• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • angels8

    Du ser visst va det inte farligt

    Han är underbar och så involverar i varje patient.

    Jag fick också( cd3 -86.5)

    CD3 bör ligga inom 63-86%. När värdet är mycket högre, ser man ofta ett samband med reumatism, SLE och sköldkörtelåkommor. Förknippat med "infertility issues" och har många underkategorier tex T memory cells (CD4+ and CD8+), T helper (CD4+), T regulatory (CD8+ including FoxP3). T-reg kan sänkas med Neupogen.

    Sen hade jag också Cd 19-(13.0)

    Enligt CD19 ska ligga mellan 3-8%. Högt = 12% har kvinnor som har får många MF eller är infertila pga immunologi och vanligtvis autoimmuna sjukdomar

    Jag har sköldkörtel problem så det stämmer in hos mig.

    Jag kopiera från fertilitet guiden där står mer info om svar och så.

    Sem kommer han berätta vad som gäller speciellt i ditt fall

    Kram på dig är så stolt att du nu har gjort det. Nu är det vara köra!

  • Elleliasson
    UndrandeSökare skrev 2016-11-23 21:04:53 följande:

    Hej Elleliason ! Kan ni tänka er ÄD ? Jag tänkte med tanke på att du säger att sperman och slemhinnan var bra? Problemet med att du inte tagit prover och skickat till Usa som Dr D gör, är att du inte vet hur ditt tnf ligger. Har man högt Tnf då sabbar det äggen. Vid högt Tnf behandlar Dr D ibland med Humira. Men i Sverige kan man inte ta de prover Dr D tar. De Nk-cell prover man tar i Sverige är inte alls jämförbara med Chicagoproverna tyvärr. Läs mer på www.fertilitetsguiden.com


    Tanken har slagit mig med ÄD, men jag har inte tagit tanken så mycket längre...än... Problemet är väl det att vi har slut på pengar, och det kostar ju lite att göra utredning i Athen, och därefter krävs det nya dyra försök. Men jag har också förstått att det är en betydligt grundligare utredning i Athen, och frågan är väl om man någonsin kommer kunna släppa detta om man inte gör ALLT... Hur är det nu, visst kan man göra testerna i Sverige, så man åtminstone slipper resan?

    Stort tack för ditt svar!!
  • Elleliasson
    Solkattan skrev 2016-11-24 07:27:53 följande:

    Elliasson: Vi har också kämpat för syskon i närmare 5 år. Sonen kom på första ivf:en (dock spemiedonation men det gick förhållandevis enkelt). För syskon har vi gjort allt o lite till. Satt tillbaks över 10 embryon av egna ägg. Skickade mensblodstest ner till Serum i Aten och fick ut att jag hade lite dåligt sammansättning av onda o goda bakterier samt ureaplasma. Åt antibitotika i en månad. Gjort hysto. Kört olika protokoll (långa, korta). Och de senaste 2 åren med immunsupport från Dr D. För ett år sen gick vi över till embryodonation. Övergav mina ägg och körde med dubbeldonerat. Fick två embryon tillbaks förra hösten och tyvärr endast 8 i hcg. Sen nu i somras gjorde vi ett nytt försök. Denna gång fick jag äta antibiotika i samband med återförandet, fick akupunktur två ggr på återföringsdagen samt körde med Dr D:s immunsupport. Nu har vi kommit förbi vecka 20 precis och för ett par veckor sedan sa sambon som varit mest skeptisk mot allt "varför åkte vi inte utomlands tidigare och gjorde det här?"... det är lätt att vara efterklok. Och det tar ett tag att smälta att det genetiska materialet inte fungerar... men med en titt i bakspegeln så är jag glad att vi sökte oss denna väg.. :)


    Oj vilken resa!! Men så härligt att ni äntligen får ett syskonGlad Stort varmt GRATTIS!!

    Får man fråga hur gammal du är?

    VI har inte riktigt funderat på ÄD, men kanske borde. Dock så är pengarna ett problem. Vi känner båda att det är så mycket som står "on hold" och att vår dotter faktiskt går miste om dels oss, men också saker vi hade kunnat göra med henne... Hon är nu 4 år och kanske inte tänker i banor som att "jag vill resa med mamma och pappa" men du känner säkert igen det, man vill ju ändå vara där 100% för henne!
    Hade jag haft pengarna hade det inte varit problem med orken, jag klarar mer! Däremot är min sambo inte lika sugen på vare sig fler försök eller Aten. Men han är å andra sidan inte helt bestämd över att det är nej. Så svårt att väga för och emotObestämd

    Visst kan man göra testerna i Sverige och skicka dom till Dr D och sedan ha en konsultation per telefon, eller måste man åka dit? Blir det billigare, eller kostar det också 25 000?

    Stort tack för svar!
  • PeeWee44

    Är på Södersjukhuset nu och väntar på att göra hysto. Känns skönt, hoppas dom gör något och inte bara tittar.

    Trevlig helg!

  • pipperoni
    PeeWee44 skrev 2016-11-25 07:16:11 följande:

    Är på Södersjukhuset nu och väntar på att göra hysto. Känns skönt, hoppas dom gör något och inte bara tittar.

    Trevlig helg!


    Lycka till! Hoppas att det går bra och att du slipper få ont!
  • Foreverhope

    Hej alla underbara tjejer!
    Har varit frånvarande i tråden sedan i våras då vi efter 10 år av misslyckanden äntligen lyckades bli gravida, men tyvärr fick ett tidigt missfall. Jag knäcktes totalt av att den totala lyckan rycktes undan så tvärt men samtidigt hade hoppet väckts till liv, jag kunde bli gravid! Jag hade aldrig lyckats blir gravid utan stöd och utredning av dr D. Efter att ha tagit en paus för att återhämta mig fysiskt och psykiskt har vi nu gjort ett nytt försök, och jag är gravid igen Kyss Jag kan tillägga att vi kör äggdonation, och det är tidigt ännu jag är idag i v 6+1 och glädje blandas med oro, som för de flesta.

    För att eliminera stressmoment denna gång valde vi att köra immunsupporten på egen hand utan kontakt med dr D. Han har tidigare behandlingar sagt att min kropp verkar lugn, och att han inte tror mitt immunförsvar är en stor bov i dramat och inte heller orsaken till missfallet. Men jag har nu lite svårt att veta hur jag ska agera framöver med behandlingen, har ju aldrig kommit så här långt. Jag vänder mig därför till er kloka och insatta tjejer i hopp om att få lite input på hur jag ska agera framöver.

    Jag tar dagligen Fragmin, 20 mg prednisolon och har tagit IL 1 gång per vecka. Tar även östrogen och progesteron. De senaste 3 veckorna, dvs sedan plus, har mina provsvar sett ut enligt följande:

    Leukocyter 9.6, 10.1, 11.9
    Neutrofolia 7, 7.4, 8
    Monocyter 0.4, 0.5, 0.7
    Lymfocyter 2, 2, 2.8 (innan behandlingsstart kring 1.7-2.1)

    Hur skulle ni tolka mina svar, och ökningen av dessa. Hade tänkt börja dryga ut på droppet lite men vet inte om jag vågar när Lymfocyterna ökat till 2.8. Överväger om jag ska kontakta dr D för fortsatt stöd men vet inte hur han ser på att man kört på egenhand... 

    Ni är så många här i tråden som är insatta och kunniga på detta, jag skulle bli så tacksam om någon hade möjlighet att ge lite input på hur ni ser på mina värden. Stort tack på förhand, och ha en härlig fredag! {#emotions_dlg.flower}

  • lill111
    Foreverhope skrev 2016-11-25 09:08:14 följande:

    Hej alla underbara tjejer!

    Har varit frånvarande i tråden sedan i våras då vi efter 10 år av misslyckanden äntligen lyckades bli gravida, men tyvärr fick ett tidigt missfall. Jag knäcktes totalt av att den totala lyckan rycktes undan så tvärt men samtidigt hade hoppet väckts till liv, jag kunde bli gravid! Jag hade aldrig lyckats blir gravid utan stöd och utredning av dr D. Efter att ha tagit en paus för att återhämta mig fysiskt och psykiskt har vi nu gjort ett nytt försök, och jag är gravid igen  Jag kan tillägga att vi kör äggdonation, och det är tidigt ännu jag är idag i v 6+1 och glädje blandas med oro, som för de flesta.

    För att eliminera stressmoment denna gång valde vi att köra immunsupporten på egen hand utan kontakt med dr D. Han har tidigare behandlingar sagt att min kropp verkar lugn, och att han inte tror mitt immunförsvar är en stor bov i dramat och inte heller orsaken till missfallet. Men jag har nu lite svårt att veta hur jag ska agera framöver med behandlingen, har ju aldrig kommit så här långt. Jag vänder mig därför till er kloka och insatta tjejer i hopp om att få lite input på hur jag ska agera framöver.

    Jag tar dagligen Fragmin, 20 mg prednisolon och har tagit IL 1 gång per vecka. Tar även östrogen och progesteron. De senaste 3 veckorna, dvs sedan plus, har mina provsvar sett ut enligt följande:

    Leukocyter 9.6, 10.1, 11.9

    Neutrofolia 7, 7.4, 8

    Monocyter 0.4, 0.5, 0.7

    Lymfocyter 2, 2, 2.8 (innan behandlingsstart kring 1.7-2.1)

    Hur skulle ni tolka mina svar, och ökningen av dessa. Hade tänkt börja dryga ut på droppet lite men vet inte om jag vågar när Lymfocyterna ökat till 2.8. Överväger om jag ska kontakta dr D för fortsatt stöd men vet inte hur han ser på att man kört på egenhand... 

    Ni är så många här i tråden som är insatta och kunniga på detta, jag skulle bli så tacksam om någon hade möjlighet att ge lite input på hur ni ser på mina värden. Stort tack på förhand, och ha en härlig fredag! 


    Grattis!! Vad underbart!! Gjorde ni ÄD hos dr D?
  • Solkattan

    Foreverhope: Grattis till graviditeten!

    "Förstår" din stresskänsla över att fundera på provsvaren men också detta att få ihop kedjan med Dr D.

    Jag tog prover i veckan och mitt lpk: 10,1 (varit runt 9-10 senaste gångerna), neu: 8,8 (7-13 senaste gångerna) lymf: 0,8 (0.7 till 1,4 senaste ggr) samt mono: 0.4 ( 0.4 till 0.7). Våra värden hyffsat lika förrutom lymfocyterna då...

    Jag har inte tagit ett dropp sen i somras så han anser min kropp stabil med dessa värden. Håller på att trappa ner kortisonet. Körde 20 mg från början nu 15 och från o med imorgon 10mg. Är i vecka 21 så just nedtrappningen kanske inte är aktuell än för dig...

    Om jag inte minns fel så är det monocyterna och lymfocyterna som "styr" droppet..?

    Som jag uppfattat det så kan man typ inte överdosera droppet? Däremot kan det vara värre om man får för lite...?

    Att äntligen lyckas bli gravid så kanske det är värt att ta droppen..? Om ett par veckor så kanske det känns stabilare och du vågar klesa ut mer?

  • Foreverhope
    lill111 skrev 2016-11-25 12:36:50 följande:
    Grattis!! Vad underbart!! Gjorde ni ÄD hos dr D?
    Tack! Kyss Vi har gjort ÄD hos dr D en gång men fick tyvärr inget plus då. Nu har vi kommit fram i kön och gjort behandlingen inom landstinget.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!