• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare

    Du kan också redan nu beställa hem och börja äta Munkpeppar (Agnus Castus). Dr D brukar rekommendera sina patienter det. Finns på Gravidkollen av märket Lamberts kostar ca 200-300kr per burk för 60tabletter. Köper du 2burkar räcker det. Dr D brukar rekommendera att man tar det en tablett per dag alla dagar i månaden i 2-3 månader för att förbättra äggen. Sluta med Munkpeppar direkt om du plussar. Ska inte tas av gravida. Standardbehandlingen sen hos Dr D brukar bestå av Trombyl, Clexane eller Fragminsprutor, Kortisontabletter och Intralipiddropp. Men allt du behöver kan du köpa receptfritt på Apotek i Aten (alla mediciner förutom narkotika, vilket detta inte är, är receptfritt där även penicillin, astmamediciner och allt annat du behöver tex droppgrejor ifall du har en kompis som är sjuksköterska och vill hjälpa dig med droppen. Hoppas det går bra med Beerboken och ha en bra helg !

  • Solvända78

    Tusen tack för detaljerat och informativt svar! Jag ska gå igenom tråden och läsa boken till att börja med Det jag undrar redan nu är: 

    1. Om vi väljer att åka till Aten, gör de då en fullständig utredning dvs. även kromosomanalys och liknande eller riktar de endast in sig på immunologin? Tar de i så fall även prover på min partner (sperma och blod)? 
    2. Bör jag ha tagit så många prover som möjligt här hemma i Sverige inför första konsultationen? Kan jag vända mig till vårdcentral eller privat fertilitestklinik om min gynekolog inte hjälper mig med dessa? 

  • UndrandeSökare

    Solvända - Varsågod, hoppas du får användning för tipsen ! Svar på dina frågor: 1. Nej, Dr D brukar inte ta prover på mannen endast kvinnan. Men om du vill kan du boka tid hos en privat gyn i Sverige om ni önskar ta prover på mannen tex kliniken Fertilitetplus i Stockholm kan hjälpa till med spermaanalys och blodprover. Kromosomanalys vet jag inte om Dr D gör, men det kan du fråga honom om när du har mailkontakt med honom. 2. Du behöver inte ta några prover alls innan du reser till Dr D. Han kommer ta alla prover som behövs. Men om du absolut vill ta några prover innan, så fråga på din Vc eller privat gyn alternativt så finns Werlabs, där du själv kan beställa vilka blodprover du vill ta. Du beställer proverna på deras hemsida, betalar och väljer vilket labb du vill gå till. Dagen efter går du till ditt valda labb och tar proverna. Sen kan du logga in på deras hemsida och läsa dina provsvar direkt efter nägra timmar ! Mycket smidigt, många i tråden använder Werlabs. Gå in på Werlabs.se så hittar du vilka orter de finns på. Använder du rabattkoden fertilitetsguiden så blir det billigare ! Jag kan också tipsa dig om en websida med massor av intressant info som är gjord av en deltagare här i tråden. Hemsidan heter www. fertilitetsguiden.com. Jag har för mig att det finns en lista på fertilitetsguiden.com vilka prover du kan ta (om du vill) innan du reser till Dr D. Lycka till !

  • UndrandeSökare

    Solvända - Boken is your body babdyfriendly säljs nu på både
    Bokus, Adlibris och Cdon:

    www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507800

    cdon.se/b%c3%b6cker/alan_e-%2c_m-d-_beer/is_your_body_baby-friendly%3f-4614321?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Is+Your+Body+Baby-friendly%3f&utm_campaign=prisjakt_se_books_Med

    www.bokus.com/b/9780978507800.html&utm_medium=Tradedoubler%20CPC&utm_campaign=Tradedoubler%20Link

  • UndrandeSökare
    Munkpeppar (Agnus astus) kan man tex köpa här:
    Man tar en tablett per dag hela månaden, sluta när man blivit gravid.
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/vitex-agnus-castus-munkpeppar-bli-gravid

    Albyl Minor 250mg receptfritt på Apoteket,
    De kan ha burkarna bakom disken så du får fråga efter dem.
    Dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.
    250 delat på 3 blir ca 83gram.
    Innehåller Acetylsalisylsyra dvs samma sak som Trombyl 75mg.
    En burk Albyl Minor innehåller 50 tabletter och kostar 38kr. Så här ser burken ut:
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

    Tablettdelare:
    www.apoteket.se/produkt/tablettdelare-1-st-247509/

    Ett bra tips kan vara att använda dosett, så ser man om man tagit dagens tabletter eller inte. Finns i en mängd olika och färger på Apoteket.
    www.apoteket.se/produkt/apoteket-doseringsask-vecka-1-st-246565/

    Dr D brukar också rekommendera alla sina patienter att ta Omega 3,
    D-vitamin och folsyra dagligen. Det finns en mängd olika märken och sorter hos olika Apotekskedjor så testa dig fram till vilken sort du gillar.
    Så om du inte redan äter dessa kan det vara bra att börja direkt.
    Jag kan rekommendera denna: www.kronansapotek.se/Eskimo-3-Pure-Omega-3/p/820491

    Blodprover:
    www.Werlabs.se
    Använd rabattkoden "fertilitetsguiden" så blir det billigare.

    Bra intressant sida:
    www.fertilitetsguiden.com

    Lycka till !
  • Vallmo78

    Ni som kan allt :) varför har man nattsvettningar /frossa?

    Vad är det som händer i kroppen? Är det infektion? Hormonbrist?

    Tack :)

  • canada
    Vallmo78 skrev 2016-08-31 10:36:15 följande:

    Ni som kan allt :) varför har man nattsvettningar /frossa?

    Vad är det som händer i kroppen? Är det infektion? Hormonbrist?

    Tack :)


    Jag är inte helt hundra men skulle tro att det har med att immunförsvaret aktiveras, för mig blir det lite som feberfrossa och sjukdomskänsla tillsammans med Nattsvettningar.
  • Vallmo78

    Exakt så känns för mig med... Så det är immunförsvaret?! Denna månad har vi "bara" provat själva hemma så det kan betyda att man kan vara gravid och immunförsvaret går igång eller?!


    canada skrev 2016-08-31 13:15:48 följande:

    Jag är inte helt hundra men skulle tro att det har med att immunförsvaret aktiveras, för mig blir det lite som feberfrossa och sjukdomskänsla tillsammans med Nattsvettningar.


  • FruA78
    Vallmo78 skrev 2016-08-31 14:00:32 följande:

    Exakt så känns för mig med... Så det är immunförsvaret?! Denna månad har vi "bara" provat själva hemma så det kan betyda att man kan vara gravid och immunförsvaret går igång eller?!


    Jag har också precis samma besvär :( har haft så i snart 20 år.

    Fick svar nu även på vår missfallsutredning och de fann inga fel. Så oförklarligt barnlösa och oförklarade upprepade missfall.
  • Vallmo78

    Hej! Inga fel alls?! Va konstigt... Men vad sa de?


    FruA78 skrev 2016-08-31 14:09:29 följande:

    Jag har också precis samma besvär :( har haft så i snart 20 år.

    Fick svar nu även på vår missfallsutredning och de fann inga fel. Så oförklarligt barnlösa och oförklarade upprepade missfall.


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!