• Äldre 17 Jan 20:32
    3987377 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987377

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 26 Nov 09:40
    Zinfandel skrev 2015-11-25 21:37:43 följande:

    Pipperoni: Jag har bott på Habitat och det är hur bra som helst och fantastisk service för allt du behöver! Finns dessutom 3 apotek alldeles i närheten (2 av dem i galleriorna tvärs över gatan). Progesteron=Utrogestan, köp massor och även aspirine Glad


    Vad bra! Då känner jag mig lugn.  
  • Äldre 26 Nov 09:41
    Solkattan skrev 2015-11-26 09:04:43 följande:

    Säger också köp utrogestan! Så mycket trevligare med dessa små vita bollar jämfört med de stora tvära lutinus kakorna !


    Utrogestan är uppskrivet! Håller med om att lutinus inte är någon favorit. Tar man Utrogestan vaginalt också? Eller oralt?
  • Äldre 26 Nov 11:28

    Kan tas både och. Typ transferdagen så rekommenderas oralt. Dock hört att man kan bli riktigt yr i bollen av dem oralt. Köpte utrogestan nu i Prag och körde med lutinus fram till återföringen. Sen bara utrogestanet.

    Sitter här o stirrar lite. Har svårt att fatta att vi åter igen har misslyckats. Försöker hitta historier på nätet om hur många ägg/embryodonations försök det krävs för att lyckas. Testade med en 20 mäts HCG sticka imorse. Med lite envishet så kan man ana 2 streck. Men om HCG 8 igår så borde streckets synts bättre ? Jag vet ju innerst inne att detta försök är över. Hade HCG 22 på dag 9 sist. Och HCG 21 på dag 7 sist. Och typ 32 på dag 16 innan dess. Alltid dessa kemiska graviditeter ! Min kropp måste vara världsbäst på att skrämma iväg embryon ? Kan man få nån form av medalj för det ? Väntar på svar ifrån dr d. Han måste snart tröttna på mig. Även han tyckte sist att det var exceptionellt att lyckas få tre kemiska graviditer på rad. Nu lägger jag till en fjärde. Hurra. Eller kanske inte. Jag undrat lite stilla VAD jag ska göra nu ? Känns som jag provat allt. Orkar inte mer. Just nu.

  • Äldre 26 Nov 11:37
    pink lily skrev 2015-11-25 19:58:15 följande:

    Tack alla snälla:)

    Detta är en stor, jättestor, delseger, tar en minut i taget ...

    Redan nojjar jag över att progesteronnivån gått ned sedan förra testet....

    Borde man börja smörja med kräm ?

    Solkattan, jag har heller knappt haft några symptom, bara morgonen efter ET.

    Nog därför lite chockad också.

    Tänker på dig och hoppas så att det lyckas.

    Kom ihåg att vi andra finns här för dig, vad som än händer och sker.... Kram


    Vad säger  Serum om Progesteronet?

    Om jag inte minns helt fel är progesterone ett hormon som kan variera lite från dag till dag och vilken tid på dygnet man tar det (någon får rätta mig om jag har fel här).

    Om Serum tycker det behövs stöd av Progesteron kanske du kan få tex Lutinus utskrivet av en svensk gyn? Så du får det på högkostnadsskydd/frikort. 

  • Äldre 26 Nov 11:45
    Solkattan skrev 2015-11-26 11:28:53 följande:

    Kan tas både och. Typ transferdagen så rekommenderas oralt. Dock hört att man kan bli riktigt yr i bollen av dem oralt. Köpte utrogestan nu i Prag och körde med lutinus fram till återföringen. Sen bara utrogestanet.

    Sitter här o stirrar lite. Har svårt att fatta att vi åter igen har misslyckats. Försöker hitta historier på nätet om hur många ägg/embryodonations försök det krävs för att lyckas. Testade med en 20 mäts HCG sticka imorse. Med lite envishet så kan man ana 2 streck. Men om HCG 8 igår så borde streckets synts bättre ? Jag vet ju innerst inne att detta försök är över. Hade HCG 22 på dag 9 sist. Och HCG 21 på dag 7 sist. Och typ 32 på dag 16 innan dess. Alltid dessa kemiska graviditeter ! Min kropp måste vara världsbäst på att skrämma iväg embryon ? Kan man få nån form av medalj för det ? Väntar på svar ifrån dr d. Han måste snart tröttna på mig. Även han tyckte sist att det var exceptionellt att lyckas få tre kemiska graviditer på rad. Nu lägger jag till en fjärde. Hurra. Eller kanske inte. Jag undrat lite stilla VAD jag ska göra nu ? Känns som jag provat allt. Orkar inte mer. Just nu.


    Är det verkligen helt kört? Är du på 9 dgr efter åteföring av 5 dgrs nu?

    Har du haft olika donatorer vid dina försök, eller samma kvinna?

    Vad tror Dr D är felet?

    Ang. att se på stickan. HCG 8 är väldigt lågt och ger nog inte utslag. Jag fick svagt svagt streck på urinsticka när jag hade blod-HCG på ca 57. Behövde upp till iaf 190 innan det blev tydligare streck.


  • Äldre 26 Nov 11:55

    Jag sitter här och förundras över hur hjärna och kropp fungerar. Den vill framåt hela tiden. Även om missfallet för vår del inte är fullbordat ännu så sitter och jag och funderar på mina Chicago tester, varför det hände som hände och vad vi kan göra på annat sätt sista gången (1 embryo I frysen kvar).  För min del gick immunförsvaret igång helt galet w.5 (embryo vecka 3) och hade ihjäl embryot så gott det kunde. Mitt immunförsvar och gifterna har iaf skadat det rejält.

    Chockade såg vi - trots sjunkande HCG nivåer att embryot levde I tisdags, med ett hjärta som slår. Men det är minus 2 veckor I storlek och hjärtat kommer troligen sluta slå tills nästa ultraljud. Om inte så får vi ta beslut om att ta bort det, beroende på hur det växt. Såvida inte en blödning kommer innan dess. Då löser sig allt på egen hand.

    Jag försöker förstå hur intralipiderna fungerar och om de fungerar på mitt problem eller om neupogen är vad jag behöver (det finns I kylen till nästa försök, vågade inte ta dem denna gången pga riskerna och Dr D var emot dem också).

    Mitt problem är högt antal NK Killer cells (16%) och lite för hög dödlighet och mkt förhöjda TNF alfa (48%). Immuntest I Juni visade de siffrorna men I September när jag körde igång hade kroppen lugnat sig och då var allt inom ramen för normalt men ngt förhöjt. Så den pendel som Dr D pratar om är ganska kraftig för mig, från lugnt till kaos. 

    Jag fick följande behandling: Stegrande upp till 25 mg kortison vid FET, intralipider (allt från 100mg till 200mg, beroende på), Baby aspirin, Fragmin, Omega3, Vitaminer + Folsyra.

  • AnnC
    Äldre 26 Nov 12:42
    Solkattan skrev 2015-11-26 11:28:53 följande:

    Kan tas både och. Typ transferdagen så rekommenderas oralt. Dock hört att man kan bli riktigt yr i bollen av dem oralt. Köpte utrogestan nu i Prag och körde med lutinus fram till återföringen. Sen bara utrogestanet.

    Sitter här o stirrar lite. Har svårt att fatta att vi åter igen har misslyckats. Försöker hitta historier på nätet om hur många ägg/embryodonations försök det krävs för att lyckas. Testade med en 20 mäts HCG sticka imorse. Med lite envishet så kan man ana 2 streck. Men om HCG 8 igår så borde streckets synts bättre ? Jag vet ju innerst inne att detta försök är över. Hade HCG 22 på dag 9 sist. Och HCG 21 på dag 7 sist. Och typ 32 på dag 16 innan dess. Alltid dessa kemiska graviditeter ! Min kropp måste vara världsbäst på att skrämma iväg embryon ? Kan man få nån form av medalj för det ? Väntar på svar ifrån dr d. Han måste snart tröttna på mig. Även han tyckte sist att det var exceptionellt att lyckas få tre kemiska graviditer på rad. Nu lägger jag till en fjärde. Hurra. Eller kanske inte. Jag undrat lite stilla VAD jag ska göra nu ? Känns som jag provat allt. Orkar inte mer. Just nu.


    Men om hcg var 8 igår och det syns på en 20 sticka så borde det ju dubblats? Fast ett nytt hcg prov är ju vad du skulle behöva, ska du ta ett till i dagarna? Är det verkligen kört när du inte sett om det gått upp eller ner än? Alla graviditeter är olika, jag var ju helt säker på att det inte hade tagit sig här, för jag plussade senare "än vanligt" denna gången. Men pyret hänger kvar än! Håller tummarna!!
  • AnnC
    Äldre 26 Nov 12:47
    mom2012 skrev 2015-11-26 11:55:22 följande:

    Jag sitter här och förundras över hur hjärna och kropp fungerar. Den vill framåt hela tiden. Även om missfallet för vår del inte är fullbordat ännu så sitter och jag och funderar på mina Chicago tester, varför det hände som hände och vad vi kan göra på annat sätt sista gången (1 embryo I frysen kvar).  För min del gick immunförsvaret igång helt galet w.5 (embryo vecka 3) och hade ihjäl embryot så gott det kunde. Mitt immunförsvar och gifterna har iaf skadat det rejält.

    Chockade såg vi - trots sjunkande HCG nivåer att embryot levde I tisdags, med ett hjärta som slår. Men det är minus 2 veckor I storlek och hjärtat kommer troligen sluta slå tills nästa ultraljud. Om inte så får vi ta beslut om att ta bort det, beroende på hur det växt. Såvida inte en blödning kommer innan dess. Då löser sig allt på egen hand.

    Jag försöker förstå hur intralipiderna fungerar och om de fungerar på mitt problem eller om neupogen är vad jag behöver (det finns I kylen till nästa försök, vågade inte ta dem denna gången pga riskerna och Dr D var emot dem också).

    Mitt problem är högt antal NK Killer cells (16%) och lite för hög dödlighet och mkt förhöjda TNF alfa (48%). Immuntest I Juni visade de siffrorna men I September när jag körde igång hade kroppen lugnat sig och då var allt inom ramen för normalt men ngt förhöjt. Så den pendel som Dr D pratar om är ganska kraftig för mig, från lugnt till kaos. 

    Jag fick följande behandling: Stegrande upp till 25 mg kortison vid FET, intralipider (allt från 100mg till 200mg, beroende på), Baby aspirin, Fragmin, Omega3, Vitaminer + Folsyra.


    Vad jobbigt för er, men vad säger dr d om hjärtat som fortfarande slår? Går det inte att rädda??
    Man fungerar ändå så att man tänker framåt, någon slags överlevnadsplan. Det var samma här mitt sista MA, hade inte ens fått ut allt än innan jag kontaktade dr d och ett par veckor senare åkte jag till Aten. Det bästa jag gjort.
    Mina NK låg då på 23,3% och tnf på 46,2... Inte procent dock. Fast detta var då nära inpå mitt MA så vet inte vad för skillnad det kan göra. Här har det iaf gått med prednisolon, intralipider, Fragmin och trombyl, även om kroppen strulat mycket och det blivit många dropp. Det ska gå!! Men kämpigt är det.
  • Äldre 26 Nov 12:49
    Solkattan skrev 2015-11-25 20:10:34 följande:

    8???? I beta HCG. Sämsta värdet genom tiderna... Brukar ha 21-25. Runt ruvardag 9. Så detta är enbart ... Skit. Så less .... Varför vill det dig inte längre än 2-3 dagar ???


    men åh, jätteledsen att höra!  stora kramar  :(
  • Äldre 26 Nov 12:54

    Solkattan, ge inte upp än... Säger som annc ovan.

    Om du har problem med att ägget inte kan fästa så kan det även bero på spänningar som går ner i/in i livmodern. Kan inte lägga ut texten här om hur det hänger ihop, men kvinnor idag går runt med spänd psoas-muskel och spänd bäckenbotten som stryper både blodcirkulation och spänner musklerna i livmodern så den inte blir mottaglig. Finns superenkla metoder att bearbeta detta, men kräver självdisciplin och flera månaderrs träning att få bukt med. Har hjälpt mig med min kropp som helhet. Googla Ludmila Mojzisova för att veta mer om hur du får bukt med spänningar i hela kroppen, vetenskapligt belagd metod för ökad fertilitet! Googla Liz Koch för att få veta vilka övningar som kan få psoas-muskeln vid höften att slappna av, Koch jobbar enbart med den muskeln.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!