• Äldre 17 Jan 20:32
    3987452 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987452

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 22 May 10:25

    Nu ser jag att mitt inlägg klipptes, skulle stå hcg mindre än tre. Har för mig jag skrev ett långt inlägg men men. Väldigt uppgiven här och funderar på nästa steg.

    Tack mom2012 och aylak för svar om nedtrappning av prednisolon.

    Två frågor:
    Jag tar nu prednisolon 10 mg morgon 5 mg kväll. Jag glömde min kvällsdos igår. Ska jag ta vanlig dos idag eller ersätta gårdagens missade dos?

    Jag tar agnus castus från Quest som jag köpte i Aten. De är bara på 71 mg och många av er verkar ta 1000-2000 mg. D svarar "följ bara anvisningarna" - de är på grekiska men jag tror det står 1 per dag. Verkar ju vara väldigt lite. Jag höjde till 2 nu men det är ändå väldigt lite, vad tror ni?

  • Äldre 22 May 22:46

    Hej Mom11 ! På Gravidkollen kan du köpa starkare Agnus Castus(/ Munkpeppar Kolla där. Märket är Lamberts. Jag har själv köpt därifrån.

  • Äldre 23 May 21:19

    Det är denna jag menar:
    Munkpeppar - Lamberts Vitex Agnus Castus - 60 kapslar, 259kr
    Vitex Agnus Castus 1000mg


     
  • Äldre 24 May 07:29

    Starkare Agnus Cactus finns även på Örtagubben vid Östermalmstorg i Stockholm (både droppar och tabletter).

  • Äldre 24 May 22:54

    Man ska trappa ner jag har tagit 15 två dagar, 7,5 två dagar sen 5 två och 2,5 två sen ingen alt uppstart igen.

    Vet att hälften av 7,5 inte är 5 men då har jag gjort

    Det är inte jättenoga men viktigt att inte sluta tvärt utan trappa ber.

    Kram


    MoM11 skrev 2016-05-20 19:07:08 följande:

    Hej

    Just fått negativt besked igen, mitt FET med Dr Ds support funkade inte. Hcg < 3 på rd9. 6e återföringen, totalt 7e embryot. Första gången med Ds support men förra gången körde jag med immunsupport på eget bevåg.

    På dagen för återförandet tog jag IL, sedan FBC nästa dag. Då såg allt bra ut o D tyckte inte jag behövde ta mer prover. På ca dag 3 började jag känna massor av symptom men visste såklart inte om det var pga progesteronet. Men jag bar supertrött, torr i munnen, mycket molvärk, huvudvärk mm. Lite varm och något svettig på natten men inte alls så farligt. Kände ändå på mig förra helgen att jag behövde dropp men då hade jag ingen möjlighet och D trodde inte det skulle behövas. På rd6 tog jag ett dropp och kände mig därefter mycket bättre. Hade inga spottings denna gång vilket jag alltid brukar ha, både vid ivf och i vanliga cykler. Tog även FBC och det var normalt. D tror misslyckandet beror på embryot. Känner bara att detta var en fryst blastocyst. Har endast fått 3 frysbara blastocyster (sen har jag satt in på dag 2-3 flera gånger så de vet man ju inte om de också skulle blivit så bra). Av 7 stimuleringar. Känns ju rätt hopplöst nu. Vet inte hur jag ska gå vidare. Det kanske inte är immunologiskt. Men vad kan det vara då? Har försökt 4 år, allt är regelbundet och ser bra ut. Inte en tillstymmelse till plus... Ska samla mig och försöka komma upp med vad nästa steg blir.

    En konkret fråga, jag tar 20 mg prednisolon. Såhär skriver D om nedtrappning:

    Now you must stop all your medications except the prednisolone tablets.

    This must be stopped gradually, by reducing the dose every 3 days to half, and when you will take half a tablet, 2.5mg, for 3 days, then you will stop it.

    Jag förstår inte riktigt. Om jag börjar med 15 idag, hur ska jag fortsätta?

    Önskar er alla en trevlig helg.


  • Äldre 24 May 23:08

    Mottager med tacksamhet emot era erfarenheter av Prednisolon i slutet av graviditeten! Min fru är i v.31 och lider av jobbiga nattsvettningar. De startade i samband med att hon började ta tabletterna ca 2 mån innan hon blev gravid så de bör vara orsaken till problemet. Hon tar 10 mg/dag (självmedicinering, ej ordinerat av dr D). Frågan är, vågar man trappa ner och sluta med Prednisolonet i slutet av graviditeten? Vad har läkaren sagt till andra?

  • Äldre 25 May 08:56

    Hej är det någon som kört immunmediciner och progesteronvaggisar och kännt mindre av progesteronet? Jag har haft mer känningar av progesteronet i cykler utan embryo transfer och utan immunsupport än vad jag gör nu. En vecka sedan återföring av 2 st 2 dagars embryon.dr D säger att min kropp är lugn. Jag känner inget tecken på graviditet.

  • Äldre 25 May 20:47

    Hanna33, 10 mg är en låg dos. Borde inte va pted som ger det men alla ör vi olika. Jag hade 25 mg och även 40 mg en gång. Finns det något annat som kan orsaka nattsvettningar nu? Har hon högt blodtryck äggvita i urinen? havandeskapsförgiftning inte alls är ovanligt runt den vecka ni är i.

  • Äldre 25 May 21:30

    Mom2012 nej inget högt blodtryck eller äggvita. Frågan är om man vågar trappa ner och sluta med tabletterna nu mot slutet? Med tanke på att dosen är så låg och vi vet ju eg inte säkert om det var Pred som gjorde henne gravid heller.

  • Äldre 26 May 09:24

    Hej!
    Håller på att lösa i kapp denna tråd, är på sidan 792 så har en del kvar.
    Jag är 41 år (snart 42) jhnmmmmminga barn och har haft 5 missfall sen våren 2013.

    1. ma i vecka 11
    2. ofrostig i vecka 7
    3. ma i vecla 14
    4. ma i vecka 9
    5. ma i vecka 8 detta genom insemination.
    Vid sista missfallet gjordes en skarpning och då råkade de gå igenom livmodern och punktera tarmen så jag blev riktigt sjuk, akut operation och fick ligga med öppen buk innan de kunde sy igen mig igen. Inget snygg ärr på hela magen efter detta.

    Vi har gjort 2 ivfer för att sätta in de bästa äggen. Satt in 2 ägg båda gångerna men ingen graviditet och inga till frysen.

    Förra ivfen tog jag även prednisolon 10mg.

    Just nu håller vi på med nedreglering igen för vårt sista försök den blir det en resa till Aten.

    Vill kolla med er,  själv medicinerar lite här hemma nu inför nästa. Så om ni har nått förslag så blir jag tacksam.

    Just nu tar jag,

    Dessa på ordination:
    prednisolon 10mg
    trombyl 75
    folacin 3g  

    Detta på eget initiativ:
    Omega 3 4000mg
    inositol 2000mg
    garvid multi 1 om dan
    D- vitamin 80ug

    Hoppas ni kan dela med er av era erfarenheter och funderingar.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!