• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MoM11

    Grattis Puni!
    Och grattis till lyckat ul Aylak!

    Jag tänker att om det är äggkvalitén som ställer till det, så hjälper det ju inte att spara blaston till senare... Antingen är den bra eller ej. Men däremot om det är så att det tar tid att få till rätt behandling, att jag kanske behöver mer än den traditionella immunsupporten, då kanske det är bäst att inte "slösa bort" blaston. Jag förstod inte resonemanget fullt ut måste jag säga.

  • aylak
    MoM11 skrev 2016-03-24 14:37:01 följande:

    Jag tänker att om det är äggkvalitén som ställer till det, så hjälper det ju inte att spara blaston till senare... Antingen är den bra eller ej. Men däremot om det är så att det tar tid att få till rätt behandling, att jag kanske behöver mer än den traditionella immunsupporten, då kanske det är bäst att inte "slösa bort" blaston. Jag förstod inte resonemanget fullt ut måste jag säga.


    Jag ville mest dela med mig kring hur vi tänkt och agerat utifrån Dr. D's rekommendationer... att vi inte helt följt dem, men att samarbetet och hjälpen från Dr D fungerat väldigt bra trots detta och med (vad det verkar) gott utfall.

    Jag tror också att det är klokt att först se till att få rätt behandling, förstås! Min tanke var att när det kommer till ny ivf eller att återföra blaston i frysen, så om frysåterföringen inte skulle fungera så har du ju endast förlorat en cykel i tid. Så i valet mellan frysåterföring eller ny ivf så hade jag nog ändå valt att börja med frysåterföringen. Men jag har så många läkare att jag är van att göra lite som jag vill... Flört
  • Stina B

    Hej! Äter progynon sedan en vecka tillbaka och började med Prozolone häromdagen. Har börjat få ont. Är det ngn som känner igen det. Det var så längesen jag hade mensvärk eftersom jag inte har mens längre. Tror att det känns lite som mensvärk eller lite som urinvägsinfektion. Känner mig lite kissnödig hela tiden. Ngn som känner igen sig i det? Jag har gjort ultraljud idag och slemhinnan var 6 mm. Är det bra? Insättning den 4 april. (Äggdonation )

  • pink lily
    OneLife skrev 2016-03-23 08:58:46 följande:

    Min prognivå har gått upp och ner. Dr.D har däremot aldrig påpekat det eller varit orolig över just detta. Tog prognivå t.o.m, v10. Såhär har det sett ut:

    v5. prog 57

    v6 prog 58

    v7 prog 49

    v8 prog 39

    v9 prog 41

    v10 prog 73

    Jag ifrågasatte prognivån i v8 då den sjönk drastiskt, vi var då mitt i en immuneattack, men Dr.D svarade lugnt o säkert att när kroppen lugnar ner sig så kommer värdena öka igen - och som vanligt hade han rätt! :)

    Har inte tagit något prog tillskott.


    Mitt värde har legat kring 100 nmol/L efter slutade med progtillskott för 4 veckor sedan i v 17+6. På specmvc sa de att de inte kan göra ngt och inte sätter in progtillskott. Det är meningen att det ska plana ut, min undran är ju på vilken nivå???? Var uppe i 115-154 nmol/L före slutade med progtillskott. Får väl fortsätta ta progblodprov o Dr Ds ordinerade IL-dropp o hoppas det inte sjunker mer. Rätt uppgiven ...
  • pink lily

    Foreverhope, du gör rätt i att ta fasta på det faktum att du faktiskt fick en hcg-stegring, blev gravid! Lycka till när du hämtat dig från detta försök!

    Grattis till alla andra som också blivit gravida :)

  • GrukanGrace

    Efter 7 ivfer därefter 5 normala försök med immunsupport från dr D så gör vi en sista ivf här hemma nu med immunsupport från dr D. Förhoppningsvis äggplock i nästa vecka.

    Därefter måste vi byta strategi om vi inte lyckas.

    Har en son på 13 från tidigare förhållande.

    Jag har blivit gravid 3 gånger därefter varav 2 med min nuvarande sambo. Men missfall tidigt varje gång. Båda de senare graviditeterna utanför ivf en på julen när de hade stängt och en just före första ivf.

    Om ni har en tumme över så håll den gärna. Går på knäna nu.

    Lyckas vi inte nu väntar äggdonation. Är 42 år och önskar sååååå att lyckas.

    Kram

  • pink lily

    GrukanGrace, finns alltid en tumme över, håller den för dig. Se ÄD som en fantastisk möjlighet, att ha en plan B tar bort mkt av stressen från "sista försöket". Vi gick t o m direkt på ED, efter att jag aldrig blivit gravid på naturlig väg, för att maxa chanserna till graviditet. Blev gravid på första försöket, med ett embryo. Inte ångrat ED en minut, kärleken till vår dotter i magen känns redan ändlös .... Lycka till!

  • GrukanGrace

    Åh tack för pepp. Tårarna kom direkt. Var gjorde ni er ÄD?

    Kram


    pink lily skrev 2016-03-25 04:38:33 följande:

    GrukanGrace, finns alltid en tumme över, håller den för dig. Se ÄD som en fantastisk möjlighet, att ha en plan B tar bort mkt av stressen från "sista försöket". Vi gick t o m direkt på ED, efter att jag aldrig blivit gravid på naturlig väg, för att maxa chanserna till graviditet. Blev gravid på första försöket, med ett embryo. Inte ångrat ED en minut, kärleken till vår dotter i magen känns redan ändlös .... Lycka till!


  • MoM11

    En fråga till er som haft immunsupport under graviditet av Dr D, hur funkar det under sommarstängningen? Har för mig jag läst att de stänger i augusti.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!