• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012

    Å nej foreverhope. Beklagar verkligen. Det är så tråkigt att få ett plus och sedan bli snuvad på det. Vet precis... 10 underbara veckor var jag gravid med syskon.
    Kram på dig!


     

  • MoM11

    Hade telkonsultation med D idag.
    Innan detta var min plan: 1: höra hans initiala bedömning 2: åka till Aten för proverna 3: göra FET med min blastocyst så snart som möjligt.
    Han tror att jag har medfött problem med immunförsvaret som blivit sämre efter min graviditet. Att immunförsvaret både angriper ev. begynnande graviditet samt påverkar funktionen i mina äggstockar (det senare skulle förklara att jag fått så varierande antal embryon på mina IVF försök, trots att jag alltid haft många ägg). Han misstänker även högt TNF.
    Han föreslår att jag sparar min blasto, och hellre gör hemmaförsök ev. varvat med nya IVFer under minst 6 mån. Han tror jag fortfarande kan producera fina ägg men om ett år eller två är det troligen försent och då är det bra att ha blaston som backup. Verkar logiskt på ett sätt, men samtidigt tänker jag varför vänta, om man kan få kroppen i balans?
    Han vill att jag gör en 6-månadersplan. Jag hade helst först velat avvakta testresultaten.
    Ska försöka åka ner så snart som möjligt.
    Några tankar om detta?

  • mom2012

    Låter lustigt. Han sa samma sak till mig. Medfött och ärvt problem med immunförsvar. Ett barn och därefter ökade problem. Han satte prover och direkt behandling samma dag som genomgången av testerna tog jag första il dropp. . Verkar som han ändrat strategi lite.

  • MoM11

    mom2012 - jag tror fortfarande han tänker sig behandling, bara det att han inte rekommenderar mig att göra FET i första läget utan hellre ny IVF eller hemmaförsök.

  • AaFT
    Foreverhope skrev 2016-03-23 13:45:12 följande:

    Tack alla för fina ord. Tyvärr har jag nu fått bekräftat att graviditeten är över, eller på väg iaf. Kontaktade SU och fick ta ett HCG där, det visade 90. Så alldeles för lågt då jag skulle gått in i v 5 idag. Ska på ultraljud på tisdag för att säkerställa att det inte är utomkvedes. Ska låta mig själv bryta ihop för att sen komma igen.  Måste försöka fokusera på att jag faktiskt lyckades bli gravid för första gången i livet, det är ju stort. VI har 3 embryon i frysen och förhoppningsvis ligger guldägget där och väntar på oss Hjärta


    Beklagar Foreverhope! :'(

    *styrkekramar*
  • MrsHK
    mom2012 skrev 2016-03-23 21:41:03 följande:

    Låter lustigt. Han sa samma sak till mig. Medfött och ärvt problem med immunförsvar. Ett barn och därefter ökade problem. Han satte prover och direkt behandling samma dag som genomgången av testerna tog jag första il dropp. . Verkar som han ändrat strategi lite.


    Jo, han sa samma sak till mig för ett år sedan när Chicagoproverna analyserats; därav att mitt barn var i dåligt skick redan i magen och det gick som det gick..och svårt bli gravid 2a gången. Så inför kommande (och första) immunbehandling med ÄD senare under våren får vi se vad hans strategi är.


    Foreverhope, beklagar verkligen att det inte fick stanna.

  • Puni

    Hej! 
    Nu är det jättelängesen jag läste tråden. Så grattis till alla som blivit gravida och jag håller alla tummar jag har för er som fortfarande försöker. Har försökt att hålla mig ifrån både familjeliv och googlade under min graviditet för att hålla mig lugnare. Men nu är han här och allt gick bra så jag tänkte höra om någon är i behov av min överblivna medicin. Jag har Ultrogestan (200 mg) 3 förpackningar, Lutinus (100 mg) 6 förpackningar och Innohep (4500 IU) 12 förpackningar *10 sprutor. Jag har tagit Innohep istället för Fragmin eftersom min svenska gyn gick med på att skriva ut det men inte Fragmin. Vad jag förstått så fungerar de på samma sätt. Skicka ett meddelande den som är intresserad. 

  • trex2013
    Puni skrev 2016-03-24 10:31:59 följande:

    Hej! 
    Nu är det jättelängesen jag läste tråden. Så grattis till alla som blivit gravida och jag håller alla tummar jag har för er som fortfarande försöker. Har försökt att hålla mig ifrån både familjeliv och googlade under min graviditet för att hålla mig lugnare. Men nu är han här och allt gick bra så jag tänkte höra om någon är i behov av min överblivna medicin. Jag har Ultrogestan (200 mg) 3 förpackningar, Lutinus (100 mg) 6 förpackningar och Innohep (4500 IU) 12 förpackningar *10 sprutor. Jag har tagit Innohep istället för Fragmin eftersom min svenska gyn gick med på att skriva ut det men inte Fragmin. Vad jag förstått så fungerar de på samma sätt. Skicka ett meddelande den som är intresserad. 


    Grattis till den lille! skönt att höra att allt gått bra =)
  • aylak

    MoM11: Vi blev rekommenderade något liknande. Hemmaförsök under ett halvår, men utan resultat. Och efter min första graviditet (efter ivf) som slutade i tidigt missfall i höstas, blev jag rekommenderad Neupogen och ny ivf istället för den blasto vi hade i frysen. Vi förde dock tillbaka blaston ändå när det blev väntetid till nästa ivf-försök, men utan att lyckas. Och sen inför kommande ivf, som lett till denna graviditet, tog jag på ivf-klinikens och min hormonläkares rekommendation dhea samt att kliniken plockade mig flera dagar senare än vid tidigare ivf-försök - istället för att ta Neuopogen. Jag tror att Dr D hade rätt i att det var min äggkvalitetsproblematik som förstörde för oss, men att lösningen inte i första hand var enbart mer immunbalanserande medicin, utan snarare då dhea och q10. Vi har haft lite olika åsikter, men samarbetet har fungerat mycket bra ändå! Jag tycker det låter klokt med en längre plan för att få kroppen i balans, men en cykel hit eller dit... jag hade kanske ändå återfört blaston så snart värdena varit under kontroll.

    Stort grattis Puni!! Så underbart!

    Jag har varit på första ultraljudet idag (v.7+1) och fått se hjärtat fladdra på skärmen. Så här långt är allt som det ska och mina provsvar ser dessutom mycket bättre ut. Nu ska jag bara försöka njuta av graviditeten och fira en riktigt glad påsk! Glad

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!