• Äldre 17 Jan 20:32
    3978886 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3978886

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 25 Aug 18:26

    Mom12 och angel8: det är mer så att vi har eller rättare sagt jag har beslutsångest. Vem ska jag lyssna på, Dr D eller Falun? Ska de få veta om varandra? Det dr D sa om oss var ju rätt lika han har sagt till de flesta. Det behöver inte betyda nåt då vi alla här är i samma " båt" så att säga och vi har samma problem. Han trodde jag skulle ha höga TNF värde. Vad betyder det egentligen? Alltså i praktiken? Det vi har kommit fram är ju allafall att om jag inte får men de närmaste dagarna så åker vi till Falun för lei inför fet.

  • angels­8
    Äldre 25 Aug 21:19

    Jag hitta detta på Fertilitetguiden om TNF.

    Jag vet att det finns flera på tråden som oxå har haft höga värden med TNF.

    Jag har inte det så jag kan inte mycket om det.

    Men här kopierar jag om info som finns.

    tumörnekrosfaktor alfa eller TNF, infektions- och inflammationssjukdomarnas grundbult, är ett cytokin (en hormonliknande signalsubstans i inflammationskaskaden) med multipel biologisk funktion som spelar en viktig roll vid autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar och som bl.a. fungerar nekrotiskt på tumörceller och är en central mekanism i immunförsvaret. Det produceras i olika celler involverade i kroppens immunförsvar, främst makrofager och granulocyter.

    TNFet har många skadande effekter som olika autoimmuna sjukdomar, avstötning av transplantationsorgan och vid infektioner. Polymorfism (genetisk avvikelse) hos TNF-alfa kan framhäva eller påskynda artrit, osteoporos, och astma. Ett förhöjt värde kan också bero på att man ärvt vävnadstypen HLA-DR4, en vävnadstyp överrepresenterad hos reumatiker.

    Förhöjda TNF-alfa-nivåer spelar också en avgörande roll vid lokala inflammatoriska sjukdomar som reumatoid artrit och Crohns sjukdom.? Vid psoriasis och vid psoriasisartrit producerar också kroppen ett överskott av TNF-alfa. Vid reumatoid artrit har man funnit en lokal produktion av TNF-alfa i de inflammerade lederna. Ett högt TNF skadar även livmoderslemhinnan. Vid överaktivt immunförsvar, gör ett högt TNF att kroppen tror att där ägget ska fästa är ett sår och läker det. Även långvariga tandköttsinflammationer och irriterat tandkött kan ge förhöjda värden. Ev kan ett glas tomatjuice om dagen sänka TNF-värdet om det inte är alldeles för högt.

    Immunförsvaret är balanserat mellan TH1 (autoimmun) och TH2 (graviditet eller hämmade värden). TH1-dominans är vanligt vid infertilitet. TNF alfa mäter förhållandet TH1 och TH2. Kvinnor med höga Th1 (+30) lider ofta av infertilitet eller drabbas av flertalet missfall enligt A Beer. När värdet är över 40 så kommer äggen ofta att visa tecken på DNA-skada, höga cytokiner kan alltså sänka äggkvalitén. Om det finns DNA-skador i embryot eller ägget, kommer graviditeten att avstanna inom loppet av två till tre dagar.

    Förhöjda värden ger högre värden prolaktin, kortikotropinfrisättande hormon och adrenokortikotropiskt hormon, samt sänkta värden TSH, tillväxthormon och follikelstimulerande hormon. Även diskbråck kan ge ett för högt TNF, vid Sahlgrenska (K Olsmander/Rydevik) har man funnit att diskcellerna läcker ut irriterande cellhormoner, framförallt TNF-alpha. Detta kan alltså kan leda till bortstötning av embryo.

    TNF-alpha to Interleukin

    Interferon gamma to Interleukin

    TNF-a:IL10 (CD3+CD4+)

    IFN-g:IL10 (CD3+CD4+)

    TNF över 30.6 och IFN över 20 anses vara för högt. TNF-värden över 40 är mycket högt och över 50 är allvarligt och tar lång tid att få ner. Det TNF-alfaprov som tas i Sverige är inte i närheten av noggrannheten av det på tex RFU och är heller inte anpassat för fertilitet.

    Tänder & TNF

    TNF-alfa kan förhöjas även vid långvariga tandköttsinflammationer och även vid tandköttsbehandlingar (hos tandläkare, tandhygienist) kan TNF-alfa bli högre under en period. Därför kan det vara förståndigt att inte besöka tandläkaren/tandhygienist under IVF-perioder.

  • Äldre 25 Aug 22:47

    Tack angels8, läste den precis på fertilitetsquiden :)

  • Äldre 26 Aug 13:06

    Vallmoom du har högt Tnf så rekommenderar jag dig att vänta med din fet i Falun. Lita på dr d.

  • Äldre 26 Aug 15:10

    Nu vet jag inte det 100%, Dr D trodde det bara. Vet du vad det är för behandling som ges då?


    mom2012 skrev 2016-08-26 13:06:25 följande:

    Vallmoom du har högt Tnf så rekommenderar jag dig att vänta med din fet i Falun. Lita på dr d.


  • Äldre 27 Aug 00:48

    Hej Vallmo! Det beror hur högt Tnf patienten har. Vid mycket högt Tnf kan medicin som tex Humira användas. Annars kan man också försöka att endast ge IL regelbundet under några månader för att försöka få ner TNF först innan man gör ivf. Lyssna på vad Dr D säger. Lycka till.

  • Äldre 27 Aug 16:08

    Hej! Vilken fantastiskt lärorik och hoppingivande tråd!  

    Jag har haft 2 ma/mf på 8 månader, har inga barn sedan tidigare. Min gyn har kollat livmoder, TSH, prolaktin och koagulation och allt är normalt så jag har fått samma råd som alla andra: försöka igen. Det enda han kunde göra var att skriva ut progesteron (Lutinus) som jag ska ta när jag plussar nästa gång. 

    Vad tror ni - är det för tidigt att ta kontakt med Dr D? Här i Sverige är det ju först efter 3 gånger som man pratar om upprepade ma/mf. Jag är 38 år så jag har inte all tid i världen men har blivit gravid ganska snabbt hittills (1:a resp. 6:e försöket) så jag hade egentligen tänkt ge det en gång till innan jag söker ytterligare hjälp. Är det dumt att vänta?

  • Äldre 27 Aug 17:15

    Hej Solvända ! Välkommen till tråden ! Du får bestämma själv när det känns rätt för dig att kontakta Dr D. Han har semester under augusti men i övrigt brukar det inte vara några väntetider. Ja, i Sverige kan man få göra missfallsutredning efter 3 missfall. Men jag har gjort missfallsutredningen i Sverige och jag kan säga att den var inte mycket värd tyvärr. De tar för få prover och inte rätt prover. Jag har liksom du lätt att bli gravid och fick 4missfall innan jag hittade tråden och Dr D. Men om jag vetat det jag vet nu så hade jag inte slösat bort tiden utan kontaktat Dr D direkt. För hans utredning var mycket bättre och framför allt får man tillgång till mycket fler mediciner och Dr Ds kunnande som är mycket bättre när det gäller fertilitetsproblem än alla svenska läkare jag träffat tidigare. Hoppas att det går bra för dig.

  • Äldre 27 Aug 17:35

    Tack för snabb svar UndrandeSökare! Usch, det känns som ett stort och svårt beslut att ta! Hittade till tråden idag så jag måste kanske läsa på och fundera lite mer. Men på ett sätt vill jag bara åka till Aten nu direkt! Ska kanske börja med att läsa Beers bok  

  • Äldre 27 Aug 21:59

    Förstår att det är mycket att fundera över om du hittade tråden idag. Men som du sa kan du börja med att beställa och läsa Is your body babyfriendly av Dr Alan E Beer ! Du hittar den på Bokus och Adlibris för ca 200kr.Sen är också en jättebra ide att läsa denna tråd från början och anteckna allt intressant du hittar.Det gjorde jag när jag var ny här. Det lär man sig massor av ! Svaren på många av dina frågor finns i boken eller i tidigare inlägg i tråden. Annars fråga bara här så kanske nån av oss kan hjälpa dig hitta svaret. Ett annat tips är ju om du kan få nån läkare att skriva ut Trombyl åt dig att använda inför nästa försök.Hittar du ingen läkare så köp receptfria Albyl Minor 250mg på Apoteket och dela tabletterna i 3 delar och ta en tredjedel per dag. En tredjedels tablett motssvarar ungefär en Trombyl 75mg.Ta en tablett pet dag hela menscykeln. Trombyl fungerar blodförtunnande och kan förhindra blodproppar i moderkakan (det kan vara en orsak till missfall). Det finns tablettdelare att köpa på Apoteket så slipper du dela med kniv. Lutinus kan du börja använda efter ägglossningen i försöksmånaderna. Sluta vid mens. Har du testat med både Trombyl och Lutinus och det ändå blir missfall så ta kontakt med Dr D direkt föreslår jag. Lycka till !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!