner jag beställt. Ibland har man sagt att man ska ta kontakt med dr D, vet inte om man sedan verkligen gjort det.
    Jag har haft recept med enbart IL, jag har också haft recept med IL, Fragmin och NaCl. Om jag inte hämtat ut alla mediciner har jag fått tillbaka receptet så jag kan hämta ut kvarvarande mediciner vid annat tillfälle. Apoteket har klistrat klisterlappar på receptet för att markera vad jag tagit ut varje gång.Dock har jag alltid haft "nya" recept varje gång jag gått till apoteket.
    Jag har aldrig upplevt problem med att använda mig av EU-recept, men har alltid varit extremt noga med att namnteckningen ser väldigt bra ut.Jag rekommenderar verkligen att vara noga med just detta!  I Linköping rekommenderar jag apoteket i Ryd eller på US i Södra entréen.

  • xxx4

    Känner med dig. Tack för att du delar med dig. Viktigast nu är att du faktiskt blivit gravid o kämpar vidare. Massor av styrkeKramar!


    aylak skrev 2015-10-08 18:29:41 följande:

    Jag har fått frågor om IL i min inkorg alldeles nyss. Tänker att det är en mer allmän fråga för forumet, så jag väljer att svara är:

    När jag hämtat ut beställningsvara som IL är har jag lämnat in receptet, apoteket har beställt och jag har kunnat hämta IL dagen därpå eller efter ytterligare någon dag. Receptet har varit kvar på apoteket fram tills dess att jag fått ut de mediciner jag beställt. Ibland har man sagt att man ska ta kontakt med dr D, vet inte om man sedan verkligen gjort det.

    Jag har haft recept med enbart IL, jag har också haft recept med IL, Fragmin och NaCl. Om jag inte hämtat ut alla mediciner har jag fått tillbaka receptet så jag kan hämta ut kvarvarande mediciner vid annat tillfälle. Apoteket har klistrat klisterlappar på receptet för att markera vad jag tagit ut varje gång.Dock har jag alltid haft "nya" recept varje gång jag gått till apoteket.

    Jag har aldrig upplevt problem med att använda mig av EU-recept, men har alltid varit extremt noga med att namnteckningen ser väldigt bra ut.Jag rekommenderar verkligen att vara noga med just detta!  I Linköping rekommenderar jag apoteket i Ryd eller på US i Södra entréen.


  • pink lily
    aylak skrev 2015-10-08 10:43:49 följande:

    Stort tack för mycket bra tips och omtanke!!!

    Tack ALLA för varma tankar, stöd och pepp!!!

     

    ... när jag var inne på gynakuten igår eftermiddag. Och jag lyckades t.o.m. få hjälp att sätta mitt dropp där och då - jag får det ju av dubbla anledningar, jag har lite problem med näringsupptaget. Och det var utifrån den informationen som man till sist ändå tyckte sig kunna ge mig droppet. De var mycket mycket oroliga för juridiken, avsaknaden av korrekt ordination, men var supergulliga och löste ut det. Jag undrar hur en korrekt ordination ska se ut för att det ska vara lättare för oss att få hjälp inom landstingen? Vem är ytterst ansvarig att svara på det? Men sen när droppet precis gått klart så kom hcg-svaret tillbaka och då var det ju tyvärr inte mycket mer att göra...

    Känner mig lite medtagen, svimningsattacker under natten och störtfloder, men nu verkar det förhoppningsvis som det lugnat sig något. Har fått mycket bra stöd både på Rmc och gynakuten. Telefonjouren under natten när det ett tag var lite gränsfall till kritiskt var suverän. Alltid så positivt överraskad när någon del av svensk kvinnosjukvård fungerar kanonbra! 

    Kram till era alla kämpekvinnor!!! 


    Korrekt ordination för dropp anges i Vårdhandboken, och där finns ett par uppgifter som saknas på receptet Dr D skrivit, å andra sidan tror jag också mkt hänger på vad personal i Sverige är vana vid att se/läsa. Men, t ex ska den sammanlagda volymen efter utspädning stå på ordinationen också.Natriumkloriden ska enligt reglerna för ordination också anges med styrka , 0.9%. Kanske blir det lättaree om Dr D skulle lägga till detta? Men, skulle kanske bli ett stort jobb då han utfärdar ordinationer mkt individuellt och med kort varsel, vilket ju är en tillgång och stor hjälp för oss :). Se länken för info i alla fall:

    www.vardhandboken.se/Texter/Lakemedelshantering/Ordination/
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!